av Perra_II63 » 2019-06-17/08:04
Hej Patrick
Att byta packboxarna för det är 3 st man byter när man har isär det) Balansaxeln är den packbox som med 99% säkerhet är den som läker. Jag har bytt på min egen hoj (BMW R 1200 GS/A 2013 års modell) samt att jag har hjälpt en arbetskamrat att byta. Många tror att det är ett jättejobb men det är inte så svårt som många tror, det tar bara tid. Ska man lämna in den till en firma som skall göra jobbet så fick jag i allfall en prisuppgift på 26 000 plus material.
Materialet kostar ca 1800 kronor, då ingår en ny kopplingsplatta, nya packboxar till balansaxeln, vevaxeln samt ingående axel på växellådan. Att byta kopplingslamell tar inte fullt 5 minuter då man har isär motor och växellåda. Köper du det via en firma så kanske du kan förhandla så att du kan få med materialet i köpet.
Det behövs normal verktygsuppsättning, verkstadshandbok, de specialverktyg som man är i behov av är en tång för att lossa klipsen till spjällhusen men det kan man göra av en liten polygrip från biltema som man slipar till så att den ser ut som en liten papegojnäbb. Vidare behöver man ha momentnycklar och en vinkelmätare, men har man någon som skruvar mycket kan man säkert låna verktyg annars koster de inte så mycket.
När jag hjälpte min kollega med detta så tog det inte fullt en arbetsdag att göra hela arbetet och då servade vi hojen samtidigt med nya oljor i både motor, växellåda och slutväxel.
Har du fler funderingar så skicka ett PM så hjälper jag dig
Åker R 1250 GS A 2021