Tankväska R1150GS

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

Tankväska R1150GS

Inläggav Ecklesiastik » 2019-07-10/08:54

Köpte en SW motech Evo ring och en trail väska till nyligen. tycker det funkar sisådär tanklocket hakar sig på ringen så är svårt att öppna (måste bända lite i ringen för att det ska gå. sedan känns ringen som en leksak så jag funderar på att köpa något annat.

jag har kollat på Hepco Becker som verkar ha en tankring till Pärlan men är osäker på kvalite och passform men någon på detta forum kanske kan upplysa mig innan jag lägger en till förmögenhet på något jag inte vill använda.

har även lurat lite på någon band lösning men lurar på om man inte riskerar att repa något. Har redan en Oxford magnetisk tankväska till min Africa Twin som jag är nöjd med men tycker man får jockla lite för mycket efter tankningar för att få den där man vill ha den och lurar på om man inte får samma problem med band.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Tankväska R1150GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-10/10:26

Ett Bagstersystem brukar vara oproblematiskt. Du fäster tanköverdraget "en gång för alla" med remmar och klickar i tankväskan ovanpå. (På köpet får Du ett utmärkt skydd mot repor på tanken.) Som regel är väskan i ena änden fäst med klicklås och i andra med en form av "öppningsbara gångjärn". När Du tankar, klickar Du bara loss och fäller upp väskan, varpå den är lika enkel att fälla ner och klicka i, när tankningen är klar.
Bagsters hela idé är att leverera skräddarsydda tanköverdrag till mängder av olika hojar. Väskorna finns i olika utföranden - ofta expanderbara och försedda med regnöverdrag.
Den väska, som jag hade till Aprilian, hade även ryggsäcksremmar i en separat ficka, så att den på en halv minut kunde kopplas loss från hojen och bekvämt hängas på ryggen.
Med BMW:n följde en BMW original tankväska, och den är inte dålig - men om jag fått välja själv, hade jag tagit ett Bagstersystem i stället.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tankväska R1150GS

Inläggav Ecklesiastik » 2019-07-11/08:28

Jag har kikat på Bagger systemet men finns ingen till min GS bara R1150GSA eller nyare 1200Gs. men tack för tipset om BMW orginal. får leta och se om det finns att få tag på
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Tankväska R1150GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-11/08:41

Konstigt! Det kan bero på, att R 1150 GS är en äldre modell, och att Bagsters överdrag därför utgått ur sortimentet(?). En lösning kan vara att leta på Blocket efter begagnade grejor - och förstås att sätta in en annons här på Forum under Köpes. Det kostar Dig i alla fall inget annat än tid.

Notera också, att jag har en annan modell än Du (K 1200 RS). Min originalväska, som följde med i köpet, är en konstruktion, där ett främre kardborrbandfäste limmats fast på tanken "utom synhåll", medan det bakre fästet kräver, att två skruvar lossas framför/under sadeln, varpå en metallbygel fästs med dessa skruvar. Väskan har sedan klickfästen både fram och bak, så den går mycket snabbt att ta av och på - och den är expanderbar i tre steg. En gång i tiden hade den en svampgummiring mot tanken, men materialet har åldrats, så den ringen är helt borta numera. Behöver jag använda tankväskan, lägger jag en frottéhanduk eller något liknande mellan väskan och tanken, men som singelåkare klarar jag mig med sidoväskor och liten toppbox.
Men jag antar, att BMW gjort flera olika originallösningar, så vad som finns att köpa för R 1150 GS undandrar sig min bedömning.
En given variant är, att Du besöker någon välsorterad handlare och kikar på, vad butiken har att erbjuda.

Hittar Du ingen bra tankväska och åker singel, är en kanotsäck, fäst på passagerarplats, ett ypperligt alternativ. Mycket prisvärd, garanterat vattentät och rymlig. Köp en modell med längsgående öppning. Då är det lättare att hålla ordning i packningen.
Nackdelen är, att prylarna i kanotsäcken inte är lika lättåtkomliga - men sådana prylar kanske Du kan ha i toppboxen i stället?
Mc-firmorna brukar ha bra kanotsäckar - med bärhandtag och fästremmar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tankväska R1150GS

Inläggav Olof Eriksson » 2019-07-11/09:13

Giving har vväska med snabbfästen. Och dom kärvar inte till V-strom Dl-1000 samt till Triumph 1000 cc nånting. Ligger på min inköpslista då den är så enkel att plocka av.
Senast redigerad av Olof Eriksson 2019-07-11/23:29, redigerad totalt 1 gång.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Tankväska R1150GS

Inläggav Ecklesiastik » 2019-07-11/17:23

Tack för tipsen
Upptäkte idag att delnumret på sw motechs tanklocksring var densamma som den till dom tidiga r1200gs hojjarna. Så jag blev inspirerad att testa om en r1200gs tankring till givi tankväska. Tänkte att tankringen kostar "bara" 200 spänn så om det inte funkar är det ju inte kris och panik. Och jag gillar hur deras snabbfãsten funkar. Jag återkommer om det hela passar eller inte.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Tankväska R1150GS

Inläggav Ecklesiastik » 2019-07-17/08:19

Givi tankring testad hålbilden passar med tanklocket men luckan går inte riktigt att öppna helt. Får bli en kvällstripp till Stockholms MC Varuhus när jag väl klivit av beredskapen för att se vad dom kan tänkas ha. Dessvärre har ju dom flesta "lokala" MC firmor antingen helt flyttat upp på internet eller begränsat sitt sortiment så hårt att jag sällan hittar något jag riktigt gillar.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron