Hejsan på er allihop!
Då jag vet att det finns oändligt med kunskap ute i klubben vänder jag mig till ER för lite frågeställningar och erfarenheter gällande BMW K1600 GT.
Åker sedan några år tillbaka en ytterst trevig 1200 GSA men gjorde en ny bekantskap med en K1600 GT för några dagar sedan.
Då dessa är två ytterligheter i jämförelse med varandra undrar jag nu vad man bör tänka på inför ett eventuellt köp. Finns det några modell-typiska svagheter som man bör beakta. Hur känslig är en så extrem sexcylindrig motor och hur ligger servicekostnaderna till, misstänker en helt annan klass än för en boxer.
Bågen jag tittade på är en GT av årsmodell -14 med drygt 1 000 mil på mätaren. Försiktigt körd och väl omhändertagen så vitt jag kan bedöma.
Har kollat lite på Youtube och läst lite här i forumet och tror mig förstå att det stora flertalet ägare är mycket nöjda med sina cyklar. Vore kul att även få ta del av de eventuella negativa erfarenheterna också.
Intressant kombination med en cykel som behärskar båda disciplinerna, Dr Jekyll och Mr Hyde, behaglig softad Touring och samtidigt blixtrande snärtig acceleration med hög toppfart.
Inte för att jag är någon toppfartsnörd, men... snabba omkörningar är ju alltid både säkrare och samtidigt adrenalinhöjande.
Har läst lite i Bumsen om att växellådan eventuellt ska vara lite "klonkig" och inte så smidig som förväntats, stämmer detta NI som har erfarenhet? Tung cykel - ofta däckbyten eller är det en överdriven iakttagelse?
Som NI säkert förstår så är detta eventuella kliv ett stort steg för en Boxeråkare vilken inte är van vid alla tekniska nymodigheter. Visserligen väger en GSA en del kilo men K1600 är i en klass för sig själv.
Hoppas på lite feed-back och ser tacksamt fram emot alla inkommande svar.
Tack på förhand