K1600 GT

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

K1600 GT

Inläggav 2660940 » 2019-09-22/21:58

Hejsan på er allihop!

Då jag vet att det finns oändligt med kunskap ute i klubben vänder jag mig till ER för lite frågeställningar och erfarenheter gällande BMW K1600 GT.
Åker sedan några år tillbaka en ytterst trevig 1200 GSA men gjorde en ny bekantskap med en K1600 GT för några dagar sedan.
Då dessa är två ytterligheter i jämförelse med varandra undrar jag nu vad man bör tänka på inför ett eventuellt köp. Finns det några modell-typiska svagheter som man bör beakta. Hur känslig är en så extrem sexcylindrig motor och hur ligger servicekostnaderna till, misstänker en helt annan klass än för en boxer.
Bågen jag tittade på är en GT av årsmodell -14 med drygt 1 000 mil på mätaren. Försiktigt körd och väl omhändertagen så vitt jag kan bedöma.

Har kollat lite på Youtube och läst lite här i forumet och tror mig förstå att det stora flertalet ägare är mycket nöjda med sina cyklar. Vore kul att även få ta del av de eventuella negativa erfarenheterna också.

Intressant kombination med en cykel som behärskar båda disciplinerna, Dr Jekyll och Mr Hyde, behaglig softad Touring och samtidigt blixtrande snärtig acceleration med hög toppfart.

Inte för att jag är någon toppfartsnörd, men... snabba omkörningar är ju alltid både säkrare och samtidigt adrenalinhöjande.

Har läst lite i Bumsen om att växellådan eventuellt ska vara lite "klonkig" och inte så smidig som förväntats, stämmer detta NI som har erfarenhet? Tung cykel - ofta däckbyten eller är det en överdriven iakttagelse?

Som NI säkert förstår så är detta eventuella kliv ett stort steg för en Boxeråkare vilken inte är van vid alla tekniska nymodigheter. Visserligen väger en GSA en del kilo men K1600 är i en klass för sig själv.

Hoppas på lite feed-back och ser tacksamt fram emot alla inkommande svar.

Tack på förhand
2660940
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2007-04-12/01:00

Re: K1600 GT

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-23/08:01

Jag har aldrig ägt en K 1600 - bara tagit en rejäl provrunda, när modellen var ny. Minnet från den provrundan är, att växellådan inte var tyst, men inte heller störande bullrig. Då upplevde jag lådan som betydligt smidigare än de K 1200-/I300-maskiner, som jag provkört tidigare. I övrigt fastnade jag naturligtvis för den sagolika motorn, vars breda dragregister och silkeslena gång gjorde, att man skulle ha kunnat klara sig med två växlar: "Starta" och "Kör"! (Jag överdriver lite.)

Det dräller av tester, som höjer den till skyarna - dels på grund av motorn och dels, för att den trots sin vikt är imponerande lättkörd.
Dock har du nog rätt i, att däckkontot inte blir obetydligt. All denna vikt och effekt, som skall förmedlas till asfalten via två ytor, stora som tändsticksaskar, tar rimligen sin tribut någonstans. Detta går naturligtvis att påverka med den egna körstilen.

Servicekostnaderna får de ta upp, som har erfarenhet. Samma sak med eventuella oväntade problem.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K1600 GT

Inläggav Martin Lindor » 2019-09-23/10:51

2660940 skrev:Hejsan på er allihop!

Då jag vet att det finns oändligt med kunskap ute i klubben vänder jag mig till ER för lite frågeställningar och erfarenheter gällande BMW K1600 GT.

Hoppas på lite feed-back och ser tacksamt fram emot alla inkommande svar.

Tack på förhand


Jag körde ca 6000 mil med en K16 från 2011. Jag var otroligt nöjd med hojen.
Körde flera långa resor ute i europa, men gjorde även raska dagsturer hemmavid.

Under mina mil rullade den utan några större bekymmer. Det som dök upp var att det blev glapp i framgafflen vilket tydligen är et vanligt fel på den gaffelkonstruktionen. En bult byttes i samband med service så var det åtgärdat.
Det andra var att kylaren sitter lite dumt till så att det lätt samlas skräp, grus och damm där som till sist sätter igen den. Vissa har lyckats göra rent den andra har bytt kylare. På min hände detta runt 7000 mil.

Lådan på min -11 var ganska klonkig, men den är uppdaterad sedan dess.
Visst går det åt lite däck, men om man mest tourar åt den inte däck mer än någon annan hoj. Om man däremot använder motorns hela potential hela tiden så behöver man ett rymligt däckskonto.
Man sitter skönt väderskyddad bakom rutan. Oftast var det inga problem att köra med öppet visir upp till runt 130 km/h. Vill man ha större ruta så passar även rutorna från K16 GTL på GT.

Men efter 6000 mil på 1600:an var det dags för något annat så jag köpte en KTM 1290 GT som jag körde 1200 mil med fram tills i fredags då jag bytte in den mot en ny 1600 GT :)
K1600 GT
Martin Lindor
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 2010-09-27/21:44

Re: K1600 GT

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-23/11:03

Problem med igensatt kylare finns utförligt beskrivna här på Forum, där en resenär i Alperna i somras inte kunde lösa de akuta problemen med överhettning av sin K 1600, utan hojen bärgades till verkstad. Jag minns inte, om kylaren rengjordes, eller om den byttes.

Själv brukar jag be, att mekanikerna i samband med ordinarie service tar en titt även på min kylare och vid behov rengör den.
På en K 1200 RS är problemet veterligen inte stort, men det har gjorts en eller två gånger på totalt 17 000 mil.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K1600 GT

Inläggav Taurus » 2019-09-23/19:45

Hej,

Saxar här från mitt inlägg i januari då en annan undrade om K 1600.

Har kört drygt 3300 mil med (40%) och utan (60%) passagerare och/eller packning, blandat landsväg, autobahn och kurviga vägar, inkl långa sträckor med hårnålskurvor.

Service

Då mycket är lättåtkomligt kostar vanlig service knappast mer än boxrar med stora kåpor, tex R 1200 RT.
Men ventilspelskontroll ska göras var 3000 mil. Toppen måste tas bort för koll och det tar tid.
Mig veterligen har ingen K 1600 hamnat utanför toleranser vid koll men om justering behövs kostar det rejält.


Förbrukning
- Blandad körning 0,57 under drygt 3000 mil. Kör du 90 på plan väg drar den under 0,40. Du kommer alltså lätt 50 mil på en tank om du inte har bråttom.
- Motorväg/Autobahn, 120 km/h 0,6-0,65 / 140 km/h 0,7-0,75

Kolla

- Att service, främst bromsvätskebyten, är gjort. Viktigt att dokumentation finns om du behöver använda maskinskadedelen i försäkringen.
- Om service är gjort enligt manual på auktoriserad verkstad som har tillgång till BMWs servicedator. Då ska även kostnadsfria uppgraderingar vara gjorda, tex mjukvara eller knappsatser på styret. Har hojen gått lite kanske det inte är gjort.

Däck
Jag har kört med Metzeler Interact / Roadtec 01 HWM som, med min körning, rullat 1800 mil fram, 1400 mil bak.
Alltså så gott som samma slitage som på de R 1200 RT jag haft tidigare.
Jag har undrat varför mina däck slitits betydligt mindre än många andras. Kanske beror på att jag använder motorbroms mer än jag bromsar.

Försäkring
Många faktorer avgör vilket bolag du väljer. Jag gick tidigare från if till Svedeas BMW-klubbförsäkring. Något år senare ändrade if villkoren och då passade if mig bättre igen.

Allmänt

2014 förbättrades den ngt "osmidiga" växellådan som ändå märks ibland. Men med bra växlingsteknik märks det inte så mycket.
Det jag uppskattar mest är hojens smidighet med tanke på vikten. Du kan hålla förvånansvärt högt tempo på SMCs knixkurser på gokart-banor.
Hojen är stabil men ändå så lättkörd, mycket tack vare användbar kraft i alla lägen på alla varvtal.
Och ljudet!

Är det "rätt" färg är det inte mycket du behöver fundera på... ;-)

// Stefan
<p>// Taurus</p>
K 1600 GT
Användarvisningsbild
Taurus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-03-04/01:00

Re: K1600 GT

Inläggav 2660940 » 2019-09-23/22:07

Mycket intressanta inlägg hittills som jag tacksamt insuper.

Har förstått att K 1600 har lite problem med kylningen då vägsprut, insekter och annan skit täpper till kylaren. Är detta ett problem som man kan åtgärda själv, med tvätt eller liknande, eller är man helt hänvisad till expertmekaniker på BMW-verkstaden. Vad är erfarenheterna runt detta... bör det göras någongång varje säsong eller i samband med storservice.
Hur stort är problemet egentligen... har svårt att tänka mig att man ägnar sig åt "Grusbus" med en asfalts-missil av denna rang.

Vidare undrar jag över de olika modellerna på vindrutor som förekommer på GT och GTL. Har fått höra att den som sitter monterad nu är en s.k. Sportversion d.v.s. en extra låg för ett sportigt utseende, läs skuren som ett U i ovankant. Då jag är 190 cm lång upplevdes det som att köra helt utan kåpa när jag provkörde, kanske snyggt men inget avundsvärt om man ska åka lite längre.

Vad, alternativt, hur mycket skiljer sig de olika rutorna åt på höjden och kanske på bredden?

Blev vid provkörningen lätt förvånad över hur trångt det var mellan vänster fotpinne och växelväljaren, svårt att få till en behaglig körning med stl 45 på kängorna. Är fotpinnarna möjliga att flytta bakåt för att få plats med fullvuxna fötter.

Som ni ser finns det ytterligare frågor på lager som gärna får besvaras.

Låter jag negativ så måste jag klargöra en sak, BÅGEN och dess MOTOR är fantastiskt trevliga och något som har bitit sig fast ordentligt. Jag förstår verkligen er som har fastnat för denna skapelse.

Tackar allra ödmjukast för hittills återkopplade svar.

Mvh Pär W
2660940
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2007-04-12/01:00

Re: K1600 GT

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-24/09:48

2660940 skrev: ... har svårt att tänka mig att man ägnar sig åt "Grusbus" med en asfalts-missil av denna rang.

Instämmer. Men tyvärr är ju inte all asfalt grus- och kletfri - tidvis långt därifrån. (Har du kört några tusen mil med en kardanhoj, brukar det ändå finnas tjärstänk etc. på bakfälg och sving. Kylaren är knappast mindre exponerad.) Alltså stänker det med tiden upp en del guck, som fastnar i kylaren. Till det kommer insekter, som inte gör saken bättre.

Det finns en del tips här på Forum, där man placerat ett mer eller mindre hemmagjort "förfilter" av något slag framför kylaren. Förutsatt att detta inte nämnvärt hindrar luftgenomströmningen, bör det vara en elegant lösning, eftersom ett sådant är lätt att ta bort, kasta och ersätta med ett nytt.

Hur som helst är det klokt att be verkstaden kolla kylarens status i samband med ordinarie service - och begära, att den rengörs vid behov. En del skribenter har beskrivit, hur man tagit bort kylaren och låtit den ligga i någon form av lösningsmedel under natten för att verkligen få bukt med gucket, så det kan ta tid. Men en bra verkstad skall rimligen veta, hur man går tillväga i det enskilda fallet.

I mitt jobb säger man ibland: "When prepared for disaster, it ceases to exist." Det är inte alltid sant, men förvånansvärt ofta. På samma sätt är regelbunden kontroll av kylaren ett bra sätt att slippa trista överraskningar, den dag du befinner dig på långresa i varmt klimat.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K1600 GT

Inläggav Martin Lindor » 2019-09-24/10:05

Några svar:

Kylning: Min "gamla" 1600:a började få problem med kylningen efter ca 6500 mil. Jag körde 98% av dom milen på asfalt.
Det uppdagades vid långsamt körning i varmt väder, t ex bilköer på autobahn. Även uppför Stelvio började den larma för hög temp.
Verkstadens rekommendation var att byta kylare, vilket om jag kommer ihåg rätt skulle kostat ca 6000:- i samband med service. Den nya ägaren gjorde dock rent kylaren själv vilket jag har förstått fungerat utmärkt.
Wunderlich säljer en skärmförlängare som ska förhindra att det sprutar upp saker i kylaren:

https://www.touringspecialisten.se/store/p/komfort-287998/sk%C3%A4rmf%C3%B6rl%C3%A4ngare-786791

Ruta:
På min gamla 1600:GT hade jag original GT-rutan, som för mig som är 178 cm var perfekt i storlek. På min nya GT Sport sitter sportrutan och den är som du har konstaterat mindre. Den kommer jag med största sannolikhet att byta inför kommande säsong. GTL-rutan passar även på GT så vet du någon som har en GTL-ruta så be att få testa den på "din" GT - att byta ruta tar 2 min. GTL-rutan är både bredare och högre. Du kan säkert hitta måtten om du googlar lite. Det finns också andra tillverkare av rutor till 1600-modellerna, t ex Wunderlich.

Trångt för fötterna:
Det var min reaktion nu när jag gick tillbaka till en 1600:a efter ett år på KTM 1290 att det var trångt för vänsterfoten.
Men, det tog inte mer än 10 mil så hade jag vant mig och allt kändes naturligt och inte trångt. Jag tror att dom går att justera något, alt. så finns det naturligtvis även där andra att köpa ;)

/ Martin
Senast redigerad av Martin Lindor 2019-09-24/13:53, redigerad totalt 2 gånger.
K1600 GT
Martin Lindor
 
Inlägg: 229
Blev medlem: 2010-09-27/21:44

Re: K1600 GT

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-24/12:13

Intressant. Min K 1200 RS hade gått grovt räknat 6 000 mil, när jag åkte till Pyrenéerna med Ericsson's Motorcycle Tours - en mycket fin, trivsam, stundtals både backig och långsam resa - tidvis även tämligen varm. Där noterade jag för första gången, att temperaturmätaren lade sig högre upp än vanligt, och kylfläkten gick in betydligt oftare, än jag var van vid.
Hemkommen till nästa service påpekade jag det för verkstaden, som rengjorde kylaren - med god effekt. Dessutom monterades en skärmförlängare - en mycket bra lågprisinvestering.

Slutsats: Problemet med igensatt kylare är inte specifikt för K 1600-modellerna - bara ett observandum. Gillar TS hojen, bör han ha mycket stora chanser att bli verkligt nöjd med den.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K1600 GT

Inläggav Taurus » 2019-09-27/19:26

Hej igen,

Kylaren
Du kan ta bort gallret framför kylaren och rengöra. Brukar tydligen samlas grus och annat i botten som hindrar luftflödet.

Vindrutan

Byt originalrutan på Sport-versionen. Den ger bara en massa turbulens.
Original GT-rutan är ok.
Jag använde den tills jag fick tag på bättre rutor från Cal-Sci (California Scientific) calsci.com.
Hålet i rutan jämnar ut trycket bakom rutan och minskar turbulensen rejält.
Hålet släpper inte in regn (jag vet efter timmar i regn...) Några droppar slinker in men inget du märker när du kör.

Cals-Sci gör rutor till flera olika märken och modeller.
Deras rutor blir dock dyra om du ska köpa nytt från fabrikanten i USA pga dollar-kurs, frakt, tull och moms. Kolla om du kan hitta begagnade i Sverige eller i övriga Europa på ebay e.d.

Service

Om du planerar resa till kontinenten är vissa länder betydligt billigare att serva i än här hemma.
Som exempel fick min 4000-milaservice på en BMW-verkstad i Split, Kroatien. Mkt professionellt och trevligt bemötande och notan blev ca 30% mindre är här hemma.

// Stefan
<p>// Taurus</p>
K 1600 GT
Användarvisningsbild
Taurus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-03-04/01:00

Re: K1600 GT

Inläggav 2660940 » 2019-10-11/00:38

Vill framföra ett tack till er som delat med sig av sina erfarenheter av BMW:s prestandalok K1600 GT. Det är alltid uppskattat att kunna vända sig till klubbens "kunskaps-bank" för att dryfta sina funderingar inför ett eventuellt inköp. Svar från "verkligheten" är alltid bästa medicinen för att undvika felköp eller förstå det förträffliga i en affär.
Tvingades tyvärr avstå från mitt tilltänkta objekt denna gång men söker vidare efter ett likvärdigt alternativ.
Det stämmer faktiskt det som någon här på forumet myntade tidigare. "Om du inte ska byta båge... så provkör den inte - då är du fast".

Återigen, Tack för era tänkvärda tips och råd.

P W
2660940
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2007-04-12/01:00

Re: K1600 GT

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-23/10:00

Till TS: Vad har hänt sedan ditt förra inlägg? Blev det någon ny hoj?
Om inte, är ett tips att provköra R 1250 RT. Den var utmärkt redan som R 1200 RT, men den nya shift-cam-motorn är en verklig pärla. Hojpressen öser lovord över den, och efter 170 mil på Willie kan jag bara instämma.
Naturligtvis går den inte lika silkeslent som 1600-motorn. Som alltid känns det, när man startar och motorn ruskar igång - och pulserna från boxern finns där hela tiden. Men du har ju kört boxer förr, så det kommer inte som någon överraskning.

Kompisen, som har en R 1200 RT, provkörde en K 1600 härom året - och konstaterade, att han inte märkte, när motorn gick igång(!), på annat sätt än att varvräknarnålen gick upp till 1 000 rpm.

En rimlig gissning är, att servicekostnaderna bör vara lägre på boxern. Kontroll och justering av ventilerna torde vara en avsevärt mera omfattande historia på en tvärställd sexa än på två boxercylindrar.
Bränslekostnaderna kanske inte skiljer så mycket, som man skulle tro, men om man inte är väldigt återhållsam med gashandtaget, antar jag, att K 1600 har större aptit på däck.

Men även avseende R 1250-modellerna är varningen befogad: Provkör inte, om du inte är beredd att slanta upp! ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: K1600 GT

Inläggav Roger Gross » 2020-04-23/13:11

Generellt kan sägas om K1600 att den förfinats för varje årsmodell. Med olika åtgärder upplevs växellådan på en senare årsmodell som väsentligt mycket tystare än på de första årsmodellerna. Ett problem med K1600 uppstår om motorn belastas på låga varv och hög växel typ "jag lägger i sexans växel och sedan är det bara att gasa". Det spikningar som då uppstår ger så småningom spruckna kolvar och dyra reparationer. Kör man vettigt och använder växellådan finns inte nämnda problem. BMW har löst det med en mjukvaruuppdatering så oavsett hur okänsligt du drar på hårt på hög växel och låga varv så ser motorstyrdatorn till att motorn får det gaspådrag den klarar av utan spikningar.
Givet att en sexcylindrig motor är servicedyrare än en tvåcylindrig, men har man charmats av sexans spinnande så har man...
I tyska tidningstester har man jämfört K1600 med R1250RT. RT:n ansågs vara den bättre touringmaskinen. Den vann på lätthanterlighet tack vare lägre vikt, kvickare att hantera vid inspirerad körning samt bekvämare tack vare kåpans utformning. Men - en sexa är en sexa... ;)
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst