Bror Gårdelöf skrev:Utifrån orsaken till, att du sålt Guldvingen, har möjligheterna att få ner fötterna stadigt i backen rimligen hög prioritet. Slutsatsen är den gamla vanliga: Provsitt, provsitt, provsitt. Hos märkeshandlare har du tillgång till information om ytterligare möjligheter att sänka, ifall behov finns.
Kovlingen skrev:Prova gärna på en sådan modell :
Dåligt med vindskydd men som jag tycker en go hoj att handskas med .
Under 200 torrvikt och samma motorer som andra boxrar i samma generation .
Leta isf. en av de sista innan modellbytet till vattenkylda . Tappade då stilen
Medlemmarna i klubben kommer att tjata på dej en GS (PEAB-moped) men köp det DU vill ha .
(PEAB-moped är en byggnadsställning med manskapsbodar och arbetsbelysning )
En tidig modell på bilden som syns på ventilkåporna . Har just en sådan själv (JAAAAAAA ! )
"Som en hoj ska se ut"
Kovlingen skrev:Nu blir det nog OT i tipset men pga. uteblivet vindmotstånd hålls farten nere en smula
KAN vara bara bra ibland . ("Toppfart över 200 km")
I Sverige räcker det till och blir över
Vi pratar väl inte 1000RR eller ? ? ?
Thomas Stadin skrev:Du nämner att du vill köra grus och då går väl alla de som nämnts ovan bort förutom GS?
Man KAN köra på grusväg med RT, men den har alltför kort fjädringsväg för att fungera bra utanför asfalten samt att utbudet av offroaddäck i stort sett är obefintligt för alla mc med 17" framhjul.
En GS är tung att lyfta upp i skogen upp och en RT är ännu tyngre.
Titta även på de tvåcylindriga F650GS/F700GS och F800GS. De är lätta och trevliga att köra, men en ev passagerare kanske inte håller med då bakre delen av sadeln är både smal och lövtunn.
Du har väl inte missat CRF1000, Africa Twin?
Vill passa på att hälsa dig välkommen ner i GS-träsket.
Du kan kämpa emot om du vill, men i det långa loppet spelar det ingen roll för du kommer förr eller senare ändå att hamna här nere i träsket.
Thomas Stadin skrev:Du nämner att du vill köra grus och då går väl alla de som nämnts ovan bort förutom GS?
Man KAN köra på grusväg med RT, men den har alltför kort fjädringsväg för att fungera bra utanför asfalten ....
Bror Gårdelöf skrev:Thomas Stadin skrev:Du nämner att du vill köra grus och då går väl alla de som nämnts ovan bort förutom GS?
Man KAN köra på grusväg med RT, men den har alltför kort fjädringsväg för att fungera bra utanför asfalten ....
Det är en sanning med avsevärd modifikation. Det finns fler än en RT-åkare....
Bror Gårdelöf skrev:Det är en sanning med avsevärd modifikation. Det finns fler än en RT-åkare i min bekantskapskrets, som anser, att deras RT fungerar bra på grusväg. Jag utgår från, att de inte definierar stenbumlingsfyllda traktorspår, uttorkade flodbäddar etc som vägar. Med samma inskränkning lär inte heller en R-maskin ge några problem.
Min tunga asfalttourer är definitivt inte avsedd för grusvägar, men tar jag det bara lugnt, och vi fortfarande skriver om vägar, är det inga problem att ta sig fram med den heller.
TS vet, hur han tänker använda hojen - och kan fatta beslut efter det.
Mimmi skrev:Hej!
Vilken höft är det Du opererat? Jag har inte i Ditt inlägg sett vilken sida det gäller. Är det höger så kanske Du inte har den rörligheten som erfordras för att svinga benet över dynan och eventuella packväskor. Detta alltså om Du som de flesta stiger på från vänster sida, och har mcn på sidostödet.
Redan detta är ju på många mc en gymnastisk övning, och på många höga modeller snarare ett akrobatiskt nummer.
Bror Gårdelöf skrev:Med tiden kom jag på, att bästa sättet att kliva av och på hojen, när den står på sidostödet, var att luta mig ordentligt framåt och stående på vänster ben svinga högerskanken över passagerarsadeln, ner på andra sidan.
Sahlin skrev: Det är höger höft jag opererat ... samt när jag behöver belasta benet, som t.ex. att trycka upp hojen på centralstödet. Benet är för svagt och dessutom kan det göra riktigt ont¨...
Bror Gårdelöf skrev:Sahlin skrev: Det är höger höft jag opererat ... samt när jag behöver belasta benet, som t.ex. att trycka upp hojen på centralstödet. Benet är för svagt och dessutom kan det göra riktigt ont¨...
Där har du onekligen ett starkt argument för en lättare hoj. Jag minns fortfarande, hur löjligt enkelt det var att trycka upp kollegans R 1150 R på centralstödet, när jag fick prova - och GS har inte tett sig alltför besvärlig, de gånger jag hyrt en sådan i samband med service.
GunnMag skrev:Mina råd oavsett modell:
- Provkör på hög växel och ge full gas vid ca 3000 rpm för att se om kopplingen slirar
- Kolla att tankmätaren fungerar
- Få mil på en äldre maskin [url]kan[/url]innebära torr tätning motor mot koppling = risk för kopplingsbyte
- Min cykel har gått 8000 mil utan kopplingbyte och andra reparationer på drivlinan.
Gunnar
Sahlin skrev: Jag återkommer med uppdatering om hur det går och vad det i så fall blir för hoj.
Bror Gårdelöf skrev:Sahlin skrev: Jag återkommer med uppdatering om hur det går och vad det i så fall blir för hoj.
Har det blivit någon hoj - eller har inköpsproceduren gått i vinteride?
Sahlin skrev:Jag är "med hoj" igen. Det blev klart för någon vecka sedan och jag ska hämta den nu på lördag. En R1200GS från 2010 med ca: 7000 mil på mätaren. Utrustad med diverse prylar som jag hade på min önskelista, bl.a. lägre sadel från Touratech, navigator och lite annat smått och gott. Har testat den och allt verkar helt ok, och dessutom inga problem med onda benet. Kan bara konstatera att det här kommer att bli en riktigt trevlig julklapp.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst