Beslutet taget: R1200GS eller möjligtvis R1200RT

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

Beslutet taget: R1200GS eller möjligtvis R1200RT

Inläggav Sahlin » 2019-10-08/14:32

Nu har jag lagt ut min Goldwing till försäljning p.g.a. av att jag har problem med en inopererad höftprotes som gör att jag har lite svårt att hantera den massiva vikten. Därför föll valet på att konvertera tillbaka till BMW igen. Denna gång lutar det åt en R1200GS som jag förstått väger ca: 230 kg jämfört med "vingen" som väger 415 kg. Således är jag nyfiken och har lite (förhoppningsvis) enkla frågor om vad man ska välja. Framför allt gällande GS-modeller. Budget hamnar någonstans runt 75 - 90 kkr. Frågan är då; är det stor skillnad om man väljer årsmodell runt 2010 eller t.ex. 2008? Jag har förstått att man gjorde en uppdatering på motorn 2010 om jag tolkat det rätt. Är det något annat som skiljer?? Är det någon årsmodell som man absolut ska undvika?? Något men bör se upp med om hojen gått över 10 000 mil??

Alternativet skulle kanske kunna vara en R1200RT men är lite skeptisk mot att den väger 30 kg mer än GS. Att den har bättre förarskydd vet jag men är det någon annan fördel som man bör väga in??

Min körning består mest av landsväg men är lite sugen på att kunna ge mig ut på lite grus också utan att behöva vara rädd för att vikten ska ta överhand.

Tacksam för lite råd och svar från en "återvändare" :lol:
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Beslutet taget: R1200GS eller möjligtvis R1200RT

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-08/14:46

Utifrån orsaken till, att du sålt Guldvingen, har möjligheterna att få ner fötterna stadigt i backen rimligen hög prioritet. Både GS och RT kan fås i olika sadelhöjder - men min gissning är, att den lägsta varianten av RT är lägre än motsvarande GS. (Jag viker gärna ner mig för fakta.)
Har du fötterna stadigt i backen, kan du hålla emot avsevärt bättre, än om du nätt och jämt når ner. Med fötterna stadigt i backen spelar den högre vikten inte så stor roll. (Guldvingen har väl rätt låg sadelhöjd?)
Är du å andra sidan så lång, att sadelhöjden inte spelar någon större roll, faller mitt argument. Då kan du välja, vad som känns bäst.

Slutsatsen är den gamla vanliga: Provsitt, provsitt, provsitt. Hos märkeshandlare har du tillgång till information om ytterligare möjligheter att sänka, ifall behov finns.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Beslutet taget: R1200GS eller möjligtvis R1200RT

Inläggav Kovlingen » 2019-10-08/15:27

Prova gärna på en sådan modell :
Dåligt med vindskydd men som jag tycker en go hoj att handskas med .
Under 200 torrvikt och samma motorer som andra boxrar i samma generation .
Leta isf. en av de sista innan modellbytet till vattenkylda . Tappade då stilen :shock:
Medlemmarna i klubben kommer att tjata på dej en GS (PEAB-moped) men köp det DU vill ha .
(PEAB-moped är en byggnadsställning med manskapsbodar och arbetsbelysning ;) )
En tidig modell på bilden som syns på ventilkåporna . Har just en sådan själv (JAAAAAAA ! :D )
"Som en hoj ska se ut" ;)
R 1200 R.jpg
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Beslutet taget: R1200GS eller möjligtvis R1200RT

Inläggav Sahlin » 2019-10-08/15:51

Bror Gårdelöf skrev:Utifrån orsaken till, att du sålt Guldvingen, har möjligheterna att få ner fötterna stadigt i backen rimligen hög prioritet. Slutsatsen är den gamla vanliga: Provsitt, provsitt, provsitt. Hos märkeshandlare har du tillgång till information om ytterligare möjligheter att sänka, ifall behov finns.

Tack för din input Bror!!
Än så länge är vingen inte såld men annons ligger ute. Sänkning på en GS har jag funderat på men tror inte det behövs, och att jag kommer provsitta och provköra kan du vara säker på ;) Är 180 cm lång så har kikat om det kan räcka och det bör det göra (dock inte helt säker). Om inte blir det en lägre sadel.

Problemet med vingen är inte att sadeln är hög utan bred. Detta gör att benen kommer långt ut vid stop och sedan sitter fotpinnarna lite dumt till så om man bara sätter ner fötterna så "krockar" benen med pinnarna. Alltså måste man ha benen bakom eller framför. Sedan är den ju extremt tung att hantera när man kör i krypfart eller när man hanterar den i t.ex. garaget och det är just detta jag har märkt eftersom jag har problem med att mitt ben är svagt och om jag trampar fel så smärtar det trots att det är mer än ett år sedan operationen. Därför bör ju en lättare hoj, (GS?) ha en fördel. RT är något klumpigare att baxa runt med större kåpor, högre vikt o.s.v. (hade en 1100RT tidigare som jämförelse).

Kovlingen skrev:Prova gärna på en sådan modell :
Dåligt med vindskydd men som jag tycker en go hoj att handskas med .
Under 200 torrvikt och samma motorer som andra boxrar i samma generation .
Leta isf. en av de sista innan modellbytet till vattenkylda . Tappade då stilen :shock:
Medlemmarna i klubben kommer att tjata på dej en GS (PEAB-moped) men köp det DU vill ha .
(PEAB-moped är en byggnadsställning med manskapsbodar och arbetsbelysning ;) )
En tidig modell på bilden som syns på ventilkåporna . Har just en sådan själv (JAAAAAAA ! :D )
"Som en hoj ska se ut" ;)


Ha ha, en PEAB-moped :mrgreen: Har faktiskt inte tänkt på R-modellen :shock: Kan hålla med att den är snygg men jag är lite för bekväm för att köra helt naken ;) Finns kanske iofs någon mindre "kåpusling" man kan trycka dit för att bli av med det värsta vindfånget??
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Beslutet taget: R1200GS eller möjligtvis R1200RT

Inläggav Kovlingen » 2019-10-08/15:59

Får se om det kommer nått inlägg om R1200R för och nackdelar .
Kanske Magnus B. har nått att komma med i frågan ? ?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Beslutet taget: R1200GS eller möjligtvis R1200RT

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-08/17:39

Jag håller med Kovlingen. Prova gärna en R 1200 R. "Lättare boxer hittar du inte." Den ger egendomligt nog bättre vindskydd, än man tror(!) - även om den ligger i lä (fel ord i sammanhanget, men ändå) av såväl GS som RT.
En liten speedsterruta, som den på bilden, kan göra märkbar skillnad - men vad du gör, sätt inte på en stor vindruta! Sannolikheten för närmast mördande turbulens är mycket hög!
Anser du efter en rejäl provkörning, att R 1200 R (eventuellt med speedsterruta) inte ger tillräckligt vindskydd - välj en GS eller RT. Då köper du en aerodynamiskt bättre design.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Beslutet taget: R1200GS eller möjligtvis R1200RT

Inläggav Kovlingen » 2019-10-08/17:58

Nu blir det nog OT i tipset men pga. uteblivet vindmotstånd hålls farten nere en smula :? :shock:
KAN vara bara bra ibland . ("Toppfart över 200 km") :o :? :mrgreen:
I Sverige räcker det till och blir över 8-)
Vi pratar väl inte 1000RR eller ? ? ? :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Beslutet taget: R1200GS eller möjligtvis R1200RT

Inläggav Sahlin » 2019-10-08/18:14

Kovlingen skrev:Nu blir det nog OT i tipset men pga. uteblivet vindmotstånd hålls farten nere en smula :? :shock:
KAN vara bara bra ibland . ("Toppfart över 200 km") :o :? :mrgreen:
I Sverige räcker det till och blir över 8-)
Vi pratar väl inte 1000RR eller ? ? ? :D :D


Ha ha, nä, jag är ingen Evil Knievel-typ. Är alldeles för gammal för sådant :D Kan tillstyrka att jag kört en del med frugans Honda CBF1000 som har lite skydd för chauffören och den är absolut inga problem att köra länge med. När vi hämtade den i Brålanda körde jag non-stop hem till Laholm (27 mil landsväg/motorväg). Inga problem trots en kylig dag i oktober utan värmehandtag. Numera har den ett förhöjt kåpglas så det har blivit än behagligare att sluka mil. Här en bild på hojen med förhöjda kåpglaset.

20190331_181128.jpg


Nåja, jag ska genast "tillrättavisa" er angående OT så därför undrar jag fortfarande över det jag skrev i första inlägget: "Frågan är då; är det stor skillnad om man väljer årsmodell runt 2010 eller t.ex. 2008? Jag har förstått att man gjorde en uppdatering på motorn 2010 om jag tolkat det rätt. Är det något annat som skiljer?? Är det någon årsmodell som man absolut ska undvika?? Något men bör se upp med om hojen gått över 10 000 mil??"

Dessa frågor borde väl i stort sett gälla alla modeller (vissa variationer givetvis) med 1200-boxern??
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Beslutet taget: R1200GS eller möjligtvis R1200RT

Inläggav Kovlingen » 2019-10-08/18:24

JAG är inte ett dugg orolig över milen . Fel kan komma , eller inte .
En uppdate kom runt 2011 - 2013 med motorn annars inget att vara orolig över (tycker jag)
Åker en -07-a å de bara å gasa :mrgreen:
Den motorn kom väl först i GS 2004 , tror jag :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Beslutet taget: R1200GS eller möjligtvis R1200RT

Inläggav Thomas Stadin » 2019-10-09/09:00

Du nämner att du vill köra grus och då går väl alla de som nämnts ovan bort förutom GS? :)
Man KAN köra på grusväg med RT, men den har alltför kort fjädringsväg för att fungera bra utanför asfalten samt att utbudet av offroaddäck i stort sett är obefintligt för alla mc med 17" framhjul.
En GS är tung att lyfta upp i skogen upp och en RT är ännu tyngre.

Titta även på de tvåcylindriga F650GS/F700GS och F800GS. De är lätta och trevliga att köra, men en ev passagerare kanske inte håller med då bakre delen av sadeln är både smal och lövtunn.

Du har väl inte missat CRF1000, Africa Twin?

Vill passa på att hälsa dig välkommen ner i GS-träsket.
Du kan kämpa emot om du vill, men i det långa loppet spelar det ingen roll för du kommer förr eller senare ändå att hamna här nere i träsket.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Beslutet taget: R1200GS eller möjligtvis R1200RT

Inläggav Sahlin » 2019-10-09/09:33

Thomas Stadin skrev:Du nämner att du vill köra grus och då går väl alla de som nämnts ovan bort förutom GS? :)
Man KAN köra på grusväg med RT, men den har alltför kort fjädringsväg för att fungera bra utanför asfalten samt att utbudet av offroaddäck i stort sett är obefintligt för alla mc med 17" framhjul.
En GS är tung att lyfta upp i skogen upp och en RT är ännu tyngre.

Titta även på de tvåcylindriga F650GS/F700GS och F800GS. De är lätta och trevliga att köra, men en ev passagerare kanske inte håller med då bakre delen av sadeln är både smal och lövtunn.

Du har väl inte missat CRF1000, Africa Twin?

Vill passa på att hälsa dig välkommen ner i GS-träsket.
Du kan kämpa emot om du vill, men i det långa loppet spelar det ingen roll för du kommer förr eller senare ändå att hamna här nere i träsket.

Jo, lite grusåka kan det nog bli. Däremot kommer säkert majoriteten av åkandet att ske på vanliga landsvägar. Vill dock ha möjligheten att kunna vika av och inte få den där "Usch-nu-är-det-grus" känslan ;) Lustigt att du nämner Africa Twin för jag har faktiskt kikat på den också. Det är en trevlig hoj och den får mycket beröm för sina off-road egenskaper. Den faller dock bort p.g.a. kedjedrift. Det räcker med en kedje-hoj i familjen ;) Har även tittat på Yamaha Tenere 1200 och Honda VFR1200X men de är tyngre än GS och om man läser tester och kikar på Youtube-filmer så faller det oftast tillbaka till att GS är "urfadern" som de andra inte riktigt når upp till.

Nåja, jag letar, läser, tittar på filmer o.s.v. och så fort jag får sålt min vinge så blir det till att åka ut och provköra. Så får vi se om man hamnar i GS-träsket :mrgreen:
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Beslutet taget: R1200GS eller möjligtvis R1200RT

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-09/11:28

Thomas Stadin skrev:Du nämner att du vill köra grus och då går väl alla de som nämnts ovan bort förutom GS? :)
Man KAN köra på grusväg med RT, men den har alltför kort fjädringsväg för att fungera bra utanför asfalten ....

Det är en sanning med avsevärd modifikation. Det finns fler än en RT-åkare i min bekantskapskrets, som anser, att deras RT fungerar bra på grusväg. Jag utgår från, att de inte definierar stenbumlingsfyllda traktorspår, uttorkade flodbäddar etc som vägar. Med samma inskränkning lär inte heller en R-maskin ge några problem.
Min tunga asfalttourer är definitivt inte avsedd för grusvägar, men tar jag det bara lugnt, och vi fortfarande skriver om vägar, är det inga problem att ta sig fram med den heller.
TS vet, hur han tänker använda hojen - och kan fatta beslut efter det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Beslutet taget: R1200GS eller möjligtvis R1200RT

Inläggav Håkan » 2019-10-09/15:37

Bror Gårdelöf skrev:
Thomas Stadin skrev:Du nämner att du vill köra grus och då går väl alla de som nämnts ovan bort förutom GS? :)
Man KAN köra på grusväg med RT, men den har alltför kort fjädringsväg för att fungera bra utanför asfalten ....

Det är en sanning med avsevärd modifikation. Det finns fler än en RT-åkare....

Här har jag divergerande uppfattning. Jag hade en R1150RT, säsongerna 2002-2003. En anledning till att jag böt bort den var att den var hopplös på grus.
Både före och efter det här snedsprånget har jag varit GS trogen. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Beslutet taget: R1200GS eller möjligtvis R1200RT

Inläggav Thomas Stadin » 2019-10-09/17:42

Bror Gårdelöf skrev:Det är en sanning med avsevärd modifikation. Det finns fler än en RT-åkare i min bekantskapskrets, som anser, att deras RT fungerar bra på grusväg. Jag utgår från, att de inte definierar stenbumlingsfyllda traktorspår, uttorkade flodbäddar etc som vägar. Med samma inskränkning lär inte heller en R-maskin ge några problem.
Min tunga asfalttourer är definitivt inte avsedd för grusvägar, men tar jag det bara lugnt, och vi fortfarande skriver om vägar, är det inga problem att ta sig fram med den heller.
TS vet, hur han tänker använda hojen - och kan fatta beslut efter det.


Nej, att en RT är bra på grus är nog en överdrift. Jag betvivlar inte att det går att köra en RT på en grusväg med någotsånär fast beläggning men så snart grusvägen blir nysladdad/lös/hal/sämre blir det problem med nästan 300 kg, små släta däck och dålig markfrigång.
Be vännerna i bekantskapskretsen att prova en GS :)
Senast redigerad av Thomas Stadin 2019-10-09/17:45, redigerad totalt 1 gång.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Beslutet taget: R1200GS eller möjligtvis R1200RT

Inläggav Mimmi » 2019-10-09/19:10

Hej!

Min infallsvinkel på Din fråga är lite annorlunda än övrigas.

En annan aspekt än vikten på en mc, och som också kan inverka på Ditt val, är med hänsyn till Din höft - benproblematik, påstigningshöjden på den tilltänkta modellen.
Sitthöjd är en sak, den höjd man skall över när man stiger på, respektive av, är något helt annat.

Vilken höft är det Du opererat? Jag har inte i Ditt inlägg sett vilken sida det gäller. Är det höger så kanske Du inte har den rörligheten som erfordras för att svinga benet över dynan och eventuella packväskor. Detta alltså om Du som de flesta stiger på från vänster sida, och har mcn på sidostödet.
Redan detta är ju på många mc en gymnastisk övning, och på många höga modeller snarare ett akrobatiskt nummer.

Jag själv är lite drygt 180cm, men med tilltagande ålder har jag blivit stelare i ländrygg och höfter. Detta gör att jag nu har ganska svårt att komma såväl på som av.

Kliva på när den står på centralstödet går ju genom att klättra upp med hjälp av fotpinnen, men att stiga av med hjälp av nämnda stöd går ju av lätt insedda skäl inte.
Enda modellen det skulle vara görbart på är väl BMW K1200LT av den faceliftade modellen eftersom den har ett hydrauliskt centralstöd.

Min K1100 LT har sitthöjd 830mm mätt med mcn stående upprätt på hjulen, men den höjd jag skall över med benet är 950mm, passagerardynans högsta punkt. Dessutom är det vågräta avståndet benet skall tillryggalägga 850mm, från vänstersidan där jag står till ytterkant höger packväska.
Ovan angivna mått gäller med mcn på sidostödet.

Med tanke på detta är mitt förslag att Du skall prova hur det är att äntra de modeller Du är intresserad av.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Beslutet taget: R1200GS eller möjligtvis R1200RT

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-09/20:51

Här kan jag komplettera Mimmis inlägg. Min alpina skidåkarkarriär - som aldrig varit mycket att skryta med - tog slut 24 februari 2005, när höger höft blev ett plocke-pinn efter en våldsam vurpa. Allgemeines Öffentliches Krankenhaus i Zell am See gjorde ett mycket bra jobb, men ett minne av den dagen är en rörelseinskränkning i höger höft (och vissa dagar, när höften inte är på humör, hälta - men den brukar gå över).
Med tiden kom jag på, att bästa sättet att kliva av och på hojen, när den står på sidostödet, var att luta mig ordentligt framåt och stående på vänster ben svinga högerskanken över passagerarsadeln, ner på andra sidan. (Egentligen kom jag på idén "baklänges", eftersom jag började kliva av på det viset.)
Tekniken förutsätter, att passagerarsadeln inte är markant högre än förarsadeln - alternativt att man verkligen böjer sig långt framåt!
Huruvida detta tips är av värde för TS, vet kanske bara han själv.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Beslutet taget: R1200GS eller möjligtvis R1200RT

Inläggav Sahlin » 2019-10-09/21:49

Mimmi skrev:Hej!
Vilken höft är det Du opererat? Jag har inte i Ditt inlägg sett vilken sida det gäller. Är det höger så kanske Du inte har den rörligheten som erfordras för att svinga benet över dynan och eventuella packväskor. Detta alltså om Du som de flesta stiger på från vänster sida, och har mcn på sidostödet.
Redan detta är ju på många mc en gymnastisk övning, och på många höga modeller snarare ett akrobatiskt nummer.

Hej Mimmi och tack för din input! Detta med begränsad rörlighet är givetvis något att ta i beaktning. Det är höger höft jag opererat och då kan det ju mycket väl ställa till problem om hojen är alltför hög. Rörligheten i min höft har dock varit hyfsat bra, även efter operationen. Det jag framför allt har problem med är vanlig gång när höger ben ska "trycka ifrån" framåt, samt när jag behöver belasta benet, som t.ex. att trycka upp hojen på centralstödet. Benet är för svagt och dessutom kan det göra riktigt ont, trots sjukgymnastik och mycket promenader/cykling för att hålla det i trim. Det sistnämnda vågar jag dessutom inte göra längre p.g.a. vingens höga vikt så jag fick hjälp av en god vän när vi nu baxade in hojarna i garaget inför vintervilan. Just att behöva hjälp med detta var väl det som gjorde att jag tog beslutet att det nu är dags för något som väger mindre.

Nu är ju vingen låg men trots allt väldigt bred och dessutom en massa väskor (och ryggstöd för föraren) i vägen vid påstigning. Än så länge har jag inte haft några problem med rörelsen som krävs för att kliva upp och över med benet på sadeln och på så vis hamna rätt. Givetvis kan det ju bli värre om hindret blir högre. Så visst blir det till att testa detta också och förhoppningsvis lär man ju märka ganska snabbt om det är problem.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Beslutet taget: R1200GS eller möjligtvis R1200RT

Inläggav Thomas Stadin » 2019-10-10/10:11

Bror Gårdelöf skrev:Med tiden kom jag på, att bästa sättet att kliva av och på hojen, när den står på sidostödet, var att luta mig ordentligt framåt och stående på vänster ben svinga högerskanken över passagerarsadeln, ner på andra sidan.


Exakt så gör jag också när mc:n är fullpackad med div väskor.
Jag kom dessutom på att det blir än lättare om man vrider undan styret max åt höger eftersom det då blir mer plats för att vika ned överkroppen.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Beslutet taget: R1200GS eller möjligtvis R1200RT

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-10/10:32

Det har du förstås rätt i. "Tänkte 'nte på de' "- för än så länge har det gått bra ändå. Men nu har jag det i reserv inför framtiden. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Beslutet taget: R1200GS eller möjligtvis R1200RT

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-10/10:39

Sahlin skrev: Det är höger höft jag opererat ... samt när jag behöver belasta benet, som t.ex. att trycka upp hojen på centralstödet. Benet är för svagt och dessutom kan det göra riktigt ont¨...

Där har du onekligen ett starkt argument för en lättare hoj. Jag minns fortfarande, hur löjligt enkelt det var att trycka upp kollegans R 1150 R på centralstödet, när jag fick prova - och GS har inte tett sig alltför besvärlig, de gånger jag hyrt en sådan i samband med service.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Beslutet taget: R1200GS eller möjligtvis R1200RT

Inläggav Sahlin » 2019-10-10/11:01

Bror Gårdelöf skrev:
Sahlin skrev: Det är höger höft jag opererat ... samt när jag behöver belasta benet, som t.ex. att trycka upp hojen på centralstödet. Benet är för svagt och dessutom kan det göra riktigt ont¨...

Där har du onekligen ett starkt argument för en lättare hoj. Jag minns fortfarande, hur löjligt enkelt det var att trycka upp kollegans R 1150 R på centralstödet, när jag fick prova - och GS har inte tett sig alltför besvärlig, de gånger jag hyrt en sådan i samband med service.

Jo, det är otrolig skillnad att få upp min vinge på centralstödet jämfört med frugans CBF1000. Den väger bara 235 kg och när man ska hantera den så känns det nästan som man kan kasta runt den lite hur som helst. Vingen är inte tung att få upp på centralstödet, den är vansinnigt tung. Det går (om man är frisk) men man får ta i rejält.

Återstår bara att testa sig fram och se om jag kan kliva upp på en GS, annars får man kanske fundera på något annat som är lite lägre.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Beslutet taget: R1200GS eller möjligtvis R1200RT

Inläggav Thomas Stadin » 2019-10-10/12:39

Om du får svårt att svinga över benet så finns det ganska många R1200GS som är sänkta med lägre chassie från fabrik samt många med lägre sadel, om det nu skulle hjälpa.
Fabrikssänkningen görs på fjädringen och det innebär kortare fjädringsväg samt sämre markfrigång vilket man inte önskar på en offroad-mc.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Beslutet taget: R1200GS eller möjligtvis R1200RT

Inläggav Pedro » 2019-10-10/14:52

På min GS bruker jeg å la sykkelen stå på sidestøtten, samtidig som jeg klatrer opp på venstre fothviler og slenger høyrebenet over. Går av på samme måte, med sykkelen på sidestøtten. Bekvemt og funker veldig bra.
Om sykkelen ikke står alt for oppreist kan man gå på fra høyre side også mens sykkelen står på sidestøtten.
Pedro
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2016-09-21/07:31

Re: Beslutet taget: R1200GS eller möjligtvis R1200RT

Inläggav Sahlin » 2019-10-12/16:00

Tack för råd och tips!! Jag återkommer med uppdatering om hur det går och vad det i så fall blir för hoj. Spänningen är oliiiidlig ;)
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Beslutet taget: R1200GS eller möjligtvis R1200RT

Inläggav GunnMag » 2019-10-12/23:07

Hej!

Jag har en 1150R och en 1200GS av den gamla modellen. Kort skulle jag beskriva skillnaderna så här: R-modellen är den roligaste att ta till jobbet och att ta en inspirerad tur med en kväll på asfalt. Det beror mest på att jag gillar de enkla mätarna och att inget är i vägen för vägen, om jag säger så. Med Wunderlichs Vario Ergo-ruta är vindavvisning och turbulens densamma som på 1200GS med originalruta, okeyish - men inte bra. Jag är kortare än vad du är. Jag har även prövat en nyare 1200R och den är körmässigt av samma typ, föga förvånande.

Av misstag anmälde jag mig till en grustur vid årsträffen i Ronneby, det gick stundtals undan och stundtals på vägar man normalt inte alls skulle överväga att ta in en vanlig landsvägshoj på. Jag måste säga att det gick oväntat bra och var både äventyrligt och kul, men jag hade ändå valt min GS för att vara lite tryggare på en sådan tur.

1200GS har en mer upprätt körställning, är mer välbalanserad och det är därför lättare att undvika situationer i låg fart där benen får kompensera för dålig balans vid exempelvis ett rödljus. Man får också lite bättre bakåtsikt med mer upprätt ställning. Jag kan bara rekommendera 1200GS som en riktigt bra allroundhoj, det finns många andra sådan hojar, men vill du ha en lite större hoj är det ett bra alternativ. Vill du serva själv är troligen en av de tidiga hojarna det bästa alternativet, åren 2004-2009. Här finns det de som kan alla tekniska skillnader, men min 2004 är enkel på alla sätt utom byte av bromsvätska i integralbromsarna, det tar en dag att lära sig första gången. I övrigt är den underbart oldschool och liknar hojarna från förr.

En annan fördel med GS är att det finns fästen för riktiga väskor, men det har förstås bara betydelse om man inte gillar tvålkoppar på sidorna. För min del uppskattar jag mycket att de rejäla fästena kan användas för olika stora väskor (jag har Touratech väskor i olika storlekar och deras fästen) och är bra att fästa remmar i. Jag använder cykeln i stället för bil många dagar och ibland är det ett par matkassar som ska hem, ibland en ny tvättmaskin. Eller inte, men jag har kört skrattretande stora paket där bak och det är packväskefästenas förtjänst.

Mina råd oavsett modell:

- Provkör på hög växel och ge full gas vid ca 3000 rpm för att se om kopplingen slirar
- Kolla att tankmätaren fungerar
- Få mil på en äldre maskin [url]kan[/url]innebära torr tätning motor mot koppling = risk för kopplingsbyte
- Min cykel har gått 8000 mil utan kopplingbyte och andra reparationer på drivlinan.

- Lycka till!

EDIT. Om sänkning: För grusvägskörning har en sänkning av en relativt hög cykel som en GS helt marginell betydelse. Detta påstående är naturligtvis min bedömning, inte något som nödvändigtvis gäller alla. Min erfarenhet bygger på min frus F650GS Twin, som gått över det Isländska höglandet två gånger med riktigt tung packning och som använts vid två GS-meeting på betydligt mer krävande sträckor än en dålig grusväg. Högre markfrigång och längre fjädringsväg är bra både i skogen och i potthålen, men absolut inget som man ska oroa sig för när det gäller att välja en grusväg i stället för asfalten.

Gunnar
1200 GS
MG Griso 1200
MG 1000s
Användarvisningsbild
GunnMag
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2016-12-10/10:37

Re: Beslutet taget: R1200GS eller möjligtvis R1200RT

Inläggav Sahlin » 2019-10-13/21:47

GunnMag skrev:Mina råd oavsett modell:

- Provkör på hög växel och ge full gas vid ca 3000 rpm för att se om kopplingen slirar
- Kolla att tankmätaren fungerar
- Få mil på en äldre maskin [url]kan[/url]innebära torr tätning motor mot koppling = risk för kopplingsbyte
- Min cykel har gått 8000 mil utan kopplingbyte och andra reparationer på drivlinan.

Gunnar


Tack för ditt inlägg och nyttiga input!! Mycket matnyttigt. De fyra tipsen här ovan kommer jag att ta med mig den dagen jag ska provköra. Jätterbra att få veta lite saker man ska kolla. Även det nu nämner om äldre hojar ska jag tänka på. Jag har själv skruvat en hel del i mina dagar och gör det fortfarande om det går. Bilar och hojar med avancerad elektronik vill jag däremot inte greja med för mycket eftersom det oftast krävs specialutrustning.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Beslutet taget: R1200GS eller möjligtvis R1200RT

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-15/18:27

Sahlin skrev: Jag återkommer med uppdatering om hur det går och vad det i så fall blir för hoj.

Har det blivit någon hoj - eller har inköpsproceduren gått i vinteride?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Beslutet taget: R1200GS eller möjligtvis R1200RT

Inläggav Sahlin » 2019-12-18/18:50

Bror Gårdelöf skrev:
Sahlin skrev: Jag återkommer med uppdatering om hur det går och vad det i så fall blir för hoj.

Har det blivit någon hoj - eller har inköpsproceduren gått i vinteride?

Sorry, missade ditt inlägg :oops: Jodå, jag är "med hoj" igen. Det blev klart för någon vecka sedan och jag ska hämta den nu på lördag. En R1200GS från 2010 med ca: 7000 mil på mätaren. Utrustad med diverse prylar som jag hade på min önskelista, bl.a. lägre sadel från Touratech, navigator och lite annat smått och gott. Har testat den och allt verkar helt ok, och dessutom inga problem med onda benet. Kan bara konstatera att det här kommer att bli en riktigt trevlig julklapp.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Beslutet taget: R1200GS eller möjligtvis R1200RT

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-18/19:23

Grattis, God Jul och Gott Nytt År!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Beslutet taget: R1200GS eller möjligtvis R1200RT

Inläggav BmwMats » 2019-12-18/19:43

Sahlin skrev:Jag är "med hoj" igen. Det blev klart för någon vecka sedan och jag ska hämta den nu på lördag. En R1200GS från 2010 med ca: 7000 mil på mätaren. Utrustad med diverse prylar som jag hade på min önskelista, bl.a. lägre sadel från Touratech, navigator och lite annat smått och gott. Har testat den och allt verkar helt ok, och dessutom inga problem med onda benet. Kan bara konstatera att det här kommer att bli en riktigt trevlig julklapp.


Vad roligt, riktigt trevlig hoj förstår jag !

Grattis till att ha "blivit-med-hoj-igen" :D

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Beslutet taget: R1200GS eller möjligtvis R1200RT

Inläggav Sahlin » 2019-12-19/07:42

Tack Bror och Mats!! Får önska er båda, och all andra en God Jul och Gott Nytt År!!
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron