Motoz Tractionar GPS vs Michelin....

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

Motoz Tractionar GPS vs Michelin....

Inläggav Dennis Johansson » 2021-08-24/18:57

Ännu en däcktråd ;) ;)

Hoppas denna dock blir lite annorlunda.

Jag har haft Michelin för landsvägskörning i princip jämt sedan 2002
På min R1200Gs har jag haft Anakee, Anakee 2, Anakee Adv och Pilot Road (minns ej nummer) Trail samt Road 5 trail.
Två punkor har jag haft. På Anakee och Anakee adv som ligger på nu med däcklagning.
Jag har inte kört mängder med grus med befintliga Anakee adv. Men tycker ej att de är nämnvärt bättre en Road 5 eller Pilot road ? trail.
Dock verkar de lättare blivit spårkänsliga mot Road 5 Trail som jag hade innan.

På min andra uppsättning fälgar har jag nabbadäck. Dock ej använt dem på ett par år av olika anledningar. Främst för att jag ej tycker den är så lämplig för grusåka och det är för dyrt med en mc till just nu.

Dock funderar jag på Motoz Tractionar GPS eller liknande.
Det är ett 50 / 50 däck.
Tydligen kraftigare stomme.______________________Hur påverkar det hojens egenskaper på grus asfalt?
Tydligen bättre hållbarhet en andra adv däck________Hur håller de för mest landsväg, lika långt som Road 5 trail?
Skall tydligen ge bra grepp på asfalt________________Kan greppet mäta sig med Anakee Adv / Roda 5 trail alls?
Grepp på våt asfalt______________________________Skall va silica i däcket....Någon som fått släpp, hur ofta?
Misstänker att de är hyggliga på grus________________Hur är de mot landsvägsdäck?

Priset mellan de däcken via Event mc och t.ex Road 5 trail skiljer ej så mycket så jag ligger sömnlös.

I övrigt kan jag tänka mig högre däckljud och högre soppa förbrukning med GPS däcken.

Så vad är samlade åsikten?
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Motoz Tractionar GPS vs Michelin....

Inläggav BrooklynS » 2021-08-26/06:45

Dennis Johansson skrev:Ännu en däcktråd ;) ;)

Hoppas denna dock blir lite annorlunda.

Jag har haft Michelin för landsvägskörning i princip jämt sedan 2002
På min R1200Gs har jag haft Anakee, Anakee 2, Anakee Adv och Pilot Road (minns ej nummer) Trail samt Road 5 trail.
Två punkor har jag haft. På Anakee och Anakee adv som ligger på nu med däcklagning.
Jag har inte kört mängder med grus med befintliga Anakee adv. Men tycker ej att de är nämnvärt bättre en Road 5 eller Pilot road ? trail.
Dock verkar de lättare blivit spårkänsliga mot Road 5 Trail som jag hade innan.

På min andra uppsättning fälgar har jag nabbadäck. Dock ej använt dem på ett par år av olika anledningar. Främst för att jag ej tycker den är så lämplig för grusåka och det är för dyrt med en mc till just nu.

Dock funderar jag på Motoz Tractionar GPS eller liknande.
Det är ett 50 / 50 däck.
Tydligen kraftigare stomme.______________________Hur påverkar det hojens egenskaper på grus asfalt?
Tydligen bättre hållbarhet en andra adv däck________Hur håller de för mest landsväg, lika långt som Road 5 trail?
Skall tydligen ge bra grepp på asfalt________________Kan greppet mäta sig med Anakee Adv / Roda 5 trail alls?
Grepp på våt asfalt______________________________Skall va silica i däcket....Någon som fått släpp, hur ofta?
Misstänker att de är hyggliga på grus________________Hur är de mot landsvägsdäck?

Priset mellan de däcken via Event mc och t.ex Road 5 trail skiljer ej så mycket så jag ligger sömnlös.

I övrigt kan jag tänka mig högre däckljud och högre soppa förbrukning med GPS däcken.

Så vad är samlade åsikten?


Betydligt sämre på asfalt rakt igenom. Sämre våtgrepp, kortare livslängd, högre ljudnivå, trögare reaktioner, sämre grepp.

Betydligt bättre på LÖST underlag där nabbarna får fäste, lera, vått gräs osv.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Motoz Tractionar GPS vs Michelin....

Inläggav Olof Eriksson » 2021-08-26/07:26

Osäker på kortare livslängd på asfalt (om du kör lagligt). Det är mycke gummi i dessa.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron