BMW NAV eller ZUMO eller telefon

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

BMW NAV eller ZUMO eller telefon

Inläggav Åsa Askergren » 2022-02-07/09:09

Hej
Jag har en ny 750 GS med fäste för en BMW NAV.
Jag är nybörjare på detta med GPS och det verkar minst sagt finnas många funderingar, erfarenheter och åsikter om vad som är bäst.
Så jag funderar just nu på allt mellan dyrt inköp av en BMW NAV 6 till att klara mig endast med min Iphone 13.
Vad jag är ute efter är att kunna på enkelt sätt både göra rutter och följa dom men också ändra och zooma när andan faller på. Funkade så där med goggle i somras men ändå gick det ju.
Har TET Sverige och Norge inladdad i bla Guru maps och OsmAnd. Så långt allt bra.
TFTskärmens GPS och BMW connect funkar sådär tycker jag och föreslår väldigt konstiga saker ibland. Den använder jag inte men har kanske inte undersökt funktionerna tillräckligt.

Mina frågor då:
Är det så stora problem med NAV 6 att det inte är värt priset?
Funkar det att få in en Garmin Zumo XT i NAV fästet? ( Billigare)
Är Zumo´n bra? Bättre? (än NAV)
Jag är nybörjare GPS men inte oteknisk. Nybörjare på långresa och tänker mig till Nordnorge i sommar. Kanske skall jag lugna mig och köra med telefonen. Bättre för plånboken i alla fall.

Tacksam för svar!
Åsa
Åsa Askergren
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2022-02-07/08:21

Re: BMW NAV eller ZUMO eller telefon

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-02-07/13:02

Vad gäller separat navigator eller att navigera med mobilen, avstår jag från att ge råd åt någotdera hållet. Andra kan det bättre än jag.

Har din hoj "universaltumhjulet" vid vänster styrhandtag? Om inte, finns inget specifikt skäl att köpa en BMW-navigator. Har hojen tumhjul, kan du alltså ratta en BMW-navigator utan att ta handen från styret. Övriga navigatorer kan inte manövreras via tumhjulet.

Jag har en Navigator VI (och tumhjul). En färdkamrat kör Suzuki V-Strom 650. Han har en Zumo XT. Mitt intryck är, att den är bättre än BMW Navigator VI.

Det vore extremt konstigt, om en Zumo XT inte passar befintligt Garminmontage! Sådant vore kontraproduktivt för Garmin - men närmare än så kommer jag inte.
Säljaren bör kunna ge helt säkert besked.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW NAV eller ZUMO eller telefon

Inläggav CG Arvidsson » 2022-02-07/13:24

När du redan har ett fäste till BMW naven tycker jag att Nav6 är ett bra val. Tidigare problem med den ska vara åtgärdade. Ska man göra rutter så finns det ett otal ruttprogram. BaseCamp är Garmins ruttverktyg, men det krävs en del träning att komma igång med det. Jag utgår från att ditt fäste är anslutet till hojens elsystem, för naven drar en del ström. Gör ett antal rutter på datorn och skicka till naven, och ge dig ut och kör dom. Gärna småvägar, för det går åt en del träning för att ska bli flyt på körningen. För allt i världen kör inte iväg utan en bra karta. Börjar naven krångla kan det bli jobbigt att hitta hem, speciellt utomlands.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: BMW NAV eller ZUMO eller telefon

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-02-07/14:51

Åsa: Jag snubblar ofta på självklarheter. BMW-navigatorerna ÄR Garminprodukter, om än med annan logga på höljet. (Om inte annars märks det, när man sätter igång dem.)
Därmed bör monteringen vara densamma.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW NAV eller ZUMO eller telefon

Inläggav Peter Nordlund » 2022-02-07/15:10

Jag blev också nyfiken på denna fråga, så jag mejlade Garmin, får se om/när jag får svar och återkommer då
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: BMW NAV eller ZUMO eller telefon

Inläggav Åsa Askergren » 2022-02-07/15:37

Hej Tack för svar även om jag kanske inte blir klokare.
Jag har tumhjulet och har förstått på fler trådar här och på andra ställen och svar här idag att det är fint att kunna använda.
Kostnaden må vara hög men det var MC´n också eftersom jag köpt en helt ny 2021.
Den är underbar att köra och kanske skall jag kosta på mig en Nav 6.
MEN det har stått så himla mycket om svårigheter och trassel med NAV och jag gillar enkla smidiga lösningar.
Tycker mig skönja att ZUMO XT har fått lite bättre recensioner...
Om den passar kan jag inte använda tumhjulet men kanske ha ut mycket bra och kul ändå och sparat 4000 typ.

Intressant om den passar, håller med den borde ju det, samma produkt i princip och 5 tum.
Blir intressant att se mailsvaret då.
Åsa Askergren
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2022-02-07/08:21

Re: BMW NAV eller ZUMO eller telefon

Inläggav Olof Eriksson » 2022-02-07/16:22

Har en Navigator V och en XT. Dom har helt olika fästen. Så dom passar inte. Kan intyga förträffligheten med tumhjulet.

Dock är det enkelt att demontera din befintliga hållare och montera dit en som är anpassad för XT. Men vill du ha en låsbar hållare till XT så kostar det lite mer. Och snart är gapet mindre.

Angående Navigator VI. Så finns är en ny fixad. Dock måste du kolla så den du får överdisk är en ny. Det syns på serienumret. Någon med koll på vilket nummer som är rätt får länka. men du vill inte betala dyra pengar för den som strular :)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: BMW NAV eller ZUMO eller telefon

Inläggav Roger Gross » 2022-02-07/16:31

Betr val av navigator:
- Mobiltelefon. Kan vara känslig för regn, damm och vibrationer. (Men framtiden hör alldeles säkert ihop med mobil och hojens instrumenttavla, ev att informationen förspeglas på hjälmvisiret.
- Navigator 6. Nuförtiden (efter modifierat utförande) är den ok. Bekvämaste lösningen i o m att hojen är förberedd med fäste, strömmatning samt samverkan med tumhjulet på styret.
- XT. Sannolikt den bästa navigatorn eftersom den är den senaste konstruktionen. För att passa i originalfästet behövs en adapter. Även strömmatningen måste lösas.
Av ren bekvämlighet hade jag nog valt en NAVIGATOR 6 - den är färdig plug-and-play samt good enough.
Blir intressant följa ev kommande inlägg...
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: BMW NAV eller ZUMO eller telefon

Inläggav BmwMats » 2022-02-08/14:31

Välkommen till forumet Åsa !
Tror att du har fått en del värdefulla svar här.
Kan tillägga att det är ett trevligt komplement för att hitta rätt, men tänk på att få en GPS med nyligen uppdaterade kartor och P.O.I. (Point of interrest) inlagda.
Exvis Bensinstationer och Livsmedelsaffärer.

Mvh /BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW NAV eller ZUMO eller telefon

Inläggav Roger Gross » 2022-02-08/20:21

Vet inte vad du har för navigator, BMWMats - i min värld är kartmaterial och annan mjukvara något som ständigt måste uppdateras. Även när du köper en ny navigator är den försedd med karta och mjukvara som var aktuell vid produktionsögonblicket borta i Taiwan. Transporter och lager och mera transporter och lager innan naven når kund. Då finns nytt material att ladda ner...
Bensinstationer och livsmedelsbutiker hittar du utan navigator.
Vänliga hälsningar,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: BMW NAV eller ZUMO eller telefon

Inläggav DaK » 2022-02-08/20:30

Roger Gross skrev:Vet inte vad du har för navigator, BMWMats - i min värld är kartmaterial och annan mjukvara något som ständigt måste uppdateras. Även när du köper en ny navigator är den försedd med karta och mjukvara som var aktuell vid produktionsögonblicket borta i Taiwan. Transporter och lager och mera transporter och lager innan naven når kund. Då finns nytt material att ladda ner...
Bensinstationer och livsmedelsbutiker hittar du utan navigator.
Vänliga hälsningar,
Roger Gross

Troligen en sån här!
Bilagor
GPS.jpeg
GPS.jpeg (35.97 KiB) Visad 4005 gånger
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst