BMW NAV eller ZUMO eller telefon

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

BMW NAV eller ZUMO eller telefon

Inläggav Åsa Askergren » 2022-02-07/09:09

Hej
Jag har en ny 750 GS med fäste för en BMW NAV.
Jag är nybörjare på detta med GPS och det verkar minst sagt finnas många funderingar, erfarenheter och åsikter om vad som är bäst.
Så jag funderar just nu på allt mellan dyrt inköp av en BMW NAV 6 till att klara mig endast med min Iphone 13.
Vad jag är ute efter är att kunna på enkelt sätt både göra rutter och följa dom men också ändra och zooma när andan faller på. Funkade så där med goggle i somras men ändå gick det ju.
Har TET Sverige och Norge inladdad i bla Guru maps och OsmAnd. Så långt allt bra.
TFTskärmens GPS och BMW connect funkar sådär tycker jag och föreslår väldigt konstiga saker ibland. Den använder jag inte men har kanske inte undersökt funktionerna tillräckligt.

Mina frågor då:
Är det så stora problem med NAV 6 att det inte är värt priset?
Funkar det att få in en Garmin Zumo XT i NAV fästet? ( Billigare)
Är Zumo´n bra? Bättre? (än NAV)
Jag är nybörjare GPS men inte oteknisk. Nybörjare på långresa och tänker mig till Nordnorge i sommar. Kanske skall jag lugna mig och köra med telefonen. Bättre för plånboken i alla fall.

Tacksam för svar!
Åsa
Åsa Askergren
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2022-02-07/08:21

Re: BMW NAV eller ZUMO eller telefon

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-02-07/13:02

Vad gäller separat navigator eller att navigera med mobilen, avstår jag från att ge råd åt någotdera hållet. Andra kan det bättre än jag.

Har din hoj "universaltumhjulet" vid vänster styrhandtag? Om inte, finns inget specifikt skäl att köpa en BMW-navigator. Har hojen tumhjul, kan du alltså ratta en BMW-navigator utan att ta handen från styret. Övriga navigatorer kan inte manövreras via tumhjulet.