Köpråd inför anskaffning av sadelväskor

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

Köpråd inför anskaffning av sadelväskor

Inläggav BmwMats » 2022-12-06/14:42

Har sökt lite alternativ för att få med lite saker på turerna frampå, men är lite tveksam till hårda väskor som sitter på hojen.

Tänkte mig att ett par mjuka sadelväskor (en på var sida om hojen) kunde fungera bra och lätta att demontera när man inte vill köra med dessa på.

Cykeln's bredd äro 450mm över dynans bakre del och pakethållare.
Det gäller att man kan få över några väskor så dom hänger bra på cykeln.
Skall även gå att dra fast dom mot passagerarfotpinnarna så dom inte hänger och "flaxar" i fartvinden.

Någon som har erfarenhet av dylika väskor, eller kan rekommendera någon modell ?

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Re: Köpråd inför anskaffning av sadelväskor

Inläggav BmwMats » 2022-12-07/02:13

Oj, här var det väskor... Tackar så mycket Micce1980 :)

Bugar och bockar, då gäller det bara att leta upp vart dom säljer sådana här i Sverige.
Det var precis sådana som jag tänkte mig, attans fina ! ;)

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Köpråd inför anskaffning av sadelväskor

Inläggav GSven » 2022-12-07/20:33

BmwMats skrev:Har sökt lite alternativ för att få med lite saker på turerna frampå, men är lite tveksam till hårda väskor som sitter på hojen.

Tänkte mig att ett par mjuka sadelväskor (en på var sida om hojen) ....

/BmwMats


....då gäller det bara att leta upp vart dom säljer sådana här i Sverige.../BmwMats

Många säljs bara på nätet, t ex MoskoMoto. Men de gör mjuka väskor åt BMW, under namnet Atacama, samma kvalitet och ganska lika i utförande.
Men du som gärna gör finurliga produkter, titta lite på olika fästen, kanske något du gör själv för att få det exakt som du vill. Många väskor för cyklister passar säkert för enstaka turer med din nya mc. Vaude och Ortlieb gör bra väskor och finns att känna på i Sverige.
Men, nu när du har så smal och smidig motorcykel, är inte en packrulle på längden över passagerarsäte och pakethållare det som ger dig valfrihet på småvägar och stigar? Rejäl volym, billigt, t ex https://www.handelsboden.com/camping/dr ... -svart-30l och 50 liters finns också

Jag har erfarenhet av Kriega, rejäla produkter. Många storlekar och varianter finns. Ett mjukt fäste här, sedan välja lämpliga väskor. Kostar en del men är prisvärda. Om du pratar med butiken om vad som finns hemma och vad de kan visa dig så är en tur till Trollhättan att rekommendera. Tomten behöver säkert tips på sådant du önskar dig.
https://www.biketrollhattan.se/sidovask ... -base.html

De har ett annat fabrikat också: https://www.biketrollhattan.se/sadelvas ... svart.html

Väl mött utanför allfarvägarna!
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Köpråd inför anskaffning av sadelväskor

Inläggav BmwMats » 2022-12-09/15:12

Ber att få tacka för informationen, har varit borta på jobb över hela helgen, så jag såg det först nu när jag vaknade.
Skall bli intressant att titta närmare på detta, ibland finns sakerna på nära håll :)

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Köpråd inför anskaffning av sadelväskor

Inläggav BrooklynS » 2023-01-14/12:08

Jag har kört Mosko Moto nu ett antal år och är mycket nöjd med kvalitet och utförande. Mjuka väskor är - när man vant sig hur man packar dem - väldigt trevliga. Alltid täta (om de är av god kvalitet). Det finns alla möjliga varianter, inklusive packrullar och kombinationer som inte kräver fästen.

Ortlieb gör vattentäta väskor av hög kvalitet. Inte lika robusta men lätta och smidiga (typ cykelväskor). Finns både som väskor och som rullar (inkl varianter).

BMW har en egen serie av Softbags som håller mycket hög kvalitet, hållbara och lätta att montera/demontera. Dessutom enkla att använda som väskor om man nu tex besöker människobyn för lite shopping... Se under avdelningen recensioner.

Kriegas grejor verkar folk vara nöjda med.

Sedan finns det en uppsjö av mjuka väskor av allehanda tillverkare. Man bör sålla lite och göra sin research innan man handlar något eftersom det också finns mycket skräp därute.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Köpråd inför anskaffning av sadelväskor

Inläggav enhjuling » 2023-01-14/14:01

Kolla på xlmoto.se de har ett set mjuka väskor "H2O" som jag tror är vettigt i förhållande till priset 750:- för två sidoväskor och 1000:- om man vill ha en sadelväska också.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Köpråd inför anskaffning av sadelväskor

Inläggav BrooklynS » 2023-01-14/15:35

Jag tror inte på de väskorna, risken är överhängande för att det är en tusenlapp i sjön och sedan vill du ÄNDÅ köpa något bättre.

Kolla på begagnatmarknaden.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Köpråd inför anskaffning av sadelväskor

Inläggav BmwMats » 2023-01-14/20:38

Jag ber att få tacka för alla tips, all info är värdefull och jag bugar djupt för denna.
Har bara varit till en enda fysisk handlare ännu, en av dom större i landet, men dom hade INGET som passade på min hoj, förutom BMW's ohemuligt dyra originalväskor som inte ens fanns på lager så man kunde testa på hojen.

Skall åka runt någon dag frampå och besöka fler handlare.

Än en gång - Stort tack för tips och ideér !

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst