Batteriladdare

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

Batteriladdare

Inläggav strykollon » 2022-12-10/12:56

- Vad sitter det för sorts batteri, originalmonterat, i våra cyklar, r1200rs -16 ?
Tänkte underhållsladda å får skaffa en bra och lämplig laddare.
Det sitter en CTEK-laddarekontakt monterad men de laddarna är dyra. Det bör väl finnas billigare som passar.
strykollon
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2019-05-03/19:32

Re: Batteriladdare

Inläggav Micce1980 » 2022-12-10/15:02

strykollon skrev:- Vad sitter det för sorts batteri, originalmonterat, i våra cyklar, r1200rs -16 ?
Tänkte underhållsladda å får skaffa en bra och lämplig laddare.
Det sitter en CTEK-laddarekontakt monterad men de laddarna är dyra. Det bör väl finnas billigare som passar.


Köpte du hojen ny sitter där ett AGM (12v 12Ah 200A) Artnr: 61 21 8 394 179. Annars får man se efter om du köpt den begagnad.

Här kan du själv kolla delar och dess art.nr https://shop.maxbmw.com/fiche/DiagramsM ... d=09082020


Ctek mxs 5.0 för 800 kr tycker jag ändå är väl värt att investera i, de har ju ett ok andrahandsvärde med.

Verkar finnas på Tradera för 620kr så bara att slå till :)
https://www.tradera.com/item/343575/573 ... k-mxs-5-0-

Laddade min så sent som igår med en sådan, har samma batteri i r1200gsa -16 :)

.
IMG_4587.jpg



Sen kan man ju köpa laddaren Biltema har Art.nr 37-775
https://www.biltema.se/bil---mc/fordons ... 2000045784

Går koppla in såhär då, finns en röd "plupp" i alla fall på min hoj som man tar bort och där sitter plus för laddning, minus satte jag på en skruv där under motorn

.
IMG_4615.jpg
1200GSA 2016 "D15"
Användarvisningsbild
Micce1980
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2020-10-11/18:26
Ort: D15

Re: Batteriladdare

Inläggav BmwMats » 2022-12-10/20:52

Har själv både Ctek MXS samt Biltemas laddare (de som Micce1980 hänvisar till härovan), fungerar finfint på våra hojar (och bilar) såsom underhållsladdare.
Biltema's klarar även Li-Ion batterier och kostar ca 1/3 mot Ctek.

Ctek MXS 5 har jag haft problem med (hade två, bara en kvar som fungerar, en brann upp).
Tog sekundärsladden från Ctek och gjorde en adapterkabel till Biltema's laddare så jag kan använda CTEK-uttagen med Biltemas laddare. Fungerar utmärkt så man slipper byta kabelstycke på fordonen som redan har CTEK-uttagen.

Utmärkta bilder som Micke1980 har bifogat ;)

Lycka till !

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Batteriladdare

Inläggav strykollon » 2022-12-12/10:41

- Ett AGM-batteri är alltså inte ett sånt där batteri som endast får laddas med max-volt, typ 13,8V ?

Biltema-laddaren, kan den stå på och underhållsladda?
Ingen risk för kokning av batteriet?
strykollon
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2019-05-03/19:32

Re: Batteriladdare

Inläggav BmwMats » 2022-12-12/14:08

strykollon skrev:Biltema-laddaren, kan den stå på och underhållsladda?
Ingen risk för kokning av batteriet?


Ja, det är en laddare av den kategorin som kallas "underhållsladdare", dvs efter fulladdning övergår den till underhållsladdning per automatik.
Man både hör och ser när detta sker, då ett relä slår ifrån i laddaren, samtidigt som LCD-displayen visar spänningen på batteriet.
Jag har inte så lång erfarenhet av Biltema's laddare, men än så länge har den fungerat över förväntan och gör sitt jobb utan mankemang enligt min bedömning.
Ctekladdaren är ett mycket bra val, men kanske inte fungerar efter några år (egen erfarenhet som jag beskrev ovan), dessutom så är det ett mycket välkänt problem att även knappen på CTEK brukar bli glapp och inte skifta laddningsläge då man trycker på den.
(Går att ta isär och rengöra kontakttungorna med elektronikrengöringsspray).

Se nedan länkar och recensioner som jag tidigare har publicerat här på forumet:
https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... 81&t=31606
https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... 53&t=31621

Mina få ören till debatten.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Batteriladdare

Inläggav Hova » 2022-12-12/15:40

Ett litet tillägg till vad Mats skriver: ”Ctekladdaren är ett mycket bra val, men kanske inte fungerar efter några år (egen erfarenhet som jag beskrev ovan), dessutom så är det ett mycket välkänt problem att även knappen på CTEK brukar bli glapp och inte skifta laddningsläge då man trycker på den.
(Går att ta isär och rengöra kontakttungorna med elektronikrengöringsspray).”

Om inte det fungerar kan man byta mikrobrytare. Jag har för mig att jag betalade 6 kr styck för ett par sådana (nu i dessa dyrtider har dom säkert blivit några kronor dyrare). Lite pilligt, men inte dyrt!
Sven Nylin
F650 -99
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Hova
 
Inlägg: 122
Blev medlem: 2013-01-29/07:56

Re: Batteriladdare

Inläggav BmwMats » 2022-12-12/16:19

Hova skrev:Om inte det fungerar kan man byta mikrobrytare. Jag har för mig att jag betalade 6 kr styck för ett par sådana (nu i dessa dyrtider har dom säkert blivit några kronor dyrare). Lite pilligt, men inte dyrt!


Ytterligare ett litet tillägg till tillägget... :lol:

Dylika mikrobrytare finns att införskaffa hos Kjell & Kompani, har själv lött om andra pryttlar med sådana, även om det var några år sedan och man inte var så darrig på handen på den tiden. :shock: :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst