Skyddsfilm för lackerade ytor ?

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

Skyddsfilm för lackerade ytor ?

Inläggav BmwMats » 2022-12-18/00:22

Har en undran vad jag skall välja för skyddsfilm för att konservera och skydda lackerade delar på en motorcykel, såsom tankens över och sidodelar gentemot slitage från tankväska, knänas insidor på byxor och liknande som ofta är orsaken till att tanken blir ful och repad med tiden.

Tanken är lite välvd och har inte helt platt överdel, utan är svagt formad och jag vill få tag i en plastskyddsfilm som är lite formbar och kan "stretchas till lite" för att passa och inte ge fula veck då man försöker få den att appliceras på en yta med olika kurvaturer.

Har införskaffat Biltema's skyddsfilm på rulle, artikelnr: 33-309 samt 33-584 men inte testat att applicera dessa skyddsfilmer ännu.

Någon som har provat dessa, eller har erfarenhet av dylika plaster ?

Någon annan produkt som ni kan tipsa om ?

Vill ju gärna kunna lämna ifrån mig en cykel till nästa ägare i ett mycket fint skick, så därför är jag oerhört noga med att hojen skall vara i ypperligt skick så han/hon blir nöjd, även om det kanske dröjer flertalet år innan det är dags att byta/sälja.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Skyddsfilm för lackerade ytor ?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-12-18/15:04

Det går ofta att köpa färdigskuren skyddsfolie till varje hojmodell.
Googla "protection film".
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Skyddsfilm för lackerade ytor ?

Inläggav BmwMats » 2022-12-18/15:11

Måns Ulveståhl skrev:Det går ofta att köpa färdigskuren skyddsfolie till varje hojmodell.
Googla "protection film".


Okej, tack Måns ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Skyddsfilm för lackerade ytor ?

Inläggav Falken » 2022-12-18/23:22

BmwMats skrev:Har en undran vad jag skall välja för skyddsfilm för att konservera och skydda lackerade delar på en motorcykel, såsom tankens över och sidodelar gentemot slitage från tankväska, knänas insidor på byxor och liknande som ofta är orsaken till att tanken blir ful och repad med tiden.

Tanken är lite välvd och har inte helt platt överdel, utan är svagt formad och jag vill få tag i en plastskyddsfilm som är lite formbar och kan "stretchas till lite" för att passa och inte ge fula veck då man försöker få den att appliceras på en yta med olika kurvaturer.

Har införskaffat Biltema's skyddsfilm på rulle, artikelnr: 33-309 samt 33-584 men inte testat att applicera dessa skyddsfilmer ännu.

Någon som har provat dessa, eller har erfarenhet av dylika plaster ?

Någon annan produkt som ni kan tipsa om ?

Vill ju gärna kunna lämna ifrån mig en cykel till nästa ägare i ett mycket fint skick, så därför är jag oerhört noga med att hojen skall vara i ypperligt skick så han/hon blir nöjd, även om det kanske dröjer flertalet år innan det är dags att byta/sälja.

Mvh BmwMats
Jag har använt den bredare skyddsfilmen från Biltema med fint resultat. Klädde den inringade plastdelen i bilden nedan. Inga direkt böljande ytor på den biten så vet inte hur det blir på svårare geometrier men hållbarheten verkar alldeles utmärkt i alla fall. Tror den suttit på i tre år nu. Lycka till!

Edit: kvaliteten på bilden blev usel men kan tilläggas att man behöver titta extremt nära för att ens upptäcka plastfilmen. Bild

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst