Adventure hjälm

En kategori för den som önskar råd och erfarenheter om MC relaterade prylar som skall inhandlas. Håll trådarna rena från annat "småprat". Kategorin kommer att modereras hårt.

Adventure hjälm

Inläggav Ecklesiastik » 2023-08-02/21:56

Hej alla glada.
Nu har min Arai Tour X4 tackat för sig efter en liten marksyning och det är dags att skaffa något nytt.

Då Araien kostar 8-10 000 och en klim krios går på mellan 7-10 000 har jag börjat titta på något annat. Då jag åker 60-70% i skogen har jag insätt att frågan är inte när man skrotar i och får byta hjälm utan hur ofta.

För närvarande står jag och funderar på 4 alternativ

Alt1. Nishua adventure Carbon.
+ tok lätt 1100g
- endast ECE 22:05 klassad
- finns lite info och få tillförlitliga tester av hjälmen

Alt2. Scorpion adf 9000
+ ECE 22:06 klassad
+ scorpions Air kindpuffar
- ska enligt tester vara varm
- osäker på Scorpion som märke

Alt3. Acerbis Reactive
+ tok billig
+ finns som ECE 22:06 certifierad
+ lätt 1400g
- finns nästan inga tillförlitliga tester på den att läsa.

Alt 4. FOX V1 enduro hjälm och en okej gathjälm
+ best of both worlds
- måste köpa 2 intercommer en till vardera hjälm
- total kostnad kryper nog relativt nära priset på en Klim eller Arai kruka

Så nu när jag försökt förklara hur jag tänkt skulle jag vilja ha lite inputs från forumet. Har jag glömt någon hjälm? Äger ni någon av hjälmarna jag rablat upp och kan komma med en ägares perspektiv?

Det som är viktigt för mig är säkerhet, pris, vikt, ventilation i den ordningen. Jag skulle helst vilja ha en endurohjälm med Visir och bättre ljud isolering. Jag vet att man ska köpa den bästa hjälm man har råd med men jag har absolut inte råd att köpa en 10 000 kronors hjälm vart annat år och jag är inte helt övertygad om att en Arai X4 eller klim Krios Pro är så mycket säkrare än snitt hjälmen
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Adventure hjälm

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-08-03/06:19

Jag antar att du redan har testat samtliga alternativ på knoppen?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Adventure hjälm

Inläggav RobbanJ » 2023-08-03/09:03

Klim Krios är egentligen en rebrandad Nishua adventure Carbon. Ett bra exempel på badge engineering :)
Gillar du Krios och kan stå ut med att det inte står Klim på hjälmen så kan du köpa den för under halva priset:
https://www.louis.eu/en/nishua-enduro-carbon-enduro-helmet-215086

ADVRider har en lång tråd om dom hjälmarna om du vill fördjupa dig:
https://www.advrider.com/f/threads/klim-krios-helmet.1165013/
Användarvisningsbild
RobbanJ
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2021-04-08/22:43
Ort: Stockholm

Re: Adventure hjälm

Inläggav Ecklesiastik » 2023-08-03/11:05

Måns Ulveståhl skrev:Jag antar att du redan har testat samtliga alternativ på knoppen?

Dessvärre inte då de MC handlare som säljer dessa finns lite för långt borta för att jag ska vilja åka till diverse olika butiker och testa, framför allt då jag inte känner till någon butik som säljer mer än en av dessa hjälmar. Jag har redan köpt hem en Bell MX9 Adventure som jag omedelbart fick skicka tillbaka då den kändes vråltung på mitt huvud. Så jag vill mest försöka sålla ned till en eller två hjälmar där jag faktiskt åker till en handlare och provar.

RobbanJ skrev:Klim Krios är egentligen en rebrandad Nishua adventure Carbon. Ett bra exempel på badge engineering :)
Gillar du Krios och kan stå ut med att det inte står Klim på hjälmen så kan du köpa den för under halva priset:

Medans designen av Klimen och Nishuan har samma grund i Uvex carbon så kan man se att Kolfibern har olika väv sen är jag inte tillräckligt påläst på kolfiber för att kunna förstå om Nishuan är förkastlig eller om det mest är en estetisk skillnad på väven. Men den skillnaden får mig också att undra vad mer som skiljer åt. Sen är det det att Nishuan inte uppfyller ECE 22.06 utan endast är certifierad för 22.05 som gör att jag är nyfiken på de andra hjälmarna som uppfyller ECE22.06. Vad jag läst mig till är det nämligen en stor skillnad mellan ECE 22.06 och 22.05. Och jag tänker att en lite tyngre hjälm kan vara värt det om det ökar changsen att det lilla intelekt jag har bevaras vid en olycka. Samtidigt om Scorpion krukan är så varm att man endast kan åka när det är minus grader och Acerbisen har en så dålig kvalite att den faller sönder om man har på sig den när det regnar så är ju dom inte intressanta.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Adventure hjälm

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2023-08-03/12:09

Klim Krios selges med rabatt nå hos XL-Moto til 5.599;- om du vil ha den.
Men det er 22-05, kanskje derfor de selger den billig?
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Adventure hjälm

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-08-03/12:25

Ecklesiastik skrev:
Måns Ulveståhl skrev:Jag antar att du redan har testat samtliga alternativ på knoppen?

Dessvärre inte .....

Och jag tänker att en lite tyngre hjälm kan vara värt det ...

Hjälmar är som skor. Passar de inte på bäraren, är de inte bra.
Hjälmens vikt har minst två aspekter. Å ena sidan kan den innebära bättre skydd för skallen.
Å andra sidan innebär den ökad påfrestning på halskotpelaren.
Men den nya normen borde innebära väsentligt bättre skydd.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Adventure hjälm

Inläggav Ecklesiastik » 2023-08-03/12:41

Odd Arne Kjørstad skrev:Klim Krios selges med rabatt nå hos XL-Moto til 5.599;- om du vil ha den.
Men det er 22-05, kanskje derfor de selger den billig?

Bingo. Antagligen kommer Klim lansera en ny hjälm snart som uppfyller 22.06 (med tanke på att 22.05 inte längre får produceras efter Juni i år) och fram tills dess så behöver dom nog tömma ur lagrena lite.

Bror Gårdelöf skrev:Hjälmar är som skor. Passar de inte på bäraren, är de inte bra.


Helt enig men som sagt jag försöker sålla ut några hjälmar som jag kanske inte behöver prova då om jag ska prova samtliga hjälmar jag överväger kommer det antingen gå åt någon tusenlapp i returer om jag handlar dom online. Eller runt 1000 lappen om jag ska åka till butiker som har dom i lager. (finns någon nackdel att bo ute i obygden)
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Adventure hjälm

Inläggav Ecklesiastik » 2023-08-16/21:34

Blev en beställning av en Acerbis reactive i slutändan pga pris och vikt i kombination med att den gick att få i ECE 22-06. Dessvärre verkar ingen i sverige sälja den nya hjälmen utan endast den tidigare som endast är ECE 22-05 så fick beställa från utlandet. Skriver nedan en liten text om mitt första intryck men för dom som inte orkar läsa kan jag säga att jag tycker hjälmen känns prisvärd men den passar ej mitt huvud.

Kan genast anmärka på några ting. Hjälmen är snygg och inannmätet känns okej (inte Arai klass men skiljer ju 5-6000 på prislappen) dock går inte det inbyggda solvisiret hela vägen upp och hela vägen ned med hjälp av spaken. nått jag skulle kunna leva med då Araien jag haft de senaste åren saknar solvisir helt. I övrigt känns alla ventiler gedigna och välbyggda . Dock lär de övre ventilerna vara smått omöjliga att öppna eller stänga med handskar då spjällen som öppnar dessa är små och sitter platt mot ventilen. Det vanliga visiret har distinkta bra lägen. Som sagt helheten gör att jag ändå tycker hjälmen är klart prisvärd även om jag önskar dom hoppade det inbyggda solvisiret och istället satt dit fler ventiler med bättre knappar.

Gjorde min vanliga test och satt en timma med hjälmen på skallen och la patiens och fick ganska snabbt ont i pannan. Dessvärre kan jag inte bara byta till en större storlek då hjälmen i övrigt då lär sitta dåligt. Så jakten på den perfekta billiga hjälmen fortsätter
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Adventure hjälm

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-08-16/22:38

Din sista mening får mig att associera till Claes Karlén, tidigare BMW-handlare och -mekaniker i Linköping. För drygt 15 år sedan besökte jag honom på jakt efter en bra kruka och sade, att jag ville ha en tyst hjälm. Svaret kom direkt: "Den finns inte."

Jag fick provköra en bra bit med BMW:s dåvarande topphjälm, och i det fallet hade han rätt. Den var INTE tyst - i alla fall inte på mitt huvud.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Adventure hjälm

Inläggav Ecklesiastik » 2023-11-01/12:13

Jahopp nu blev det ny hjälm. Och det blev likförbaskat en Arai X4. Efter att ha provat en hel uppsjö olika hjälmar och inte hittat nått som är duger att ersätta Araien så hittade jag ett butiks ex av Arai X4 för rimliga 5000. Den råkade också vara Vit vilket jag insåg när jag hadde den i handen var myyycket snyggare än den mattsvarta som min gamla var.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Adventure hjälm

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-11-01/12:42

På köpet har du förbättrat din säkerhet även optiskt. Det finns studier, som visar, att bilister lättare upptäcker mc-förare med vit eller silverfärgad hjälm, än när hjälmen har annan färg. (Jag tror, att signalgula hjälmar inte fanns, när studien gjordes.)
Vit hjälm = polis verkar inte heller vara en ovanlig reaktion hos bilförare. Du har bara att tacka och ta emot
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Adventure hjälm

Inläggav Ecklesiastik » 2023-11-01/13:44

Bror Gårdelöf skrev:På köpet har du förbättrat din säkerhet även optiskt. Det finns studier, som visar, att bilister lättare upptäcker mc-förare med vit eller silverfärgad hjälm, än när hjälmen har annan färg. (Jag tror, att signalgula hjälmar inte fanns, när studien gjordes.)
Vit hjälm = polis verkar inte heller vara en ovanlig reaktion hos bilförare. Du har bara att tacka och ta emot


Tror knappast det skadar med en vitfärgad hjälm men om en bilist inte ser mitt MC ställ så lär nog inte hjälmen göra till eller från :lol:
temp.png
temp.png (1.14 MiB) Visad 7113 gånger
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Adventure hjälm

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-11-01/13:57

Jo, det är precis, vad den gör, och det är precis, vad studien visade!
Färgen på förarens kläder eller på själva hojen gav ingen signifikant skillnad - till skillnad från färgen på hjälmen, som faktiskt gjorde det.

Sedan är en helt annan sak, att studien gjordes före de moderna LED-varselljusen,
som förvisso ökar synligheten högst avsevärt.

Orsaken kan man spekulera över. Förarens klädsel kan döljas mer eller mindre av kåpan, och framifrån är hojens synliga ytor inte sällan mindre, än man tror.
Men den ljusa hjälmen sticker av mot omgivningen - och retar därmed ögat mer.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Adventure hjälm

Inläggav Göran Lundell » 2023-11-02/14:58

Hej, nu får ni ursäkta en okunnig, har bara kört på asfalt tidigare!
Varför behöver man en ”Adventurehjälm” när man kör utanför asfalten?
Kan man ha ”intecom med högtalare”(läs tex Cardo med JBL) i en ”Adventurehjälm”?
Med vänlig hälsning Göran
Göran Lundell
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2023-07-25/10:06

Re: Adventure hjälm

Inläggav Olof Eriksson » 2023-11-02/16:13

Göran Lundell skrev:Hej, nu får ni ursäkta en okunnig, har bara kört på asfalt tidigare!
Varför behöver man en ”Adventurehjälm” när man kör utanför asfalten?
Kan man ha ”intecom med högtalare”(läs tex Cardo med JBL) i en ”Adventurehjälm”?
Med vänlig hälsning Göran
Visst kan man köra med sin vanliga hjälm. Det gör jag för det mesta. Kör med min Schubert C3PRO. Ska dock byta hjälm snart. Men nog blir det en snarlik. Kanske en med löstagbar skärm.

Skärm är dock bra då man kör på mindre vägar. Dels för att snabbt "blända bort solen". På stora vägar har du tid och vägens bredd att på säkert sätt fälla ner solvisiret. På småvägar vill du inte släppa styret vart som helst.

Passerar man förbi lite sly som hänger ut. Så är en skärm bra för att slippa repa visiret.

Får du ett stenskott från kompisen framför. Kan man hinna dippa och ta den med skärmen.

Samma hjälm med skärm upplever många som bullrig i motorvägsfarter. Finns ett par modeller som säljs med och utan. Och vissa modeller är mycket enkelt att demontera skärmen på.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Adventure hjälm

Inläggav Göran Lundell » 2023-11-03/10:05

Hej, tack för svar, får väl botanisera bland de olika hjälmtyperna när det blir dax att byta. MVH Göran
Göran Lundell
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2023-07-25/10:06

Re: Adventure hjälm

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-11-03/10:17

Till ovanstående kan läggas, att jag med åren blivit allt känsligare för direkt solljus i ögonen - rimligen beroende på att ögonlinserna är en aning grumligare än för ett par decennier sedan. Då blir det inte bättre - bara lite mörkare - med solvisir. Skärmar jag däremot av solljuset med vänster hand, blir det stor skillnad.
Så när min tredje Schuberth C3 Pro tjänat ut, blir det nog en E2 - trots att jag nästan uteslutande kör asfalt.

Analogt är det numera lite besvärligare än förr att köra bil i mörker. Mötande bilars strålkastarljus sticker i ögonen och får en halo, som inte fanns där för mindre än tio år sedan.

Men än så länge har jag inget behov av operation för grå starr.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Adventure hjälm

Inläggav Ecklesiastik » 2023-11-03/15:14

Göran Lundell skrev:Hej, nu får ni ursäkta en okunnig, har bara kört på asfalt tidigare!
Varför behöver man en ”Adventurehjälm” när man kör utanför asfalten?
Kan man ha ”intecom med högtalare”(läs tex Cardo med JBL) i en ”Adventurehjälm”?
Med vänlig hälsning Göran


Instämmer med Olof. Kan även lägga till tre till punkter som äventyrshjälmar har som fördel om man ska ut i spenaten

Äventyrshjälmar har oftast bättre ventilation än en hederlig gatkruka vilket håller en svalare på gatan. Framför allt igenom den vanliga stora ventilen mitt på bogvisiret som gör att man får in mer luft när man ska flåsa i skogen.

Bogvisiret på äventyrshjälmar lämnar även mer utrymme till hakan vilket ytterligare förbättrar luftombytet när man suckar och stånkar i skogen.

Oftast är tittgluggen större på äventyrshjälmar så man kan få plats med goggles. (goggles har två fördelar man får mer luft i fejset och dom är tätare mot damm ifall man kör i sand eller dyl.)

Med allt detta sagt. 90% av de som jag sett som har en skärmmössa har det mest som en modepryl då grenar i ansiktet ofta inte är ett problem på vanlig grusväg.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Adventure hjälm

Inläggav Göran Lundell » 2023-11-10/15:33

Tack alla för er input. Jag kollade en test på youtube av en Schubert och den stod sig väl i konkurrensen med dyrare, och som jag förstår, bättre eller i allfall mer lämpade hjälmar för som någon uttryckte det körning i spenaten. Så nästa blir nog en Schubert om min skall form passar in i en sådan. Trevlig helg på Er
Göran Lundell
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2023-07-25/10:06

Re: Adventure hjälm

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-11-10/18:38

Intressant. Schuberth har väl aldrig gjort anspråk på att vara en budgettillverkare.
Hur som helst: Passar krukan på din skalle, får du en bra hjälm.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Adventure hjälm

Inläggav Ecklesiastik » 2023-12-22/19:54

Göran Lundell skrev:Tack alla för er input. Jag kollade en test på youtube av en Schubert och den stod sig väl i konkurrensen med dyrare, och som jag förstår, bättre eller i allfall mer lämpade hjälmar för som någon uttryckte det körning i spenaten. Så nästa blir nog en Schubert om min skall form passar in i en sådan. Trevlig helg på Er


Om man gillar schuberth hjälmar är nog den bra. Men ett varningens ord det är en ren gatkruka. I min storlek väger den sina stadiga 2150gram där arai, shoei mm väger runt 1500-1700gram. Något som man inte tänker så mycket på på slät asfalt men som om även på oljämn grusväg kan innebära trött nacke. Schuberth har också väldigt dålig ventilation. Något som innebär en tysthjälm men också en väldigt varm hjälm.

Så om du endast vill ha skärm på mössan eller tycker att den är snygg (fullt legitima skäl att välja hjälm jag dömmer inte) så är schuberthen ett bra val. Om du däremot ska åka en del på annat än asfalt eller väldigt bra grusväg hadde jag tittat efter nått annat.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Adventure hjälm

Inläggav Göran Lundell » 2023-12-23/11:19

Har bara kört på asfalt tidigare, förutom några kurser med Ride Nordic. Då med en Shoei GT Air och det var så korta pass så jag tror inte att fabrikat/typ av hjälm spelade så stor roll.
Nu som ägare till en BMW 1250 GSA vill jag även köra utanför asfalten. Har förstått att ventilation är viktigt då det är mer "arbete" att köra utanför asfalten. Vikten har jag inte funderat så mycket på, brist på erfarenhet, så Tack, "tunga" skäl att kolla på andra tillverkare.
MVH Göran
Göran Lundell
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2023-07-25/10:06

Re: Adventure hjälm

Inläggav Ecklesiastik » 2023-12-28/13:03

Göran Lundell skrev:Har bara kört på asfalt tidigare, förutom några kurser med Ride Nordic. Då med en Shoei GT Air och det var så korta pass så jag tror inte att fabrikat/typ av hjälm spelade så stor roll.
Nu som ägare till en BMW 1250 GSA vill jag även köra utanför asfalten. Har förstått att ventilation är viktigt då det är mer "arbete" att köra utanför asfalten. Vikten har jag inte funderat så mycket på, brist på erfarenhet, så Tack, "tunga" skäl att kolla på andra tillverkare.
MVH Göran


Ett tips om du mest ska ut och testa på skogsåka är att börja med en billigare endurohjälm. Dessa går att få för c:a 2000:-. Så om du upptäcker sedan att du nog endast vill åka asfalt har du inte köpt en relativt bullrig och "vindkänslig" adventure hjälm för 6-10 000:-.

Alternativt om du mest kommer åka enklare grusvägar och kanske någon enstaka skogsbilväg så hade jag stannat vid rena gatkrukor men kanske kollat så att vikten låg under 1700 gram. För mig ligger smärtgränsen runt 1700gram. En kamrat till mig åkte med mig på TET från Norrköping till Assen i Holland i somras i en AGV gathjälm och hadde inga större klagomål
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Adventure hjälm

Inläggav Micce1980 » 2023-12-28/22:06

Nilssons MC i HBG har nu 20% mellandagsrea. Går att få en Schuberth E2 för ca 5900 kr nu, enfärgad då
1200GSA 2016 "D15"
Användarvisningsbild
Micce1980
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2020-10-11/18:26
Ort: D15

Re: Adventure hjälm

Inläggav Göran Lundell » 2023-12-29/10:26

Tack för tipset, jag bor i Svedala dom i Helsingborg(välfärdsproblem), dessutom hittar jag ingen Shoei Hornet hos Nilssons dvs kan inte prova vilken jag gillar mest. Har som sagt tidigare använt Shoei GT Air och trivts bra med den, och sedan tipset om tänka på vikten (hjälmens alltså).... Mycket att tänka på och som sagt hur mycket kommer jag att köra utanför asfalten och var?????

Kollade på Shoeis hemsida verkar inte som Hornet finns med i sortimentet längre.

Finns naturligtvis massor av olika tillverkare av hjälmar, har tidigare provat andra men fastnade då för Shoei, har också läst en del positiva recensioner rörande Schubert E2 och Shoei Hornet.

Gott Nytt år till er alla och som sagt tack för alla tips och råd
Göran Lundell
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2023-07-25/10:06

Re: Adventure hjälm

Inläggav Ecklesiastik » 2024-01-03/12:36

Göran Lundell skrev: Kollade på Shoeis hemsida verkar inte som Hornet finns med i sortimentet längre.


Skulle tro att den är borttagen då de inte får göra gamla Hornet längre då den inte uppfyller ece22-06. Så nu inväntar dom nog mest att lagret av Hornet som är godkänd för 22-05 ska sina lite innan dom släpper en ny utgåva som uppfyller 22-06.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Adventure hjälm

Inläggav Micce1980 » 2024-01-03/20:13

Beställde hem E2 när Nilssons hade 20%. Har idag en C3 pro i M (55-57). Tog hem en M (57) och en S (55). 57:an va för stor, märktes utan tvekan. S passar bra spontant, lite tryck på pannan vilket C3 hade med först månaden eller så. Får nosa mer på den imorrn eller så
Senast redigerad av Micce1980 2024-01-04/17:52, redigerad totalt 1 gång.
1200GSA 2016 "D15"
Användarvisningsbild
Micce1980
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2020-10-11/18:26
Ort: D15

Re: Adventure hjälm

Inläggav Göran Lundell » 2024-01-04/11:40

Hej, god fortsättning.
Jag kontaktade Shoei (SHOEI Info <info@shoei.de>) ang Hornet och uppgradering till 22.06 och fick följande svar:
"The Hornet ADV available on the marked will all have the ECE 22.05. So far, there will be no update to ECE 22.06 or a model replacement yet. But please feel free to ask your local dealer or importer at mid or end of the season.
We are sorry that we have no information for the moment, but we hope you will still stay with the brand."

MVH Göran
Göran Lundell
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2023-07-25/10:06

Re: Adventure hjälm

Inläggav Göran Lundell » 2024-01-04/11:46

Hittade precis denna och där finns Hornet på sidan 54!

https://www.shoei-europe.com/service/catalogue/

MVH Göran
Göran Lundell
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2023-07-25/10:06

Re: Adventure hjälm

Inläggav Micce1980 » 2024-01-10/22:04

På dessa Schubrth sitter ju det nedfällbara solvisiret, finns det något som är ljusare?


Detta är i "Dark smoke" och sitter på från tillverkaren idag
.
shopping-1.jpeg
shopping-1.jpeg (1.66 KiB) Visad 3512 gånger


De har även ett i "Silver", är det ljusare?

.
shopping.jpeg
shopping.jpeg (1.7 KiB) Visad 3512 gånger


Fick svar sen från en återförsäljare
"De visir som är med chrome effekt kan upplevas som ljusare, men det är ett röktonat visir med en chrome beläggning utanpå. Oftast är dessa chromade visir väldigt känsliga för stenskott, flugor och putsdukar/medel. Kör du mycket med visiret öppet så kan du ha det i åtanke."
1200GSA 2016 "D15"
Användarvisningsbild
Micce1980
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2020-10-11/18:26
Ort: D15

Re: Adventure hjälm

Inläggav Micce1980 » 2024-01-17/21:23

Provade hjälmen ordentligt ikväll och den är riktigt trevlig denna E2. Lite osäker på om "näbben" kommer användas hela tiden då jag inte haft en sådan tidigare :)

För att få den att passa mig optimalt blev det till att ta bort ett lager vid pannan, det fanns ett som man enkelt kunde skala av typ med händerna och det lossnade lätt

Man ser här att det suttit ett lager till som satt mellan "märkena" och har en till ny sådan som skall provas om något år när resen av inredningen satt sig efter mitt huvud
.
IMG_6443.jpg

.

Installerade även kommunikationen vilket var en klar förbättring och det mesta förmonterat

.
IMG_6444.jpg


När hjälmen sedan skulle in på en hylla i garderoben visade det sig att den va liiiite större utvändigt "stående" mot min andra C3Pro så fick sänka hyllan ett hack
1200GSA 2016 "D15"
Användarvisningsbild
Micce1980
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2020-10-11/18:26
Ort: D15

Re: Adventure hjälm

Inläggav Göran Lundell » 2024-02-05/17:14

Hej, kunde inte släppa Shoei Hornet så jag kontaktade dom igen med hänvisning till deras katalog 2024, fick detta svaret;

"Dear Göran,
thank you for your enthusiasm for our brand. But as my colleague already told you, we still have no release date for a successor of our HORNET ADV helmet model yet. But as far as I can see, it will be surely not before 2025, or even later.
Best regards / Mit freundlichen Grüßen,
Michael Keitel
-Account Manager"

Så det blir till att köra på med den jag har till nästa säsong, om jag inte faller för frestelsen att byta märke.
MVH Göran
Göran Lundell
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2023-07-25/10:06

Re: Adventure hjälm

Inläggav Micce1980 » 2024-03-07/10:34

Som tillägg till tidigare inpassning till den vita E2:an ovan har jag nu även bytt ut den mittersta delen enligt bild. Den Kommer från en från en hjälm med stl M vilken var några mm tunnare. Nu sitter den precis så exakt det går på mig :) Tur man är van att trixa lite med sakerna så de ska passa en



.
Skärmavbild 2024-03-07 kl. 10.30.00.png
Skärmavbild 2024-03-07 kl. 10.30.00.png (84.69 KiB) Visad 1196 gånger

.

Skillnaden
.
IMG_8463.jpg


.

På plats upptäckte jag att den även kan hjälpa till att öka eller stänga luftströmmen genom hjälmen. Man Vek den inåt så stannade flärpen där, kanske behövs till sommaren

.
IMG_8464.jpg

.


.
IMG_8465.jpg


.
Skärmavbild 2024-03-07 kl. 21.04.30.png
1200GSA 2016 "D15"
Användarvisningsbild
Micce1980
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2020-10-11/18:26
Ort: D15


Återgå till Köpråd önskas

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst