Stadsbor gör sig icke besvär...

Här samlas alla frågor och svar berör vår eminenta klubbförsäkring

Stadsbor gör sig icke besvär...

Inläggav frenyl » 2018-04-27/01:38

Hej!

50-årig man boendes i Stockholms innerstad.
BMW K1200GT -03

SVEDEA: 3946kr/år 4000kr/självrisk vagnskada

Bilsport o MC: 2311kr/år 3000kr/självrisk vagnskada

IF: 2184kr/år 4000kr/självrisk vagnskada

Nästan dubbelt så dyr hos SVEDEA, kan det vara något för diskrimineringsombudsmannen...
frenyl
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2010-05-18/22:30

Re: Stadsbor gör sig icke besvär...

Inläggav F800åkare » 2018-04-27/06:47

Är det samma, exakt samma, villkor för de priserna?

Det är där skon klämmer. Inte bara på prislappen.

Själv är jag glad att inte bo i en större stad (av flera orsaker, minst av alla försäkringspremierna) men jag betalar 3584kr/år hos svedea för min -09 k1300s. Min förra F800st -06 gav jag med alla tillägg man kunde ha 1650kr/år för .
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Stadsbor gör sig icke besvär...

Inläggav Assar » 2018-04-27/08:18

Jag har också vid ett flertal tillfällen gjort de jämförelserna.
Självklart är det inte exakt samma villkor i de olika försäkringarna, man måste alltid väga parametrar för och emot.
Men sammanvägt landar jag också alltid på att Svedea är sämsta valet för mig av dessa tre, och IF är bäst.
Så jag antar att "Det bästa för de flesta" inte inkluderar stockholmare. ;)
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Stadsbor gör sig icke besvär...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-27/09:37

Det kan ju stämma bra, eftersom Storstockholms befolkning utgör c:a 20 % av landets befolkning - även om riksmedierna ofta verkar vilja få oss att tro, att "alla" bor i Stockholm. Det är inte heller ovanligt att läsa, att idéer, som kan tänkas fungera bra i Stockholm, med någon sorts automatik skulle fungera lika bra i resten av landet, vilket naturligtvis inte är fallet.
En stadsbo i någon av våra största städer klarar sig, om så behövs, utan egen bil (kan hyra v b) - men kom med det förslaget till den, som bor i glesbygden, och Du blir antingen utskrattad, ansedd som mindre vetande eller får en smäll på truten.
Själv bor jag sju kilometer utanför centrum i Sveriges femte största stad, och än så länge har jag inte hittat något bättre alternativ än klubbförsäkringen.

EDIT 28 april kl. 19.50: När jag köpte Sigurd, tecknade jag med självklarhet märkesförsäkringen i If - dumt nog utan att kolla villkoren! När jag väl gjorde det, visade det sig, att den marginellt lägre premien "matchades" av en självrisk på 6 000:-, att jämföra med 2 500:- eller 3 000:- hos Bilsport & MC, där jag försäkrat tidigare - och som vid en fordonsskada i Tjeckien skötte allt till min fulla bleåtelse. Således ett skott i foten, men som tur var, behövde jag aldrig utnyttja försäkringen hos If.
Jag var redan på väg tillbaka till Bilsport & MC, när Svedea dök upp på marknaden med ett betydligt bättre erbjudande. Denna gång skärskådade jag villkoren och kunde inte hitta några konstigheter, så det blev Svedea.
Något år senare kom klubbförsäkringen, och då blev det ännu bättre.

Men det kan ju vara så enkelt, att Svedea faktiskt satsar på den majoritet av Sveriges befolkning, som bor utanför de tre största städerna - medan exempelvis If och/eller Bilsport & MC ger bättre villkor för dem, som bor i dessa städer. Vi lever ju i en marknadsekonomi, vilket innebär, att olika kunder kan upptäcka, att den enes val inte är det bästa för den andre.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Stadsbor gör sig icke besvär...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-29/11:03

frenyl skrev: Nästan dubbelt så dyr hos SVEDEA, kan det vara något för diskrimineringsombudsmannen...

Bara en tanke: Har Du specifikt angett för Svedea, att det gäller klubbförsäkringen? Om inte, har Du sannolikt erbjudits sämre villkor, än om Du gjort det (vilket förstås inte hindrar, att andra försäkringar kan vara bättre för just Dig).
Sålunda är min självrisk i klubbförsäkringen 1 500:-, och det låter egendomligt, att DEN skulle skilja, även om premien kan göra det, beroende på var man bor, och vilken sorts hoj det gäller.
(Åtminstone tidigare har Bilsport & MC inte velat försäkra sporthojar/superbikes över huvud taget, eftersom försäkringsärendena för sådana hojar är så kostsamma. De vill(e) inte ha dessa förare som kunder.
De är tvungna att erbjuda trafikförsäkring, men satte då premien så högt, att ingen ville teckna den - vilket förstås var avsikten.
Men detta var ett antal år sedan, och jag vet inte, om samma tankegångar är giltiga idag.)

DO skulle sannolikt inte ta upp ett sådant ärende, eftersom det inte rör sig om diskriminering pga kön, nationalitet, religiös tillhörighet eller en räcka andra orsaker. I stället har företaget gjort en marknadsbedömning och satt premien därefter. Huruvida bedömningen är korrekt kan alltid ifrågasättas - men om andra företag erbjuder något attraktivare, är det ju bara att köpa av dem. Det är liksom grundpelaren i begreppet marknadsekonomi. "En affär kännetecknas av, att båda parter godtar villkoren." (Annars blir det ingen affär av.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Stadsbor gör sig icke besvär...

Inläggav Hasse Gustafsson » 2018-05-29/12:55

Jag blev i år medlem i BMW-klubben.
Kontaktade Svedea per telefon och angav att jag var medlem i BMW-klubben.
Detta skulle inte göra någon skillnad enligt Svedea.
Jag hade redan rabatt via SMC!
Nästa år står det mellan BMW-klubben eller SMC, en åker helt klart.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Stadsbor gör sig icke besvär...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-29/13:02

Det låter egendomligt! Jag är också medlem i SMC, och hade redan före klubbförsäkringens tillkomst min hoj försäkrad i Svedea. När klubbförsäkringen tillkom, blev villkoren ännu bättre.
Frågan är, om det finns folk på Svedea, som inte är korrekt uppdaterade(?). Vi kan väl avvakta och se, ifall någon i klubbens försäkringsgrupp vill kommentera Din erfarenhet.

I övrigt finns ju andra orsaker att vara med i klubben (Bumsen, av Svedeapengar prissänkta säkerhetshöjande åtgärder mm mm) - men bara Du själv kan avgöra, om det är värt 320:- per år.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Stadsbor gör sig icke besvär...

Inläggav HåkanH » 2018-05-29/13:57

Jag kollade upp detta i höstas, eftersom jag tänkt att lämna BMW-klubben!
Men det blir så att jag är kvar detta året eftersom klubbförsäkringen i Svedea är förmånligare vad gäller
villkor för maskinskadeförsäkringen (8 år och högst 10000 mil).
Prislappen däremot skilde ingenting (det är ca 10% för både BMW-klubben och SMC)

Nästa år är min cykel över 8 år, så då kvittar det ju !

Bl.a. detta och någon grej till är förmånligare hos Svedea men, som sagt, prislappen är densamma i.a.f.
för mig!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Stadsbor gör sig icke besvär...

Inläggav F800åkare » 2018-05-29/14:18

Samma för mig när jag tecknade. Endera rabatt via smc eller klubben. Så är det hos bilsport och mc oxå.

Kolla deras hemsidor så kan man bara välja en av dom.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Stadsbor gör sig icke besvär...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-05-29/14:24

Det finns grader i helvetet för alla.
Klubbförsäkring 7 781 kr/helår med XL-paketet via Svedea för en R1200RS-17 i Stockholm.
Jag vågar inte titta efter hur mycket billigare det hade varit att bo på "landet".

Varför kan man inte var med och stödja både SMC och BMW-klubben?
SMC gör ett långsiktigt arbete för min hälsa medan BMW-klubben håller mig hälsomässigt aktiv.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Stadsbor gör sig icke besvär...

Inläggav F800åkare » 2018-05-29/16:31

Kollade svedea hemsida nu och enda klubb man kan kryssa för är smc. Bmw klubben finns inte ens so alternativ.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Stadsbor gör sig icke besvär...

Inläggav Olof Eriksson » 2018-05-29/16:33

F800åkare skrev:Kollade svedea hemsida nu och enda klubb man kan kryssa för är smc. Bmw klubben finns inte ens so alternativ.
Helt rätt. Du skall ringa Svedea :)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Stadsbor gör sig icke besvär...

Inläggav Håkan » 2018-05-29/16:36

F800åkare skrev:Kollade svedea hemsida nu och enda klubb man kan kryssa för är smc. Bmw klubben finns inte ens so alternativ.

Det finns den här informationen på Svedeas hemsida:
https://www.svedea.se/mc-forsakring/var ... forsakring
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Stadsbor gör sig icke besvär...

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-05-30/06:10

Det är enklare än så, gå in på hemsidan för bmwklubben.se och leta upp Svedeaannonsen så kommer du direkt till deras prisverktyg. Du behöver reg nr, person nr och sedan får du lite val med bl.a. nivå på självrisk. Klart.

Har du hojen hos Svedea redan så får du anvisningar om hur du kan ändra.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Stadsbor gör sig icke besvär...

Inläggav Peter A Mariestad » 2018-05-30/11:26

Magnus har redan gett svaret men det finns två vägar att få prisuppgift på, eller teckna, Klubbförsäkringen.
Via länk på klubbens hemsida.
Eller ringa Kundnavet på Svedea.
Man kan alltså inte hitta den på Svedeas egen sida då den är en unik produkt framförhandlad för oss.
Vad gäller pris är det nästan alltid så att SMC- och Klubbförsäkringen är lika.
Däremot finns det viktiga skillnader i innehållet.

Nytt för i år är att du som klubbmedlem inte måste ha BMW dom förstahoj för att teckna Klubbförsäkringen.

Har ni frågor kan ni alltid nå oss på forsakring@bmwklubben.se

Peter
Försäkringsgruppen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Peter A Mariestad
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2008-09-26/17:29


Återgå till Klubbförsäkring hos Svedea

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst