Årets nya försäkringsbrevet för min pendlingstrotjänare damp ner i brevlådan för några veckor sedan och med anledning av detta känner jag ett behov av att skriva av mig.
Först vill jag klargöra att jag, tack och lov, inte haft anledning sätta försäkringen på några svårare prov (förutom en bärgning hem i december 2016*, som löstes snabbt och smidigt enligt mina önskemål, utan att kosta en krona).
Så här ligger det till:
När Svedea tog över klubbförsäkringen för några år sedan flyttade jag över försäkringen på min F650, -99 (tidigare försäkrad hos Bilsport & MC). Årspremien var då cirka 1200:-. Prisökningen har sedan dess varit minst sagt blygsam, förra året var priset drygt 1300:-.
2016 var också året då jag inhandlade en 1200GS, -10. Även denna försäkrades genom klubben och jag måste erkänna att jag blev en smula överraskad när det visade sig att premien för ”Helan” inte blev märkbart mer än för ”Halvan”. Till slut faktiskt något billigare (med avdragen rabatt för att jag redan hade en hoj försäkrad).
Som jag nämnde inledningsvis kom så nyligen årets försäkringsbrev för Halvan. Och nu blev jag rejält förvånad. Årspremien har sjunkit till strax under tusenlappen. En prissänkning med nära 30%!
Jämför detta med prisutvecklingen på andra försäkringar (hus, bil, etc) som, enligt min erfarenhet, alltid har en prisutveckling i rakt motsatt riktning (ofta hastig).
Hur är det möjligt? Den enda rimliga förklaring jag har kunnat komma på är att vi sköter om våra fordon väl och orsakar mycket få skadeärenden. Kör som folk och är billiga i drift!
Har någon som är mer insatt i försäkringsfrågor en annan förklaring? I så fall utveckla gärna.
*Även tändningslås behöver smörjning. Efter 10000 mil hade kopparkontakterna i låset undre elektriska del smetats ut över hela plastplattan med kortslutning som följd.