Nöjd kund

Här samlas alla frågor och svar berör vår eminenta klubbförsäkring

Nöjd kund

Inläggav Hova » 2017-06-12/07:14

Årets nya försäkringsbrevet för min pendlingstrotjänare damp ner i brevlådan för några veckor sedan och med anledning av detta känner jag ett behov av att skriva av mig.
Först vill jag klargöra att jag, tack och lov, inte haft anledning sätta försäkringen på några svårare prov (förutom en bärgning hem i december 2016*, som löstes snabbt och smidigt enligt mina önskemål, utan att kosta en krona).
Så här ligger det till:
När Svedea tog över klubbförsäkringen för några år sedan flyttade jag över försäkringen på min F650, -99 (tidigare försäkrad hos Bilsport & MC). Årspremien var då cirka 1200:-. Prisökningen har sedan dess varit minst sagt blygsam, förra året var priset drygt 1300:-.
2016 var också året då jag inhandlade en 1200GS, -10. Även denna försäkrades genom klubben och jag måste erkänna att jag blev en smula överraskad när det visade sig att premien för ”Helan” inte blev märkbart mer än för ”Halvan”. Till slut faktiskt något billigare (med avdragen rabatt för att jag redan hade en hoj försäkrad).
Som jag nämnde inledningsvis kom så nyligen årets försäkringsbrev för Halvan. Och nu blev jag rejält förvånad. Årspremien har sjunkit till strax under tusenlappen. En prissänkning med nära 30%!
Jämför detta med prisutvecklingen på andra försäkringar (hus, bil, etc) som, enligt min erfarenhet, alltid har en prisutveckling i rakt motsatt riktning (ofta hastig).
Hur är det möjligt? Den enda rimliga förklaring jag har kunnat komma på är att vi sköter om våra fordon väl och orsakar mycket få skadeärenden. Kör som folk och är billiga i drift!
Har någon som är mer insatt i försäkringsfrågor en annan förklaring? I så fall utveckla gärna.

*Även tändningslås behöver smörjning. Efter 10000 mil hade kopparkontakterna i låset undre elektriska del smetats ut över hela plastplattan med kortslutning som följd.
Sven Nylin
F650 -99
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Hova
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 2013-01-29/07:56

Re: Nöjd kund

Inläggav Magnus Brobeck » 2017-06-12/08:47

Vad trevligt att du delar med dig av dina erfarenheter.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Nöjd kund

Inläggav Svedea » 2017-06-13/11:35

Hej!

Kul att läsa ditt inlägg!
Du hade en fråga i ditt inlägg som jag ska försöka besvara.
I takt med att hojarna blir äldre så brukar premierna sjunka också. En av orsakerna är att fordon har en tendens att användas mindre och därmed ha en lägre skadefrekvens.
Här finns naturligtvis undantag, men oftast är det så. I takt med att hojen blir äldre så kan det hända att ägaren också blir det, och det är också en premiefaktor.
Hoppas det besvarade din fråga.

Med vänliga hälsningar
Svedea
Stefan Karlsson
Svedea
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2017-01-12/14:59

Re: Nöjd kund

Inläggav Hova » 2017-06-13/12:06

Tack för svar!
Nu känner jag mig lite klokare (och slipper misstänka att det var en felräkning).
Dock väljer jag att bortse från insinuationerna angående ålder (min och fordonets).
Däremot är det helt korrekt att jag inte kör lika mycket med "Halvan" längre – men det beror helt och hållet på att jag använder "Helan" vid längre förflyttningar.
Sven Nylin
F650 -99
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Hova
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 2013-01-29/07:56

Re: Nöjd kund

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-06-15/09:47

Klubbrabatt (högre än via SMC): 1000 Kr
7800 Kr helförsäkring/helår (Stockholm, R1200RS-17)

Dyrt? Allt är relativt.
Mitt f.d. nöjesfordon, en fyrhjuling BMW E82 1M, kostade 30000 Kr helförsäkring/helår (full bonus, klubbförsäkring BMW OF/If).


Medlemsavgift i BMW-klubben redan intjänad.
Alla aktiviteter klubben erbjuder blir nu en trevlig bonus :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö


Återgå till Klubbförsäkring hos Svedea

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst