Sida 1 av 1

Nöjd if-kund

InläggPostat: 2017-06-14/23:15
av r100rs
Hej!
jag är mycket nöjd med min försäkring hos if, vår tidigare samarbetspartner för klubbförsäkringen. Jag tänker inte byta till Svedea eftersom min premie då skulle öka med 64%!!!
Nu kostar min cykel 569:- per år i helförsäkring. Motsvarande Svedeaförsäkring kostar 931:-
Varför dyrare? Varför bytte BMWklubben ut if mot Svedea?
Det vanliga svaret i liknande sammanhang är "det blir bättre för många..". Om så kan jag bara uppmana alla att kolla sina möjligheter till att få billigare försäkring hos if innan ni tecknar hos Svedea.
Helt OK bolag båda två men varför betala mer?

Re: Nöjd if-kund

InläggPostat: 2017-06-15/01:14
av Håkan
För mig är det omvända förhållandet för min R1200GS.
Premie if: 3080 kr/år.
Premie Svedea: 1482 kr/år.

Re: Nöjd if-kund

InläggPostat: 2017-06-15/06:13
av Assar
Jag kan bara hålla med r100rs, jag får också billigare försäkring med likvärdiga villkor hos IF.
Dessutom har jag fått grym bra service när jag behövt, även utomlands.
Men det är väl olika pris och villkor beroende på vilken hoj man har, hur gammal man är och var man bor ...

Re: Nöjd if-kund

InläggPostat: 2017-06-15/07:53
av peterus
Min premie på IF var låg och bra.
Fick en vagnskada efter 9950 mil (hade vagnskadeförsäkring upp till 10 000 mil) vilket de vägrade att ersätta.
Det spelar ingen roll hur låg premien är om de aldrig betalar någonting?
jäkla orpollon!!

Re: Nöjd if-kund

InläggPostat: 2017-06-15/08:19
av Assar
peterus skrev:Min premie på IF var låg och bra.
Fick en vagnskada efter 9950 mil (hade vagnskadeförsäkring upp till 10 000 mil) vilket de vägrade att ersätta.
Det spelar ingen roll hur låg premien är om de aldrig betalar någonting?
jäkla orpollon!!

Såna problem har jag inte haft. Inte ens när jag kraschade en hoj en månad efter att jag tecknat försäkringen ...

Re: Nöjd if-kund

InläggPostat: 2017-07-27/13:34
av Bror Gårdelöf
r100rs skrev:jag är mycket nöjd med min försäkring hos if, vår tidigare samarbetspartner för klubbförsäkringen. ... Varför bytte BMWklubben ut if mot Svedea?

Det Du skriver är en sanning med modifikation. Försäkringen i If var och är en märkesförsäkring. Som jag uppfattat det, var/är den ett arrangemang, ordnat av BMW och If - och den kan nog fortfarande tecknas av den, som så vill.

När klubbförsäkringen skapades, gick förfrågan ut till flera olika försäkringsbolag - inklusive If - varpå avtal tecknades med det bolag, vars villkor blev "det bästa för de flesta". Det bolaget var Svedea - och på den vägen är det.

När jag hade köpt Sigurd, tecknade jag utan att kolla villkoren (dumt!) närmast med automatik märkesförsäkringen i If - och upptäckte så småningom, att premien var ungefär densamma som hos Bilsport & MC, medan självrisken låg på 6 000:- hos If och 2 500:- (tror jag) hos Bilsport & MC. Ett klart skott i foten alltså.
Jag var på väg tillbaka till Bilsport & MC, när Svedea dök upp på marknaden med ett betydligt bättre erbjudande, så där tecknades försäkringen. Därefter kom klubbförsäkringen i samma bolag, och det var enkelt att konvertera den redan befintliga till en klubbförsäkring - som alltså blev ännu bättre.

Re: Nöjd if-kund

InläggPostat: 2017-07-27/14:46
av Gunnar Elmgren
För många år sedan hade klubben ett avtal med if, som sades upp av if - det var vad jag förstått i samband med, att BMW avtalade om märkesförsäkring och man inte ville ha "intern konkurrens".
Därefter var klubben helt utan försäkringspartner fram till 2012 - samtliga bolag som erbjöd MC-försäkringar tillfrågades, men var det ingen som var intresserad, förrän det nuvarande samarbetet med Svedea inleddes.

Det handlade alltså inte om att BMW MC-klubben Sverige "bytte ut" if mot Svedea, utan att klubben inte hittade något försäkringsbolag som var intresserade förrän Svedea dök upp på scenen.
Det blev rätt bra - klubbförsäkringen har bra villkor och innehåll som passar de flesta klubbmedlemmar, och har även konkurrenskraftig premie för de flesta (men inte för alla).

Re: Nöjd if-kund

InläggPostat: 2017-07-27/16:59
av Thomas Stadin
För den som önskar så erbjuder IF (och ev även TH + Folksam) "avställningsbara" försäkringar.
Kör man tex endast några ggr per år och/eller om premien är hög kan den typen av försäkring vara ett bra alternativ. Man ställer enkelt av/på mha Transportstyrelsens app, "Mina Fordon".

Vid ett tillfälle provade jag deras maskinskadeförsäkring och det fungerade hyfsat.
Då jag hade synpunkter på arbetet som utförts sökte jag hjälp hos IF men fick reda på att den diskussionen skulle jag ta direkt med verkstaden. Ingen support där alltså (förutom att de stod för större delen av kalaset).

Re: Nöjd if-kund

InläggPostat: 2017-07-27/20:17
av Peter A Mariestad
Det viktiga är att man alltid undersöker vilka alternativ som finns och sedan väljer det som bäst motsvarar de krav och prioriteringar man har. Det kan vara låg premie, försäkringens omfattning, självrisk, hjälp vid eventuell skada etc.
Klubbförsäkringen är ett, av många, alternativ på marknaden. Jämför och välj det dom bäst passar just Ditt behov!


Skickat från min iPhone med Tapatalk