Sida 1 av 1

Maskinskadeförsäkring

InläggPostat: 2018-01-15/18:42
av gorbra
Hej, sitter och tittar på villkoren i medlemsförsäkringen där maskinskadeförsäkringen bla undantar följande, "• På del med konstruktions-, fabrikations- eller materialfel, om skadan orsakades av felet.
• För fel som uppstår på grund av slitage."
Räknas tex tätningen mellan växellådan och motorn som konstruktionsfel eftersom det varit en del strul med den. Täcks den av försäkringen? Eller hänvisas den till förslitningsskada? Det är ju inget som kan hänvisas till misskötsel om servicarna med oljebyte är gjorda enligt bok. Det är ju det enda som påverkar tätningen. Möjligtvis längre stillestånd också.
Vore intressant att höra med er som har erfarenhet eller vet något om detta.
Göran

Re: Maskinskadeförsäkring

InläggPostat: 2018-01-15/21:19
av HåkanH
Här finns att läsa en tråd sedan 2014!
Sista inlägget är en beskrivning/förklaring till SVEDEA's inställning!
viewtopic.php?f=276&t=20811&p=194762#p149366

Re: Maskinskadeförsäkring

InläggPostat: 2018-01-18/18:56
av gorbra
Tack för det. Verkar inte som försäkringen tar packboxläckaget. Då kan jag lika gärna behålla min försäkring hos Bilsport & MC och köpa lite Omegaolja och blanda i oljan och hoppas på det bästa.

Re: Maskinskadeförsäkring

InläggPostat: 2018-01-18/19:23
av Bror Gårdelöf
Det enda, som Du kan göra dessutom, är väl att köra cykeln så regelbundet som möjligt, så att tätningen smörjs och därmed håller längre. Min har alltså hittills hållit i 15 år och 15 300 mil.
OBS! Jag menar inte, att Du skall tomgångsköra på vintern. Det är kontraproduktivt. Men tidig säsongsstart, regelbunden användning och sent säsongsslut kan hjälpa en bit på traven.

Re: Maskinskadeförsäkring

InläggPostat: 2018-01-18/20:23
av Peter A Mariestad
Hej

Svar från Svedea på liknande fråga tidigare i år;

”Angående läckande packboxar på BMW motorcyklar mellan motor och växellåda.

Packboxar är likt andra tätningar något som med tiden slits och som alla andra delar som rör sig i en motor kommer det förr eller senare till ett stadie där det behöver bytas.

I de fall där detta uppstår efter BMW´s garantitid och förlängda goodwill så kan det bli aktuellt med att göra en skadeanmälan på sin maskinskadeförsäkring. Svedea gör i dessa fall en bedömning utifrån de faktorer som finns till hands om det blir en godkänd maskinskada eller ej.

Det finns inget undantag i maskinskadeförsäkringen för denna typ av skada utan den bedöms som övriga maskinskador.

Maskinskadeförsäkringen har i sina villkor att fordonet ska vara skött enligt tillverkarens rekommendationer och att man följer instruktionsboken skötselanvisningar.

Försäkringstagaren ska genom dokumentation kunna styrka att tillverkarens bestämmelser om service och underhåll på motorcykeln följts och att sådant arbete är fackmannamässigt utfört.”

Hoppas att det besvarar frågan.

Försäkringsgruppen /Peter


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Maskinskadeförsäkring

InläggPostat: 2018-01-18/21:34
av gorbra
Jag går in på 7:e säsongen och 6000 mil så frågan är om jag får någon ersättning. En R12R -11 uttagen-12 ny av mig. Jag servar i stort sett allt själv och dokumenterar med kvitton och liknande. Det har jag gjort på alla cyklar jag ägt sedan -72. Jag har väldigt bra erfarenhet av Bilsport & MC, senast 2016 då bakstötdämparen, ESA, började läcka. De tog den utan knot på maskinskadeförsäkringen. Dealade mig till kontantersättning så jag köpte Wilbersdämpare istället. BMW hade tagit det på goodwill, tack till Conny på Gerts, men det hade ändå kostat 5-6000 plus krabb med transporter till auktoriserad BMW-verkstad. Nu fick jag hem dämparna med posten och kunde byta själv. Med ersättningen fick jag nu Wilbers WESA både fram och bak, till samma kostnad som en ny original bakdämpare hade kostat. Vet inte om Svedea tagit den skadan. Läser i deras villkor " Stötdämpare inklusive givare och styrreglering men inte packboxar och dammskydd." En original ESA bakdämpare kostade då strax över 20000 SEK.

Angående Brors inlägg så blir ju säsongen längre för varje år pga klimatet så ur den aspekten så är det bättre för packboxens livslängd. Nej det är inga provstarter på hela uppehållet. Annars är det oljebyte i motor, låda och slutväxel innan den ställs in för vinterförvaring i tempererad lokal.

Re: Maskinskadeförsäkring

InläggPostat: 2018-01-29/19:36
av gorbra
Det blev Svedea till slut. De har bättre villkor på stöldsidan, det räcker med styrlås och immobilizern i nyckeln och så har de 8 år och 10000 mil på maskinskadeförsäkringen. Enligt diskussion med Svedeas personal på MC-mässan så tar de även packboxen på maskinskadeförsäkringen om alla övriga kriterier uppfyllts. Sedan blev det även några hundralappar billigare. :D Nu får jag bara hoppas att jag slipper något tätningsproblem, det är ju bäst för alla parter.

Re: Maskinskadeförsäkring

InläggPostat: 2018-09-08/18:16
av kardan drift
fick mina tätningar bytta av svedea inget snack bara topp service