Sida 1 av 1

Halvljus K16

InläggPostat: 2018-08-29/05:26
av Peter A Mariestad
Hej
Har fått nedslag på besiktningen för lågt halvljus på K1600GTL -12. Väldigt stor avvikelse om man tittar i instrumentet.
Det är Xenon och ”adaptivt” ljus.
Någon som vet om det finns möjlighet till manuell/mekanisk justering eller om allt hänger på elektroniken?
Peter


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Halvljus K16

InläggPostat: 2018-08-29/07:37
av Peter A Mariestad
Problemet löst. Bike Thn fixar på 10 minuter om man åker dit, ingen tidsbokning behövs. Bra service!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Halvljus K16

InläggPostat: 2018-08-29/09:59
av Bror Gårdelöf
Fick Du reda på, om det hade med spegeln att göra? Det adaptiva halvljuset fungerar ju via en sådan, och om den har fel vinkel, blir det förstås inte bra.
Jag tror inte, att den är elektroniskt reglerad, men där kan jag ha helt fel. Jag vet bara, att en bekant, som tidigare åkte K 1600, aktivt strävade efter att "överlista" det adaptiva halvljuset med snabba manövrer, men det gick inte. Systemet hängde med, hur han än försökte - så om det är elektroniskt, och därmed har motorer inkopplade, är systemet snabbt.
En alternativ konstruktion vore ju upphängning med någon sorts lod, som höll spegeln i rätt läge, oberoende av hojens lutning, men ett sådant borde kunna pendla, och om det har jag inte läst en bokstav.

Re: Halvljus K16

InläggPostat: 2018-08-29/15:46
av Martin Lindor
Peter A Mariestad skrev:Problemet löst. Bike Thn fixar på 10 minuter om man åker dit, ingen tidsbokning behövs. Bra service!


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Lysande!

Re: Halvljus K16

InläggPostat: 2018-08-29/17:34
av Måns Ulveståhl
Martin Lindor skrev:
Lysande!


Flitens lampa lyser starkt på humoravdelningen.

Re: Halvljus K16

InläggPostat: 2018-08-29/19:54
av Peter A Mariestad
Bror Gårdelöf skrev:Fick Du reda på, om det hade med spegeln att göra? Det adaptiva halvljuset fungerar ju via en sådan, och om den har fel vinkel, blir det förstås inte bra.


Hittade ett par trådar på K1600 forum som beskriver problemet. Finns, vad jag kan förstå, tre justerskruvar som nås genom att ta bort högtalargallren. M a o bör det inte vara själva spegeln.
Verkar relativt enkelt att justera själv men utan optik att kontrollera mot blir det lite av en gissning. Garagedörrsmetoden vill jag inte chansa på inför en ombesiktning.
Min gissning är att systemet på ett sätt är mindre sofistikerat än på en bil eftersom det finns/behövs mekanisk justering av neutralläget. Sedan är naturligtvis spegeln som styr ljuset i kurvor rätt avancerad.


Skickat från min iPhone med Tapatalk