Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Här samlas alla frågor och svar berör vår eminenta klubbförsäkring

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-22/20:28

Tomas S skrev: kanske borde de jämnat ut det lite genom att sänka våra premier och höja era...

Varför skulle de göra det? Företagens beräkningsgrunder är deras levebröd, och vi lever i en marknadsekonomi. Och varför skulle vi, som bor i lågriskområden och räknas in i en lågriskgrupp, finansiera andras försäkringar?
Klubbförsäkringens motto är "Det bästa för de flesta", och mer än 5 000 tecknade klubbförsäkringar på 7 000 medlemmar talar sitt tydliga språk.
"De flesta" är inte liktydigt med "alla", vilket får som naturlig följd, att en del medlemmar hittar förmånligare försäkringar hos andra bolag - varpå de naturligtvis avstår från klubbförsäkringen.
Det är i korthet, vad marknadsekonomi går ut på.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Tomas S » 2019-05-22/20:42

Bror Gårdelöf skrev:
Tomas S skrev: kanske borde de jämnat ut det lite genom att sänka våra premier och höja era...

Varför skulle de göra det? Företagens beräkningsgrunder är deras levebröd, och vi lever i en marknadsekonomi. Och varför skulle vi, som bor i lågriskområden och räknas in i en lågriskgrupp, finansiera andras försäkringar?
Klubbförsäkringens motto är "Det bästa för de flesta", och mer än 5 000 tecknade klubbförsäkringar på 7 000 medlemmar talar sitt tydliga språk.
"De flesta" är inte liktydigt med "alla", vilket får som naturlig följd, att en del medlemmar hittar förmånligare försäkringar hos andra bolag - varpå de naturligtvis avstår från klubbförsäkringen.
Det är i korthet, vad marknadsekonomi går ut på.

Jo det är väl så, men även era premier lär väl gå upp när de förlorar sina kassakor (vi som betalat de höga premierna och fortfarande varit skadefria i årtal) och marginalen minskar pgav. att vi som du skriver hittar bättre alternativ. Men då kan ni ju som Sonny skriver också välja att inte vara med längre...
Jag var en av de 5000 då jag tecknade klubbförsäkringen på min r1200GS -17 men som sagt årets premiehöjning visade tydligt vilka SVEDEA ville ha som kunder, jag tror bara att det kommer slå ganska hårt tillbaka när de märker att de förlorar även de skadefria storstadskunderna i arbetsför ålder.
Dont waste your life enduring it, achieve your full potential and live it..
Användarvisningsbild
Tomas S
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2015-06-10/11:18
Ort: Göteborg

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Sonny » 2019-05-22/20:55

Om din grupp (unga storstad) lämnar försäkringsbolaget. Skull det förmodligen inte alls ändra kostnaden för gruppen gammal på landet.
R1250GSA 2019
Användarvisningsbild
Sonny
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2013-10-03/19:31

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Tomas S » 2019-05-22/21:07

Sonny skrev:Om din grupp (unga storstad) lämnar försäkringsbolaget. Skull det förmodligen inte alls ändra kostnaden för gruppen gammal på landet.

Nu räknar jag inte mig själv som UNG men storstad kommer jag väl inte undan, jag menar att det troligen visst kommer att påverka era kostnader på sikt.
Jag betalade in 6400kr förra året till svedea och hade inga skador, det motsvarar ju lika mycket intäkter som 2,2 äldre landsortsbor. Hela skadekostnaden skall ju tas från försäkringstagarna så med mindre intäkter lär totalmarginalen minska vilket leder till högre premier även för er. (om det nu inte är så att vi storstadsbor står för alla försäkringsfall vilket SVEDEAs prissättning pekar på)
Dont waste your life enduring it, achieve your full potential and live it..
Användarvisningsbild
Tomas S
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2015-06-10/11:18
Ort: Göteborg

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Sonny » 2019-05-22/21:29

Framför allt är du inte en grupp utan en person. En person går inte att göra statistik på.
Om försäkrings bolaget räknat rätt betalar din grupp 6000kr. 5000kr går till skador 800kr i administrativa kostnader och 200kr vinst.
Min grupp betalar 2800kr. 1800kr går åt till skador. 800kr i administrativa kostander och 200 kr i vinst.
siffrorna är bara påhittade men detta är principen.
R1250GSA 2019
Användarvisningsbild
Sonny
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2013-10-03/19:31

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-23/05:35

Tomas S skrev: ... men även era premier lär väl gå upp när de förlorar sina kassakor ...

Om vi, som bor i lågriskområden, fortsätter att vara lågriskindivider, lär bolaget tjäna pengar på oss även i framtiden. Varje år, som jag betalar, säg 2 800:-, och inte behöver utnyttja försäkringen, är ju ren vinst för bolaget (minus deras egna omkostnader). Och det har blivit många sådana år. Så även jag är en kassako.
Under de 17 år, som jag åkt hoj, har jag behövt utnyttja försäkringen en gång. Det var före mitt BMW-ägande och medlemskap i klubben - och långt före klubbförsäkringen. Bilsport & MC skötte sitt åtagande till min fulla belåtenhet - och sett till det totala belopp jag betalat in till bolaget, gick de inte back på affären.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Tomas S » 2019-05-23/08:43

Sonny skrev:Framför allt är du inte en grupp utan en person. En person går inte att göra statistik på.
Om försäkrings bolaget räknat rätt betalar din grupp 6000kr. 5000kr går till skador 800kr i administrativa kostnader och 200kr vinst.
Min grupp betalar 2800kr. 1800kr går åt till skador. 800kr i administrativa kostander och 200 kr i vinst.
siffrorna är bara påhittade men detta är principen.


Aha då förstår jag bättre, jag hade nog inte riktig koll på hur premierna räknas ut och hade fått för mig att klubbförsäkringen prissattes mer generellt (5000 medlemmar / antal skador osv modifierat lite beroende på ålder och boendeort).

Hade varit kul att se statistiken på min profil dock, vilken typ av försäkringsskador som driver upp premierna i städerna så till den milda grad jämfört med landsortsbor.
Dont waste your life enduring it, achieve your full potential and live it..
Användarvisningsbild
Tomas S
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2015-06-10/11:18
Ort: Göteborg

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-23/08:50

Varför inte fråga försäkringsbolaget? Det bör ju kunna ge svar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-05-23/14:09

Det finns risk och det finns konsekvens.

Nu vet jag inte hur premien fördelas mellan trafik- och kaskodelarna för just Tomas S, men både ålder och bostadsort har stor betydelse - fast på olika sätt!

Så här har jag fått det förklarat (av ett försäkringsbolag jag har goda erfarenheter av):

Först gör försäkringsbolaget en riskbedömning. Det handlar om t ex risk för stöld/åverkan, risk för olycka med sakskada resp personskada, risk för brand och annat. Här inverkar ålder, bostadsort, hojmodell och sådant som eget garage, användning av skyddsutrustning och utlåning av hoj.
Sedan görs en bedömning av kostnaderna för respektive skadehändelse.
För sakskador lär kostnaden i varje enskilt skadefall inte skilja särskilt mycket, där är det bara risken för att något händer som styr premiesättningen. Och den risken är såklart större i storstad än på ren landsbygd (mer/hetsigare trafik, fler tjyvar i farten....), och den är (statistiskt sett) större för yngre individer än för äldre.
För personskador är det annorlunda - förutom att yngre förare är mer riskbenägna, och att det händer mer i tätare trafik, är skadekostnaden potentiellt betydligt högre för t ex en 30-åring än för en 60-åring.
Skadorna i sig skiljer troligen inte mycket, men en yngre person har många fler år kvar att leva (och jobba) än en äldre. De riktigt dyra skadefallen är de där en person skadas så allvarligt, att arbetsförmågan helt eller delvis försvinner för längre tid (ofta livsvarigt), åker försäkringsbolaget på att betala sådant som livränta, ersättning för förlorad arbetsinkomst, kostnader för vård, assistans och hjälpmedel osv.
För en yngre person ska detta betalas under många år, för en äldre i betydligt kortare tid.
Även i de fall där en person omkommer, blir kostnaden för försäkringsbolaget högre ju yngre personen är.

Så - en ung person i storstad är DELS utsatt för betydligt högre risker än äldre person på landet, DELS kostar de riktigt dyra skadorna betydligt mer per skada för en yngre person.

Någon fördel ska man väl ha av att vara gammal gubbe boendes i obygden.....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-23/14:43

Det behöver inte ens vara obygd. Från huset i vår lilla kyrkby ute på rena landsbygden är det 7 km in till centrum i Sveriges femte största stad! Jag har inte kollat, ifall försäkringen skulle bli dyrare, ifall vi bosatte oss inne i centrum, men det skulle definitivt inte förvåna mig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Föregående

Återgå till Klubbförsäkring hos Svedea

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst