Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Här samlas alla frågor och svar berör vår eminenta klubbförsäkring

Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Freddedw » 2018-12-29/22:01

Hejsan! Sitter och kollar lite inför våren och förstår inte riktigt vad det är som gör klubben Svedea försäkring bättre än BMW sveriges IF försäkring?
Det är inte priset för mig i alla fall, och ska jag justera Svedea villkoren som de stämmer med IF. Dvs vem som helst som kör och enbart 1500 i trafik självrisk, är klubben Svedea nästan 4000 dyrare!
Måste man ringa för att få "rätt" pris, fungerar inte "kolla pris" länken på denna sida?
Tyckte jag läste att det skulle gå.
Freddedw
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2018-12-29/21:53

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Kovlingen » 2018-12-29/23:04

Ja du ska nog ringa till SVEDEA och uppge att du vill ha klubbförsäkringen .
Kanske ska ha ditt medlemsnummer beredd .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav BrooklynS » 2018-12-29/23:08

Freddedw skrev:Hejsan! Sitter och kollar lite inför våren och förstår inte riktigt vad det är som gör klubben Svedea försäkring bättre än BMW sveriges IF försäkring?
Det är inte priset för mig i alla fall, och ska jag justera Svedea villkoren som de stämmer med IF. Dvs vem som helst som kör och enbart 1500 i trafik självrisk, är klubben Svedea nästan 4000 dyrare!
Måste man ringa för att få "rätt" pris, fungerar inte "kolla pris" länken på denna sida?
Tyckte jag läste att det skulle gå.


Enklast är att ringa. Men det där med att den skulle vara 4.000kr dyrare beror nog på att du har en hoj som inte går under klubbförsäkringen eller så bor du med endast gatuparkering i någon farligare förort... Jag betalar knappt 2000 kr/år med all inclusive och låg självrisk för min R1200 GSA-15.

Vad har du för motorcykel?


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Kovlingen » 2018-12-29/23:12

Vad jag vet måste man ringa dit . :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Lazarus » 2018-12-29/23:18

Jag har ringt och noga jämfört villkoren. Vet inte varför, men när det kommer till en ny R1250GS så ligger svedea mycket högre i premier. Lite synd kan jag tycka. Skiljer mer än 2500 kr per år för min del med liknande villkor. Jag har fortsättningsvis Bilsport & Mc.

Edit. Kan ju tillägga att If märkesförsäkrings villkor inte ens gjorde låg premie intressant.
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav GSven » 2018-12-29/23:34

Behöver inte ringa för prisuppgift. Enligt klubbens hemsida ska det gå via länk, se här:
http://www.bmwklubben.se/om-klubben/klubbforsakring
Trycker du rätt hamnar du här:
https://www.svedea.se/bmw

Tidigare krävdes telefonkontakt.
Senast när jag jämförde var det parametern ´flera får köra´ som gjorde att priset steg över konkurrenternas.
Sven
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Lazarus » 2018-12-30/00:51

Mc försäkringar är alltid mycket "personliga" där hänsyn tas till postnummer, ålder, föräkringshistoria m.m. Både jag och en av Sveriges största Bmw säljare blev långa i ansiktet när vi jämförde försäkringar för mig på en R1250GS. Svedea har ett bra och välförtjänt rykte, (tror jag), men i detta fallet var de inte med på banan alls. Hade inget med "flera får köra" att göra.
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Roger Gross » 2018-12-30/07:30

Som signaturen Lazarus skriver är försäkringar "personliga". Därför helt meningslöst att vad gäller premiekostnaden säga att det eller det försäkringsbolaget är bättre eller sämre. Denna jämförelse kan göras vad gäller snabbhet och enkelhet vid t ex skadereglering.
Varje försäkringsbolag bedömer risker efter egna statistiska underlag. Premiesättningen sker med ett inslag av marknadstänkande.
Klubbförsäkringen i SVEDEA är inte tänkt att vara bästa valet för alla - men den är konstruerad för att vara den bästa för de flesta! Och med tanke på hur utvecklingen sett ut sedan lanseringen av Klubbförsäkringen för några år sedan tycks devisen "Den bästa för de flesta" hålla...
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-12-30/11:51

En idiotfråga till TS: Har Du specifikt angivit klubbförsäkringen vid kontakten med Svedea? Det kan göra skillnad.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Peter A Mariestad » 2018-12-30/12:20

Hej

Det är som GSven skriver möjligt att få medlemspriset för Klubbförsäkringen via länken på klubbens hemsida.

Klubbförsäkringen är ett alternativ med ambitionen att erbjuda en bra och prisvärd produkt för så många som möjligt. Svedea får alltid höga betyg i undersökningar om skadehantering och kundnöjdhet.

Med det sagt bör man alltid jämföra villkor och pris för de bolag som finns på marknaden och sedan välja den försäkring som bäst matchar den kravbild man har.

Vi är naturligtvis glada över att drygt 5000 har valt Klubbförsäkringen.
Och vi har full respekt för att det inte alltid är bästa valet för alla. Det sporrar oss och Svedea till att fortsätta arbetet.

Med Vänliga Hälsningar
Försäkringsgruppen /Peter


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Peter A Mariestad
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2008-09-26/17:29

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Tomas S » 2019-01-02/15:48

För mig skillde det 300kr i årspremie (till Bilsport mc´s fördel) gentemot BMW klubbens försäkring på en 1000xr men 1000kr på en 1250gs så av någon anledning har ligger klubbförsäkringen ganska högt på just 1250gs verkar det som.

Annars tycker jag det kan vara värt 300kr per år att slippa ha ett extra lås (stylåset räknas som godkänt lås utöver startnyckeln) (självriskerna är ungefär likvärdiga något billigare hos Bilsport Mc)
Dont waste your life enduring it, achieve your full potential and live it..
Användarvisningsbild
Tomas S
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2015-06-10/11:18
Ort: Göteborg

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Lazarus » 2019-01-02/16:03

Tomas S skrev:För mig skillde det 300kr i årspremie (till Bilsport mc´s fördel) gentemot BMW klubbens försäkring på en 1000xr men 1000kr på en 1250gs så av någon anledning har ligger klubbförsäkringen ganska högt på just 1250gs verkar det som.

Annars tycker jag det kan vara värt 300kr per år att slippa ha ett extra lås (stylåset räknas som godkänt lås utöver startnyckeln) (självriskerna är ungefär likvärdiga något billigare hos Bilsport Mc)


Ja, det verkar som det. För mig skilde det nästan 2700kr.
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Hasse Gustafsson » 2019-01-02/16:12

Nu har man skruvat upp effekten på 1250GS och det får ni betala för!
Dessutom är skadeutfallet på en ny hoj ett osäkert kort för bolagen.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav BrooklynS » 2019-01-02/16:31

Hasse Gustafsson skrev:Nu har man skruvat upp effekten på 1250GS och det får ni betala för!
Dessutom är skadeutfallet på en ny hoj ett osäkert kort för bolagen.


Jag gissar att nypriset på en kvarts miljon med utrustning också påverkar... Men fortfarande är det billigt i jämförelse med KTM och de andra.


EDIT: KVARTS miljon...


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Lazarus » 2019-01-02/16:36

BrooklynS skrev:
Hasse Gustafsson skrev:Nu har man skruvat upp effekten på 1250GS och det får ni betala för!
Dessutom är skadeutfallet på en ny hoj ett osäkert kort för bolagen.


Jag gissar att nypriset på en halv miljon med utrustning också påverkar... Men fortfarande är det billigt i jämförelse med KTM och de andra.


Buy quality, cry once


Nej, det stämmer inte. KTM SA1290 är billigare än R1250GS för mig.
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav BrooklynS » 2019-01-02/17:00

OK, det är förstås individuellt. Jag brukar jämföra mellan hojarna när de testas.


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Lazarus » 2019-01-02/17:23

Ja, som jag skrivit tidigare är försäkringar högst individuella. Blir bara lite trött på att så många utgår ifrån att det är svindyrt att försäkra KTM. Jag har haft KTM 1190 ADV och SA1290 de senaste 5 säsongerna och alltid fått högst rimliga priser på helförsäkring. ALLA som jag pratat med om hojen, har utgått ifrån att försäkringen är jättedyr. Vet inte om det beror på att kusinen KTM 1290 SD faktiskt är det? Å andra sidan är det inte direkt billigt att försäkra en BMW S1000RR heller. Var helt inställd på att försäkra min 1250 hos Svedea, men både jag och återförsäljaren blev besvikna och förvånade över prisskillnaden 1200gs/1250gs. Jag är ju en rätt typisk GS ägare, man runt 50 i storstad.
För att anknyta lite bättre till trådämnet så är en skillnad mellan Svedeas klubbförsäkring och IF märkesförsäkring rätt viktig om man köper ny hoj. Svedea lämnar 24 månaders nyvärdesgaranti. Om hojen blir inlöst pga. skador så får man ut en ny hoj. Det gör inte IF, utan de gör en värdeminsknings beräkning baserad på ålder och mil. Detta enligt försäkrings säljare per telefon, skall tilläggas ;)
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Peter A Mariestad » 2019-01-02/17:45

Jag kan bekräfta vad telefonsäljaren sa, Klubbförsäkringen hos Svedea har nyvärdesersättning i 24 månader vid köp av ny mc.

Hälsningar

Peter


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Peter A Mariestad
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2008-09-26/17:29

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Freddedw » 2019-01-02/22:45

Ja för att förtydliga så är det ingen ny hoj, K1200r 2005, det står i låst garage om natten, har skyddskläder, och bor på liten ort 5 mil från stockholm. Är 50 år har haft körkort sen 87. och ja jag har kollat rätt länk har kommit på rätt sida BMW klubben osv osv. Det som skiljer som sticker ut jag hittat är:

IF skiter nästan i vem som kör hojen finns inga val att göra, har samma pris ändå men under 25 och full så har man 1000 självrisk istället för 0!.
Svedea BMW klubb totalpriset höjs med 3000 om någon annan kör den, självrisk 1000

Sen är det nästan samma allt andra, men svedea räcker med styrlås och If vill ha två lås (skitsamma för mig jag har nästan alltid låst med två lås)
Vad som är billigare om något händer ja det beror precis på VAD som händer då självriskerna skiljer.
Svedea har låg på maskinskada men IF har 0 på räddning, trafik och olycksfall (om man inte är full eller under 25)
Maskinskadan är ingen dealbreaker för mig då hojjen är för gammal.
Men det billigaste alternativet är svedea 1000 dyrare, om någon annan ska få köra samma ålder eller äldre 1700 dyrare, vem som helst 4000 dyrare.
ja skit samma får se vilka villkor som jag tycker är viktiga för mig om jag vill betala mer eller mindre för dem.
Lite lustigt ändå att BMW klubben som jag antar har bra sammarbete med BMW sverige inte sammarbetar med samma försäkringsbolag;-) men då får man ju två märkes bolag att välja på!!
Freddedw
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2018-12-29/21:53

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Roger Gross » 2019-01-03/07:30

Signaturen Freddedw skrev:
Lite lustigt ändå att BMW klubben som jag antar har bra sammarbete med BMW sverige inte sammarbetar med samma försäkringsbolag;-) men då får man ju två märkes bolag att välja på!!

Eftersom jag är ursprunglig initiativtagare till Klubbförsäkringen vill jag gärna försöka kasta lite ljus på ovanstående påstående/undran:
Såväl jag som klubbens dåvarande ordförande Magnus Brobeck hade gjort upprepade sonderingar för att få till en utveckling av mcförsäkringarna. Försäkringsbolagens intresse var minst sagt svalt. Alltså ingen framgång i arbetet att nå förbättringar för oss kunder. När jag blir varse att en ny aktör (SVEDEA) är på väg etablera sig i försäkringsbranschen tar jag en inledande kontakt. Bemötandet klart positivt och lyhört. Jag stämmer av mina planer med klubbens ordförande och får klartecken att köra vidare. Det är alltså här som SVEDEA på allvar kliver in i mcförsäkringsbranschen.
Efter några möten är produkten KLUBBFÖRSÄKRINGEN skapad, jag informerar BMW MOTORRAD Sverige och Klubbförsäkringen presenteras på årsträffen i Orsa (tror jag det var...).
Att Klubbförsäkringen är en formidabel framgång och tillgång har ju utvecklingen över tid visat. Samma sak gäller klubbens samarbetspartner SVEDEA. Konkurrenterna menade då Klubbförsäkringen presenterades att "det bolaget blir inte långlivat med den premiesättningen till den försäkringstäckningen!" Men efter SVEDEAS marknadsframgångar år efter år har kritiken tystnat...
Ideligen kommer frågan upp varför Klubbförsäkringen inte är det billigaste alternativet i alla lägen, varför inte alla BMW-modeller omfattas osv. Svaret är följande: Klubbförsäkringens motto är "Den bästa för de flesta". För att kunna klara detta måste vissa högriskvarianter undanhållas. Även måste mc-ägare boende i högriskområden vara med och betala efter "sin prestation". Och tro inte att premiesättningen sker på en höft! Försäkringsbolag är mycket angelägna och skickliga när det gäller att förstå hur, när, var och varför skador uppstår. Såklart finns även ett stänk av marknadstänkande i bilden.
Glöm aldrig att de skador som betalas av försäkringsbolaget, betalas genom våra försäkringspremier!
Det försäkringsbolag som innehar Klubbförsäkringen är både medpart och motpart - Klubbförsäkringens utveckling och framtida konkurrenskraft beror till betydande del på Klubbstyrelsens och Försäkringsgruppens agerande...!
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-03/13:33

Roger Gross skrev: Klubbförsäkringens utveckling och framtida konkurrenskraft beror till betydande del på Klubbstyrelsens och Försäkringsgruppens agerande...!

Liksom att försäkringstagarna - som Roger påpekar - kör med insidan av huvudet. Ju färre och billigare försäkringsärenden, desto lägre premier - en självklarhet, som långt ifrån alla verkar ha begripit.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Roger Gross » 2019-01-03/16:14

Bror Gårdelöf skrev:
Roger Gross skrev: Klubbförsäkringens utveckling och framtida konkurrenskraft beror till betydande del på Klubbstyrelsens och Försäkringsgruppens agerande...!

Liksom att försäkringstagarna - som Roger påpekar - kör med insidan av huvudet. Ju färre och billigare försäkringsärenden, desto lägre premier - en självklarhet, som långt ifrån alla verkar ha begripit.


Hej Bror,
Du träffar huvudet på spiken och jag menar att nämnda funktioner/instanser har en viktig pedagogisk uppgift där!
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-03/17:49

"Repetition är all kunskaps moder."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Freddedw » 2019-01-04/15:47

Om man var lite konspiratorisk så skulle efter inläggen kunna läsa in "för de flesta" = de som har ny GS, det kanske är vanligast i klubben vad vet jag. Det verkar lite så på antal inlägg, så det är säkert rätt.
Ta det på rätt sätt! Ni har gjort ett jättejobb med försäkringen inget tvivel om det. Passar inte in på mig bara. Men jag är van att jaga försäkringar då jag nästan aldrig väljer färdmedel utifrån förnuft, utan med hjärta och känsla och gärna udda modell med lågt tillverkarantal.
/F
Freddedw
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2018-12-29/21:53

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Tomas S » 2019-01-14/12:56

Freddedw skrev:Om man var lite konspiratorisk så skulle efter inläggen kunna läsa in "för de flesta" = de som har ny GS, det kanske är vanligast i klubben vad vet jag. Det verkar lite så på antal inlägg, så det är säkert rätt.
Ta det på rätt sätt! Ni har gjort ett jättejobb med försäkringen inget tvivel om det. Passar inte in på mig bara. Men jag är van att jaga försäkringar då jag nästan aldrig väljer färdmedel utifrån förnuft, utan med hjärta och känsla och gärna udda modell med lågt tillverkarantal.
/F


Själv har jag tolkat det som "för de flesta" betyder folk som inte kör sport eller ny modell (gs1250) och bor utanför Stockholm Göteborg Malmö :D

Jag bor i Gbg och kör ny Gs1200 men har klubbförsäkringen ändå...men byter jag till 1250 blir det nog annorlunda där ligger klubbförsäkringen för högt jämfört med andra
Dont waste your life enduring it, achieve your full potential and live it..
Användarvisningsbild
Tomas S
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2015-06-10/11:18
Ort: Göteborg

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-02/06:34

Freddedw skrev:Om man var lite konspiratorisk så skulle efter inläggen kunna läsa in "för de flesta" = de som har ny GS...

Något, som talar mot Din teori, är, att relativt många försäkringsärenden gäller GS(A)-modeller, vilket rimligen har minst två orsaker.
1. De är de mest sålda modellerna. Således finns en rent kvantitativ aspekt.
2. Åtminstone en del förare använder dem i svårkörda omständigheter. (Jag skriver inte offroad, för det är olagligt.) Svårkört = större sannolikhet för en malör.

Min gissning är, att om Du skulle studera premiesättningen, skulle Du hitta minst tre iögonenfallande variabler.
a) Ålder. Statistiken visar, att äldre förare är inblandade i färre olyckor.
b) Bostadsort. I övrigt likadana ägare kan ha avsevärd skillnad i premierna, beroende på om de bor i storstad eller ute på landet.
c) Typ av hoj. Statistiken visar, att superbikes, sporthojar, super-motomaskiner och "offroadare" är mer inblandade i försäkringsärenden. Inget konstigt i det, eftersom dessa maskiner ofta körs för att ha roligt - under mer eller mindre krävande omständigheter och mer eller mindre nära gränserna för, vad man klarar av.
I andra ändan av skalan hittar Du touringhojar och veteranmaskiner. Touringåkare är - trots ofta många körmil - sällan inblandade i svåra olyckor, och en kärleksfullt vårdad/restaurerad veteranmaskin är ägaren nog extra rädd om.

Själv bor jag i en liten lantlig kyrkby, 7 kilometer från centrum i Sveriges femte största stad, har en K 1200 RS och en angenämt låg premie. Min gissning är, att om jag bott centralt i samma stad, skulle premien vara högre.
Släktingar, som bor centralt i en annan av Sveriges ännu större städer, har avsevärt högre premier än jag, trots att de knappast är mer riskbenägna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-05-02/17:57

...men runt en viss ålder vänder trenden och äldre blir åter mer olycksbenägna - eller något fritt omformulerat lika vilda som tonåringar igen :D
Med tanke på den höga medelåldern i klubben, och en ökande trend av olyckor för medlemmarna så är det kanske dit vi är på väg?

"Förare i åldern 75 år uppåt löper fem till sex gånger större risk att råka ut för en olycka, precis som 18-19-åringar."
(Körkortsboken 2017)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-02/18:22

Ett annat sätt att "gå i barndom"?

Hur vi än vrider och vänder på det hela, kokar det i slutändan ner till, att försäkringsbolagen är skickliga på olycksstatistik, sedd ur mängder av synvinklar. Det måste de vara för att kunna erbjuda attraktiva produkter (kostnad, ersättningsvillkor mm) och samtidigt gå med vinst på en konkurrensutsatt marknad.

Med risk för att reta upp några vågar jag gissa, att andelen motorcyklister över 75 års ålder nog trots allt är rätt liten (även om jag själv bara har knappt nio år dit). Visst finns undantag - som Einar "Motala-Linkan" Lindqvist och Rolf Gülich. Båda körde hoj efter uppnådda 90 år, och den senare lär ha haft världens äldsta giltiga racinglicens.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-05-02/19:05

Visst kan det vara så Bror.
Jag ville bara argumentera med dig angående den generaliserade definitionen "äldre förare".
[Offtopic] Sedan så är "gå i barndom" ett bra uttryck. Jag har extraknäckt som sjukvårdare inom långvården :o [/Offtopic]
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2019-05-02/19:08, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-02/19:07

Inga problem. Statistik är fortfarande statistik - och det lever försäkringsbolagen på.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-05-02/21:21

Bror Gårdelöf skrev:Hur vi än vrider och vänder på det hela, kokar det i slutändan ner till, att försäkringsbolagen är skickliga på olycksstatistik, sedd ur mängder av synvinklar. Det måste de vara för att kunna erbjuda attraktiva produkter (kostnad, ersättningsvillkor mm) och samtidigt gå med vinst på en konkurrensutsatt marknad.


Kanske en räknenisse som har varit i farten eller kan dom bara göra fel. 8-)

Med vänlig hälsning, RN
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav F800åkare » 2019-05-02/23:27

Har klubbförsäkringen hel försäkring uextra allt och betalar 3748kr/år för min k1300s.
Kollade nyss folksam, 8240kr med rabatt för abs och samlingsrabatt för alla andra försäkringar jag har hos dom. Utan rabatterna skulle det bli 11771kr/år. :o

Bilsport och mc 4942kr/år.

Trygg hansa 7259kr/år.

If 14098kr/år.

Dina försäkringar erbjuder endast trafik för 8159kr/år.

Så för egen del finns noll orsak till byte av bolag.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-03/06:37

Magnus Brobeck skrev:Kanske en räknenisse som har varit i farten eller kan dom bara göra fel. 8-)

Just när det gäller försäkringsstatistik, torde väl de, som håller ordning på siffrorna (jag använder inte ordet räknenisse här, eftersom det har en negativ klang), vara av vital betydelse för hela företaget. Har de dålig koll på läget, blir resultatet inte bra.

Men när räknenissarna (ja, i negativ bemärkelse) tillåts påverka kvalitén på ingående komponenter i en teknisk konstruktion eller kvalitén på maten (som Autozugs frukost i liggvagnarna) för att spara någon liten slant, går det galet. Dock är det OT, så jag går inte vidare in på ämnet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-05-03/13:36

F800åkare skrev:Så för egen del finns noll orsak till byte av bolag.


Jag kom fram till samma slutsats.
Det är enkelt att klaga över småsaker med klubbförsäkringen, men att den passar bäst till flest kan jag skriva under på.
Jag blev något chockad över vad jag skulle tvingas betala om inte klubbförsäkringen erbjöds :shock:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Kovlingen » 2019-05-03/14:03

Måns Ulveståhl skrev:Jag blev något chockad över vad jag skulle tvingas betala om inte klubbförsäkringen erbjöds :shock:

Skulle väl isf. inte drabba nån fattig :D
Jag tror jag betalar lite drygt en tusing per år helförsäkrat :mrgreen: (men jag kan ju kör hoj också :? )
"Ha ä så lite sa ha jär ingan" :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-05-04/21:43

Ålder är en faktor, men jag tror inte det har med antalet skador att göra så mycket som att en personskada som leder till nedsatt arbetsförmåga kostar fruktansvärt mycket mer för en ungdom (som har många år att leva) än för en gamling (som snart ändå trillar av pinn).
En ovanlig olyckstyp, förvisso, men defintivt en av de dyraste, för försäkringsbolagen.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-05/07:03

Du har förmodligen rätt i det, men jag minns också data från en artikel i Allt om MC för ett antal år sedan. Förenklat visade den, att grovt räknat hälften av dödsolyckorna drabbade män under 30 års ålder, som utgjorde c:a 7 % av antalet körkortsinnehavare, medan c:a 7 % av dödsolyckorna drabbade män över 45 eller 50, som utgjorde 50 % av motorcyklisterna. Siffrorna är inte exakta, men de ligger i närheten av, vad artikeln visade.
Jag vill minnas, att man studerat en flera år lång period, varunder antalet dödsolyckor på touringhoj varit totalt tre.

Så ja, lägre ersättning för förolyckade/skadade äldre är en faktor, men statistiken visade också, att äldre förare mera sällan var inblandade i olyckor. Min tolkning av detta är, att man med stigande ålder och trafikerfarenhet blir allt mer medveten om, att man inte är odödlig - och kör därefter.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-05-05/09:02

Fredric F träffar huvudet på spiken med en bra träff, om än väldigt krass träff.

Dödsolyckor är för försäkringskollektivet "ganska billiga i pengar" och eftersom det är kronor i kostnad som till stor avgör vad premien blir så är kopplingen solklar.

En invalidiserande olycka för en ung kostar kanske 50 - 70 års ersättning varje månad.
Samma olycka och om den drabbar en äldre hen så kanske det är 10 år, det vill säga det är 5 - 7 ggr så dyrt med ungdomsolyckan. Att lösa in en kraschad mc kostar kanske motsvarande 1 års betalning till den invalidiserade vilket är mellan 1,5 och 10% av den invalidiserande skadekostnaden. Krasst, obehagligt krasst, men det är så som "verkligheten ser ut".

Faktum blir att en "invalidiserande ungdomsolycka" kan motsvara 50 - 100 totalskrotade MC.

Att varje "skitolycka" med 25.000 kr i repkostnad (vilket knappt är mer en sidoväska, ett avgasrör, en mindre buckla i tanken och två blinkers) innebär att BMWklubbförsäkringen hos Svedea blir 5-10 kr dyrare per år och försäkringstagare. 10 onödiga sådana och premien stiger med en 50-100 lapp, 100 skitvält och det är 500 - 1000kr vi talar om.

Poängen är att man måste jobba "i båda ändarna av spannet" för småskit driver kostnad. Ett nackskydd som Svedea är med och sponsrar med några 10-tusenlappar (gissar jag) kan vara det som skiljer mellan blåmärke och invalid. Jag tycker att våra försäkringsgrupper jobbat någorlunda metodiskt efter detta genom åren efter dessa principer.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-05/15:11

Inga invändningar. I inlägget ovan har jag närmast omedvetet extrapolerat fåtalet dödsolyckor till att motsvara en lika liten andel invalidiserande skador hos äldre motorcyklister, men i skrivande stund har jag ingen täckning för det antagandet - annat än indikationen i form av lägre premier.
Verkligheten är ju precis så krass, som Ni båda beskriver - och det är alltid bra att sträva efter att betrakta verkligheten utan skygglappar.

I denna diskussion har en annan tanke slagit mig. Vi tecknar ju fordonsförsäkringar (bil, mc och vad det nu kan vara) och tänker då i första hand på de skador, som uppkommer på fordonen. Rent filosofiskt skulle man kunna tänka sig, att bolagen även erbjöd försäkringar, som bara täckte fordonsskador - dvs ingen invaliditetsersättning alls. Men sådana hör man sällan talas om. Finns de? Finns lagstiftning på området? (Två okunniga frågor från min sida.)
Å andra sidan är det måhända bäst, som det är? Det är inte svårt att tänka sig unga, gasglada förare, som tänker: "Det händer inte mig" - varpå det händer, och de tvingas leva på existensminimum resten av livet - med mer eller mindre allvarliga livslånga men. Ingen munter tanke.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav enhjuling » 2019-05-05/15:41

Trafikskadelagen reglerar vad som ersätts via trafikförsäkringen.
https://lagen.nu/1975:1410
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-05/15:45

Då har jag lärt mig något nytt även idag. (Fast egentligen inte.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-05-05/19:30

Bror Gårdelöf skrev:Rent filosofiskt skulle man kunna tänka sig, att bolagen även erbjöd försäkringar, som bara täckte fordonsskador - dvs ingen invaliditetsersättning alls. Men sådana hör man sällan talas om. Finns de? Finns lagstiftning på området? (Två okunniga frågor från min sida.)


Lagen är tydlig på den punkten. Inget motordrivet fordom får framföras i trafik, utan att den obligatoriska trafikförsäkringen finns.Det handlar om två saker - ersättning till tredje part, om fordonets förare vållar person- eller egendomsskador, och ersättning för personskador för förare/passagerare i det egna fordonet. Trafikförsäkring är alltså obligatorisk enligt lag, och det är inget ett försäkringsbolag kan komma runt. Faktum är, att alla försäkringsbolag med tillstånd att teckna fordonsförsäkringar är skyldiga att erbjuda trafikförsäkring - däremot är premiesättningen fri, och bolagen har full rätt att neka övriga moment i halv- och helförsäkringar (det gör faktiskt Svedea - man försäkrar inte extrema sporthojar, som t ex BMW S1000RR och HP2 Sport. Trafikförsäkring kan man få - för en orealistiskt hög premie - men resten nekar Svedea).
Länkar till Trafikskadelag 1975:1410, som reglerar detta, finns redan i tråden.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-05/20:30

Jo, jag trodde ju det innerst inne - och bara luftade min okunnighet. Den är övertygande botad nu av både Dig och enhjuling.
Dessutom tror jag, att Bilsport & MC har samma filosofi som Svedea. De vill inte heller ha superbikeförare etc som kunder.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav BrooklynS » 2019-05-07/07:49

Rensade bort lite som absolut inte handlade om trådens ämne.

Håll er i skinnet! :D

/mod
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Tomas S » 2019-05-22/07:33

Hej alla!
Bytte precis (i fredags) in min r1200GS - 17 och hämtade ut en r1250 GSA -19 och fick då möjlighet att jämföra försäkringarna i fråga.

För mig 43 årig man med A behörighet i 4+ år (a1 sedan jag var 16) boende i zon 1 (Högsbohöjd, Göteborg) blev jag erbjuden att teckna helförsäkring för 9500kr / år BMW klubbförsäkring (Svedea) och 6038kr/år BMW märkesförsäkring hos IF.

Omfattning och självrisker
Trafik personskada 0 kr
Trafik annans egendom 0 kr
Förar- och passagerarolycksfall 0 kr
Brand 1 000 kr
Glas 200 kr + 20 %
Stöld från och ur MC 2 000 kr
Stöld av MC 2 000 kr
Räddning 0 kr
Feltankning 1 500 kr
Maskinskada 3 000 kr
Rättsskydd 25 % lägst 1 000 kr
Vagnskada 4 000 kr

Mvh / Tomas
Dont waste your life enduring it, achieve your full potential and live it..
Användarvisningsbild
Tomas S
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2015-06-10/11:18
Ort: Göteborg

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Fredrik J » 2019-05-22/13:22

Intressanta prisskillnader. Mina omständigheter är så gott som identiska, väldigt närliggande bostadsort ;) ett par år äldre och haft A-kort ett par år längre, betalar ganska precis 4000:- hos Svedea för min R1200GSA från 2010. If verkar vilja ha precis under 3'.

Dels lite förvånande att det diffar såpass i pris mellan modeller/år och såpass mellan Svedea och If. Även om Svedea har lite bättre villkor, som jag sannerligen inte satt mig in i på detaljnivå så är en prisskillnad på 25-30% signifikant.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 733
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Sonny » 2019-05-22/15:20

Jag har i vår köpt R1250GSA och betalar till Svedea 2812kr jag som förare och 7000kr i självrisk.
IF ville ha 2820kr och det tyckte jag var för dyrt. Jag bor på Tjörn och är 64år.
R1250GSA 2019
Användarvisningsbild
Sonny
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2013-10-03/19:31

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Thomas Stadin » 2019-05-22/16:25

Sonny skrev:Jag har i vår köpt R1250GSA och betalar till Svedea 2812kr jag som förare och 7000kr i självrisk.
IF ville ha 2820kr och det tyckte jag var för dyrt. Jag bor på Tjörn och är 64år.


7.000:- ?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Tomas S » 2019-05-22/19:24

Sonny skrev:Jag har i vår köpt R1250GSA och betalar till Svedea 2812kr jag som förare och 7000kr i självrisk.
IF ville ha 2820kr och det tyckte jag var för dyrt. Jag bor på Tjörn och är 64år.

Ja du är gammal o bor på tjörn... :lol:
Det är precis detta intryck jag fått av klubbförsäkringen att de inte vill ha storstadsbor som kunder, även om jag tycker det verkar lite för billigt med 2812kr/år kanske borde de jämnat ut det lite genom att sänka våra premier och höja era...är det helförsäkring?

Jag valde förstås If märkesförsäkring, finns inget i klubbförsäkringen som motiverar 3500kr/år i högre premie mot vad jag får hos IF.
Dont waste your life enduring it, achieve your full potential and live it..
Användarvisningsbild
Tomas S
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2015-06-10/11:18
Ort: Göteborg

Re: Skillnad på BMW klubbens Svedea och BMW sveriges IF

Inläggav Sonny » 2019-05-22/20:24

Ja jag är gammal och bor på Tjörn dessutom har jag högsta möjliga självrisk. Den gruppen vet troligen Svedea orsakar lite kostnader. Försäkringskostnaden för äldre med GS har ökat på sista tiden för att många gamlingar är ute och vurpar i skogen. Jag tror att därför lönar det sig med hög självrisk, eftersom de skador som sker med gamlingar i skogen sällan blir så höga. Jag tror att Svedea vet att gamlingar på Tjörn kostar mindre än 20 åringar i Storstad. Det är detta som bestämmer premien och den dag som försäkringsbolagen vill omfördela kostnader mellan grupper då vill inte jag vara med.
R1250GSA 2019
Användarvisningsbild
Sonny
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2013-10-03/19:31

Nästa

Återgå till Klubbförsäkring hos Svedea

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron