Klubbförsäkring vid bankörning icke Smc/klubb arrangemang?

Här samlas alla frågor och svar berör vår eminenta klubbförsäkring

Klubbförsäkring vid bankörning icke Smc/klubb arrangemang?

Inläggav F800åkare » 2019-04-21/12:36

Hur funkar försäkringen om ag åker på en bandag med instruktörer och allt samordnas av Suzuki?
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Klubbförsäkring vid bankörning icke Smc/klubb arrangeman

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-21/12:48

I mitt försäkringsbrev står: "Skador, som uppstår vid tävling, hastighetskörning eller liknande ändamål ersätts inte. Försäkringen gäller dock för träningar och utbildningar, godkända av Svedea, exempelvis kurser som arrangeras av BMW-Klubben Sverige eller SMC (gäller endast fartgrupp låg och medel). Godkända kurser framgår av vår hemsida svedea.se."
Så det är väl bara att kolla med nämnda hemsida? Min gissning är, att försäkringen inte gäller vid det arrangemang Du frågar om, men jag kan ha helt fel.

EDIT 14.35: När jag själv tittade efter på hemsidan, gäller försäkringen sedan 2016 i steg 1 - 4 vid körning, anordnad av SMC, plus en del annat, men om körning, anordnad av Suzuki, står inte ett kommatecken. Dock kan ju Suzuki ha anlitat SMC-instruktörer(?). I så fall kan saken komma i ett annat läge.
Svedea har en "övrigt-mening", att man kan kolla upp, om försäkringen täcker arrangemanget, genom att kontakta dem och fråga.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbförsäkring vid bankörning icke Smc/klubb arrangeman

Inläggav Peter A Mariestad » 2019-04-21/16:40

Hej
Man ska som vanligt vara försiktig med att spekulera, det framgår inte vilken typ av bankörning det gäller. Men det ställdes en liknande fråga här nyligen, då gällde det BMW bandagar. I DET FALLET var följande svaret från Svedea;
”Den arrangören har inga krav på körkort eller trafikförsäkring utan man kan använda tävlingslicens och tävlingsfordon. De tecknar en engångslicens åt deltatagaran via SMA och då är det att betrakta som träning. Vår försäkring gäller inte i dessa fall.”
För att vara helt säker bör du kontakta Kundnavet på Svedea med mer information om det tänkta arrangemanget.
Hälsningar
Peter
Försäkringsgruppen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Peter A Mariestad
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2008-09-26/17:29

Re: Klubbförsäkring vid bankörning icke Smc/klubb arrangeman

Inläggav F800åkare » 2019-04-21/20:46

spontant låter detta väldigt likt den smc steg 1 kurs jag var på igår.

https://www.suzukisweden.com/test?fbcli ... E5o7eIh-co
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Klubbförsäkring vid bankörning icke Smc/klubb arrangeman

Inläggav Thomas Stadin » 2019-04-21/22:36

F800åkare skrev:spontant låter detta väldigt likt den smc steg 1 kurs jag var på igår.

https://www.suzukisweden.com/test?fbcli ... E5o7eIh-co


Nej, det här är något helt annat. De tre instruktörerna är väldigt duktiga roadracingförare men inte SMC-instruktörer. Vidare verkar suzuki fokusera mer på bankörning då de har en racegrupp.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Klubbförsäkring vid bankörning icke Smc/klubb arrangeman

Inläggav F800åkare » 2019-04-21/23:46

Jag sa inte att det var smc, bara att upplägget liknade då de har olika grupper och samma indelning. Smc har sport och suzuki säger race...
Men jag har mailat till suzuki för mer info samt att jag ringer svedea på tisdag.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Klubbförsäkring vid bankörning icke Smc/klubb arrangeman

Inläggav BrooklynS » 2019-04-22/07:36

SMC har ett undantag gentemot försäkringsbolagen när det gäller steg 1-4 och grundkurserna.

Annars gäller inte försäkringarna när man kör bana.


Brooklyn Garage
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Klubbförsäkring vid bankörning icke Smc/klubb arrangeman

Inläggav F800åkare » 2019-04-23/08:28

Fick svar från suzuki att de flesta kör oförsäkrat så jag tackade nej till det hela, vägrar köra oförsäkrat, inte pga hojen utan pga om jag skadar mig och förlorar arbetsinkomst osv.
Steg 2 BKK bokad hos smc istället den 29/6.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Klubbförsäkring vid bankörning icke Smc/klubb arrangeman

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-23/08:33

Klokt beslut.
"Man skall vare go' ved seg selv, saa laenge man har seg."
Robert Storm Petersen
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbförsäkring vid bankörning icke Smc/klubb arrangeman

Inläggav Thomas Stadin » 2019-04-23/11:09

Ja, klokt!
Kör man SMC Sport så är man som person försäkrad via licensen.
MC:ns skador brukar man få bekosta själv, även om någon annan vållat skadan.
Personlig utrustning kan ev ersättas via hemförsäkringen.
En olycksfallsförsäkring brukar oftast inte gälla för "extremsporter" som roadracing. Däremot kanske den gäller om du kör med Suzukigänget.
Ha så kul med SMC. Gissar att du redan läst deras försäkringsinfo: https://www.svmc.se/school/Forsakring_vid_SMCs_fortbildning/
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Klubbförsäkring vid bankörning icke Smc/klubb arrangeman

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-04-23/11:40

Det där med försäkringar vid bankörning är inte lätt!
Det finns dels den vanliga Lag om trafikförsäkring - den handlar i princip om att ge skydd vid sakskador för tredje part (dvs de som fått egendom skadad), och för personskador (gäller även förare och passagerare i det försäkrade fordonet).
Trafikförsäkring är obligatorisk för alla motordrivna fordon som körs i allmän trafik, även på enskild väg/enskilt område.
Sen finns ”Lag om motortävlingsförsäkring” - den lagen gäller för avlysta områden, särskilt inrättade för motortävling (alltså alla former av tävlingsbanor).
Här åligger det arrangören att ha en försäkring som skyddar tredje part (t ex publik och funktionärer), och varje förare att ha en personlig olycksfallsförsäkring (som i praktiken bara går att teckna genom att ha tävlingslicens).
Grejen är, att det t ex inte finns körkortskrav på tävlingsområden, och att det ska vara ”lika villkor” - samma krav på försäkring ska gälla alla som finns på tävlingsområdet.
Lag om trafikförsäkring och Lag om motortävlingsförsäkring kan aldrig gälla samtidigt - det är det ena, eller det andra!

SMC och några till arrangörer har som krav för sina enklare banövningar, att föraren har körkort (alt övningskör med godkänd handledare), att hojen är trafikförsäkrad och att den är besiktigad och godkänd.
Här gäller trafikförsäkringen för de bolag som har avtal med SMC/resp arrangör.
Dessutom gäller Vägtrafikkungörelsen, dvs alla har samma ansvar som på allmän väg.
(Formellt gäller hastighetsgräns på 70 km/h också...)
Uppfylls inte det kraven, gäller Lag om motortävlingsförsäkring. Lag alltså - det är inget banarrangörer och försäkringsbolag bestämmer över!’
Det går alltså inte att blanda gathojar och race-hojar, utan att samtliga deltagare har licens - och trafikförsäkringen gäller aldrig vid dessa tillfällen, eftersom det då finns hojar med annan typ av försäkringsskydd som man kan tänkas krocka med....

Många bankörningar har Actionpics som teknisk arrangör. Deras körningar omfattas av Lag om motortävlingsförsäkring - dvs trafikförsäkringen gäller icke!
Samma gäller för de allra flesta ban-arrangörer, både för två- och fyrhjuliga fordon.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Klubbförsäkring vid bankörning icke Smc/klubb arrangeman

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-23/12:30

Gunnar Elmgren skrev:Det går alltså inte att blanda gathojar och race-hojar, utan att samtliga deltagare har licens - och trafikförsäkringen gäller aldrig vid dessa tillfällen, eftersom det då finns hojar med annan typ av försäkringsskydd som man kan tänkas krocka med....

Tankeväckande information - utifrån att jag under några år var med på BKK, där en del instruktörers(!) slicks- och kraschkåpsförsedda hojar kom till banan på släp. De var rimligen inte gatlegala - och vid ett tillfälle sade en av dessa instruktörer, att han aldrig kör hoj i trafik!
Kurserna ifråga var - trots sitt namn - definitivt inte vinklade mot, att deltagarna skulle bli säkrare trafikanter. Sammantaget gjorde det, att jag slutade gå dessa kurser.
Då blir det ännu intressantare att tänka sig, att jag vid en eventuell vurpa inte skulle ha fått ut något på försäkringen - vilket jag emellertid var lyckligt okunnig om, när kurserna ägde rum.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbförsäkring vid bankörning icke Smc/klubb arrangeman

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-04-23/12:38

Bror - kommer Du ihåg, huruvida det satt registreringsskylt på instruktörernas banhojar?
Om de inte var registrerade, besiktigade och trafikförsäkrade var det nog snarast instruktörerna som gjorde sig skyldiga till lagbrott - inte Du.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Klubbförsäkring vid bankörning icke Smc/klubb arrangeman

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-23/13:11

Nej, det minns jag inte. Det är ungefär tio år sedan, och eftersom jag då inte kände till, vad Du skriver ovan, tänkte jag inte på att titta efter. Jag nöjde mig med att konstatera, att jag inte ingick i kursens målgrupp och därför inte återkom till den. Men det riktigt udda är, att såvitt jag minns, var SMC arrangör!

Nå - det är hur som helst vatten under broarna sedan länge.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbförsäkring vid bankörning icke Smc/klubb arrangeman

Inläggav enhjuling » 2019-04-23/13:49

SMCs instruktörer hade för några år för sig att de inte behövde ha nummerskylten monterad eller också maskade de den för att inte deras regnummer skulle hamna på bilder i sociala medier eller nåt liknande. Jag tror de hade en föreställning om att det var risk att tjuvar skulle spåra upp dem den vägen....
Men numera är det inte tillåtet att köra utan skylt.
Krav på påställd, besiktad och försäkrad mc har det alltid varit.
Många av instruktörerna kör både i kursverksamheten och tränar roadracing med samma hoj och då blir det naturligt att hojen ser ut som en racehoj men instruktörerna borde absolut kunna skilja på varför de är på banan och anpassa sig till syftet och deltagarna.
Jag tror du hade otur Bror för jag har inte alls den erfarenheten av SMCs steg-kurser.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Klubbförsäkring vid bankörning icke Smc/klubb arrangeman

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-23/14:01

Jag delar Din åsikt "obesett", såtillvida att fler än Du har angett helt andra (avsevärt positivare) erfarenheter - från helt andra ställen, än där jag gick kurserna, när det begav sig. Av lätt insedda skäl kan jag bara stå för, vad jag varit med om.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Klubbförsäkring vid bankörning icke Smc/klubb arrangeman

Inläggav F800åkare » 2019-04-23/16:43

Den ak bkk jag var på så vsr nog instruktörerna någon form av race åkare, men det var väldigt tydligt att dagen inte gick ut på hög hastighet utan att det var trafiksäkerhet. Fann inget galet alls utan bara väldigt hög grad av proffesionalism hos instruktörerna.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Klubbförsäkring vid bankörning icke Smc/klubb arrangeman

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-23/16:53

Du är att gratulera. Jag gläds med alla, som har den erfarenheten.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Klubbförsäkring hos Svedea

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron