F800åkare skrev:Om man går utbildningar för att bli en bättre och säkrare förare, kan det påverka premien hos klubbförsäkringen?
tänker då på SMC kurser som knix och storbana, samma innehåll på kurserna men det som skiljer är storleken på banan, hastigheterna är inte så stor skillnad.
Man kan tycka det men, nej, det påverkar inte premien. Orsaken är att det finns inga bevis för att SMCs trafiksäkerhetsutbildningar verkligen ökar trafiksäkerheten och det finns folk som hävdar att lär man folk köra kommer dom bara att köra fortare.
Allmänt så anser vi som sysslar med dylika utbildningar att det är nys men det finns ett korn av sanning i påståendet, skulle jag vilja hävda.
Dels så brukar vi ibland säga till våra deltagare att "Förut kunde du hålla 50 i en kurva och nu kan du kanske hålla 70. Men tänk på hur mycket ondare det gör att köra av vägen i 71km/h mot 51km/h."
Vi "vet" också att i början, efter nån enstaka kurs, så kommer men överskatta sin egen förmåga och kanske bli en farligare förare. Man tycker man lärt sig en massa, och det har man, men det finns ännu ingen förändring i beteendet när det, som det heter, skiter sig. I de fallen är man tillbaka på gammal automatik.
Å andra sidan så rapporterar ofta folk som gått SMC-kurser hur dom med det dom lärt sig där kunnat undvika olyckor och jag vet ju att jag, efter alla dessa kurser, inte ökat hastigheten på gata.
Vi vet också att de flesta förare ligger långt ifrån cykelns kapacitet och skulle kunna undvika olyckor om man bara vågat bromsa hårdare eller styra undan tvärare. En undersökning visar t.ex. att vid singelolyckor av typen "för hög fart in i en kurva" så slutar bromsspåren i snitt 14m (!) innan kanten på asfalten. Man har gett upp och sitter bara och väntar på smällen. "För hög" fart i en kurva kan vem som helst råka ut för, en missbedömning, grus etc. Då kan det vara bra att känna till vad som "går" att göra.
Den främsta orsaken till att ingen vet säkert hur det egentligen ligger till är att det är olagligt att korsreferera SMCs medlemsregister med trafikverkets olycksregister och även om det gick bra så vet man inte hur mycket information det skulle ge eftersom data om årlig körsträcka saknas,bland annat.