Hej Kamrater
Jag letar efter ett nytt mc-ställ så jag började kolla runt på forum och med Google. Ett fabrikat som kommer upp ofta är Klim så min fråga begränsar sig i första hand till detta. Vill man nämna andra märken så gör det då i förhållande till min kravspec nedan.
Jag har som sagts i andra trådar köpt mina mc-kläder över tid och har samlat på mig tre kompletta set för olika ändamål (från början). Jag letar nu efter en omgång som kan ersätta mitt BMW Rallyställ som börjat få några år på nacken, inte för att det inte funkar utan för att jag vill ha det bekvämare.
Följande är viktigt för mig:
1. I första hand är de ett ställ för en GS-åkare som kör 90% asfalt 10% grus och aldrig Enduro
2. Jag hoppas kunna hitta något som kan ha regnskyddet i hela tiden och som ändå INTE blir för varmt. BMW rally kan man ta ur regnfodret men då räcker det med en minuts regn innan man hinner/kan stanna så är den dagen ”förstörd”. Detta gör att man åker runt och svettas en massa "regntveksamma dagar" och det vill jag helst undvika.
3. Kyla är OK om man måste stanna för att kompensera för. Det blir inte bestående på samma sätt som om man blivit blöt så om jag kör med ett tunt ställ och det är 2 mil till nästa bensinmack på motorvägen så funkar det för mig. Så frusen är inte jag i vart fall. Svalka en varm dag är prio, men med bibehållen regnsäkerhet.
4. Stället skall funka även när man stannar så att man kan stanna till på en sevärdhet och röra sig runt där (i rimliga former, hoppborgen ser kul ut men den är inte för mig).
5. Stället SKALL var regntätt, inte nästan, inte för det mesta utan tätt för en dagstur.
6. Fickor är inte högsta prio, någon eller två räcker långt. Jag har allt mitt i väskor.
7. Reflexer är ett plus men inte allt
Jag provade Klim Badlands och Carlsbad igår och jag måste säga att jag tyckte Badlands verkade ganska stelt och styltigt annars är det säkert ett kanonställ på alla vis. Carlsbad kändes mycket mera följsamt men så var det just säljaren sista kommentarer.
”Det är samma i stort men inte riktigt lika bra material” (S..an, där blev det minus)
Ni som har erfarenhet av dessa ställ, hur passar de på min spec ovan?
Bäst satt utan tvekan Carlsbad men håller det måttet eller är ”alla sanningar om KLIM” baserade på Badlands?
Hilfe.
Med vänlig hälsning, Magnus