Sida 1 av 1

Pilot Road däck

InläggPostat: 2017-11-29/12:45
av Kovlingen
Något jag har gått och funderat på , så nu blir det Frågelådan :)

Är det någon som har testat att lägga de förstärkta däcken på en något lättare maskin
än K 12, 13 och 1600 . ? ?
Har de vanliga däcken rätt hårt pumpat . R1150R -01 . Väger väl ca. 240 kg utan "påhäng" + mej .
Blir det någon märkbar skillnad på Körbarhet ,Comfort och Ekonomi eller ?

Re: Pilot Road däck

InläggPostat: 2017-11-29/15:14
av Thomas Stadin
Kovlingen skrev:Något jag har gått och funderat på , så nu blir det Frågelådan :)

Är det någon som har testat att lägga de förstärkta däcken på en något lättare maskin
än K 12, 13 och 1600 . ? ?
Har de vanliga däcken rätt hårt pumpat . R1150R -01 . Väger väl ca. 240 kg utan "påhäng" + mej .
Blir det någon märkbar skillnad på Körbarhet ,Comfort och Ekonomi eller ?


Ett GT-däck är hårdare i stommen och deformeras mindre på en lättare hoj. Det blir då inte lika varmt i jämförelse vilket innebär längre bromssträcka :(

Re: Pilot Road däck

InläggPostat: 2017-11-29/15:17
av Bror Gårdelöf
Plus att den minskade deformeringen ger mindre kontaktyta mot asfalten vid hård inbromsning, vilket likaså förlänger bromssträckan.

Re: Pilot Road däck

InläggPostat: 2017-11-29/15:27
av Kovlingen
Hur mycket kan det rimligtvis skilja mellan däcktyperna ?
Mina däck får bära närmare 400 kg med mej och all packning när jag är på tur .
Hojen trivs i motorvägsfart .

Re: Pilot Road däck

InläggPostat: 2017-11-29/15:42
av Bror Gårdelöf
Det minst dåliga svaret borde Du väl få direkt från Michelin? Det kostar i alla fall inget att fråga.

Re: Pilot Road däck

InläggPostat: 2017-11-29/16:02
av Kovlingen
Bror Gårdelöf skrev:Det minst dåliga svaret borde Du väl få direkt från Michelin?
Det kostar i alla fall inget att fråga.

Jo iofs. men det är ju de som kör med dessa däck som vet hur de fungerar
på olika hojar . Se bara på rekommenderat tryck i däcken . Där skiljer det
ganska mycket mot vad som går att läsa sej till .
OCH , jag litar till mycket stor del på era råd och tips :)
Jag tackar för era åsikter och tips ! Får se hur tråden utvecklas .
Kanske kommer fler ideer .

Re: Pilot Road däck

InläggPostat: 2017-11-29/16:36
av Håkan
Nu har ju inte jag kollat, men det kanske du har...
Finns Pilot Road i förstärkt utförande i dimensioner som är lämpliga till din R1150R?

Re: Pilot Road däck

InläggPostat: 2017-11-29/17:36
av Kovlingen
Håkan skrev:Nu har ju inte jag kollat, men det kanske du har...
Finns Pilot Road i förstärkt utförande i dimensioner som är lämpliga till din R1150R?

Har inte kollat men det är ju en vanlig dim. så ..
Jag har ju ingen panik med att byta till nya svålar men har funderat på detta alt.
tills det är dags .

Re: Pilot Road däck

InläggPostat: 2017-11-29/19:27
av Kovlingen
EDIT:
Dackonline har inte 5:or i lager men de har väl ingen panik att få ut dom .
Dim. : 120/70-17 och 170/60-17

Re: Pilot Road däck

InläggPostat: 2017-11-29/19:57
av BrooklynS
Jag skulle absolut gå på vanliga PR5. Du kör oftast ensam och inte i extremt höga hastigheter. De extra styva stommarna avsedda för maskiner som K1600GTL, Honda Gold Wing osv behövs definitivt inte...

Re: Pilot Road däck

InläggPostat: 2017-11-29/20:45
av Allan Ericsson
Kan "Load Index" vara en vägledning?
Varje däck är ju klassat efter den last det kan bära (Load Index). Det finns tabeller att slå i.

Alltså: Kolla vilket load index du har på dina däck idag och jämför med det däck du är nyfiken på. Nu tror jag inte att du överlastar dina däck idag men du kan ju få en känsla för hur du flyttar dig inom den range som Load Index ger som maximal last.

EDIT: Däcksvarianterna inom samma dimension tycks ha samma belastningsindex, så då är det väl bara finlir. (Indexet går i steg om 10 kg.)

Skall du fördjupa dig totalt, så kan du börja fundera på vilken kontaktlängden du tror dig vilja ha. Sedan pumpar du, mäter och känner efter. Så tar du det nya styvare däcket som du nu köpt och börjar pumpa tills du får samma kontaktlängd. Då borde du fått ett däck som har samma vertikalstyvhet och samma anliggningsyta som det gamla däcket. Seså, vad har du nu vunnit? Bättre gummiblandning i något avseende? Bättre spårstabilitet? Bättre avvägning mellan körning rakt fram och med nedlägg (egenskaper vid olika cambervinklar). Bättre livslängd? Osv......
Javisst jag bara fabulerar men det är ju off-season för PR-touring och däcksfrågor flyter upp och skrivklåda finns.

Re: Pilot Road däck

InläggPostat: 2018-05-11/21:24
av Leif L
På tal om Pilot Road...
Jag kör en K 1600 GT-11 (7600 mil), och normalt kör jag med Metzeler Roadtec Z8 både fram och bak.

Nu undrar jag om den kan vara en god idé att byta till något annat fram! Jag är inte helt nöjd med slitagebilden på Z8 framdäcket. Samma problem flera gånger i följd. Det blir ojämnt slitage på "sidorna".

Bakdäcket håller bra 2000 mil, dvs två säsonger, men framdäcket vill inte riktigt hålla så länge, och det är slitaget på sidorna, dvs på vänster sida som är det stora problemet.