Sida 1 av 1

Motor - årsmodeller

InläggPostat: 2018-01-22/19:35
av pkl57
Motorn till min GSA -08 rasade i somras och är bortom räddning (åtminstone ekonomiskt). Planen är nu att byta motor och med hjälp av kunniga polare få den på plats. Det finns tre alternativa inköp (från MC-demontering):

a/ en exakt likadan -08 (som jag hade bestämt mig för) med ny växellåda/koppling 2013 men som jag nu informerats om att det är "något ljud från vänster topp/cylinder vid kall motor"
b/ en -07 som sägs vara exakt likadan som ovan men billigare eftersom växellåda/koppling inte är bytt
c/ en -12 som är dyrast

Oavsett vilken jag (eventuellt) köper så kommer jag att kosta på en "stor service" efteråt.

Nu till frågorna:
a/ låter som behov av ventiljustering, eller..? Ingår väl i stor service och således ingenting att oroa sig för?
b/ visst är det rätt stor skillnad på -07 och -08? Kan den passa? (utan eventuella speciallösningar)
c/ är det värt extrapengarna att köpa en senare motor? Och om det är det, passar den (utan speciallösningar)?

Tacksam för råd och synpunkter! Det beslut jag tar blir förstås mitt eget till 100% så var inte oroliga för att jag ska skylla ifrån mig på ett dåligt råd - men dåliga råd tror jag inte finns i detta forum...

Re: Motor - årsmodeller

InläggPostat: 2018-01-23/12:34
av Buster
Dåliga råd finns garanterat... även här...
För ofta handlar det till slut om ekonomi, och alla ahr vi olika ekonomi och kanske framför allt olika prioriteringar... så råd måste man alltid översätta till sin egna situation.

Här nämns inga priser, ej heller vet jag om utväxlingarna är de samma (dvs så att vilken motor som kan passa rent körmässigt) men skall du ha cykeln länge till kanske en tolva vore aktuellt?
Då får du en motor som är både trevligare, rappare och bättre än både -07 och -08...

Och vid en framtida försäljning är det nog lättare att få betalt för en tolva i en gammal ram... än en motor som är äldre än ramen...

Re: Motor - årsmodeller

InläggPostat: 2018-01-23/15:13
av Thomas Stadin
Buster skrev:Dåliga råd finns garanterat... även här...
För ofta handlar det till slut om ekonomi, och alla ahr vi olika ekonomi och kanske framför allt olika prioriteringar... så råd måste man alltid översätta till sin egna situation.

Här nämns inga priser, ej heller vet jag om utväxlingarna är de samma (dvs så att vilken motor som kan passa rent körmässigt) men skall du ha cykeln länge till kanske en tolva vore aktuellt?
Då får du en motor som är både trevligare, rappare och bättre än både -07 och -08...

Och vid en framtida försäljning är det nog lättare att få betalt för en tolva i en gammal ram... än en motor som är äldre än ramen...


Motorn från 2012 är sannolikt en DOHC. Det är också sannolikt att tro att den inte passar rakt av i din 2008 OHC.
Även om fysiska mått ev stämmer har jag väldigt svårt att tro att SW i din ECU fungerar rakt av med en DOHC-motor. Google länge innan du ev slår till! :)

Lite info:
https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_R1200GS

Från MotoUSA:

"New DOHC Cylinder Head: The 2010 Boxer cylinder heads feature cylinder head upgrades first used on the HP2 Sport. The DOHC design sources two chain-driven camshafts, with each camshaft controlling both an intake and exhaust valve in the radial four-valve head. The valves themselves have changed, with diameter increased on both intake (1.42-1.54 inches) and exhaust (1.22-1.30 inches), with valve lift also increased. Compression ratio is unchanged at 12:1, however, a new combustion chamber shape necessitates the use of red-designed cast-aluminum pistons.

Larger Air Intakes: New black throttle butterfly manifolds are larger, up 0.12 inches to 1.97, and work with redesigned intake manifolds and air filter element.

Performance Gains: All the motor tweaks add up to more power and a higher-revving Twin. Peak horsepower claims jump 5 hp to 110 total, with torque up 3 lb-ft to 88. The peak outputs come at a higher rpm, a respective 7750 (up 250 rpm) and 6000 (up 500 rpm). The redline jumps an extra 500 rpm as well, to 8500. Overall, BMW claims the modifications “provide a significantly more homogeneous flow of power and torque throughout the entire speed range.”

Throatier Exhaust: The exhaust system looks identical to its predecessor, but BMW promises a sweeter tune with a new internal structure to the rear can, along with an electronically-controlled exhaust flap. BMW describes the new decibels as “a particularly throaty Boxer sound naturally in full compliance with legal standards.” Naturally.

The new Boxer motor headlines the upgrades to three 2010 R-series machines announced by BMW: the popular BMW R1200GS and its Adventure sibling, as well as the R1200RT tourer. "

Re: Motor - årsmodeller

InläggPostat: 2018-01-23/18:44
av Håkan
Hej.
Tror inte att det är lämpligt att blanda årsmodeller...
Motorstyrningen i din MC vill nog ha en -08 och "prata med"... Även om en DOHC motor så klart är trevligare, mycket trevligare...
Skillnaden mellan -07 och -08 är säkert mindre, men en äldre motor ställer jag mig tveksam till. Motorstyrningsproblem kan du säkert få då också. Om så är fallet tror jag att din -08 går att koda om för -07 motor, om du hittar någon som vill/kan åta sig detta...

Re: Motor - årsmodeller

InläggPostat: 2018-01-23/19:54
av pkl57
Tack för svar! :D
En fråga till om ljudet från vänster cylinder (jag förstår att det inte går att bedöma utan att lyssna, men kanske en spekulation är möjlig?).

OM det nu är så att det endast låter vid kall motor och upphör så snart motorn blivit varm så är det väl mer än sannolikt att det är ventiljustering som behövs? Eller ska jag ta den upplysningen som röd varningsflagg?

Re: Motor - årsmodeller

InläggPostat: 2018-01-23/20:08
av Håkan
pkl57 skrev:OM det nu är så att det endast låter vid kall motor och upphör så snart motorn blivit varm så är det väl mer än sannolikt att det är ventiljustering som behövs? Eller ska jag ta den upplysningen som röd varningsflagg?

Tror inte du behöver ta det som "röd varningsflagg".
Men en grundlig undersökning vad det beror på är på sin plats.

Re: Motor - årsmodeller

InläggPostat: 2018-01-31/11:31
av Izvor
Hej

Hadde jag suttit i samma sits så hadde jag resonerat så hær:

-Hållt mig till samma "sorts" motor 2008 eller 2007 just på grund av styrningen osv.
-Hur många mil har motorer, skiller det sig mycket?
-Oavsett vilket hadde jag øppnat ventilkåpor och inspekterat visuellt.
-Kørt startmotorn och tagit komptest om de inte kan startas. Helst tagit komptest på varm motor.
-Hur stor skyllnad ær det i pris på den med ny koppling och låda? Ær det helt ny låda? Har man bytt tætningar på vevaxeln? Kopplingen och tætningen kostar nog inte så mycket så det kan vara vært att køpa 2007:a och passa på att skyfta allting sjælv. Då har du fræscha grejer 2018.
-Det som hadde vægt mest ær att man tar den motor som ær i bæst skick.

En annan tips ær att kolla på skrotar i Europa. Jag tycker att MC skrotar i Sverige ær før dyra på begangade delar.

Isse

Re: Motor - årsmodeller

InläggPostat: 2018-02-02/11:35
av Thomas Stadin