Läcker vätska okänt var. Era råd behövs.

Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.
Kategoriregler
Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.

Läcker vätska okänt var. Era råd behövs.

Inläggav Serenade » 2018-01-31/23:10

Har en BMW 650 gs Dakar om stått ett helt år. Lämnade in den på en bilverkstad (proffs på el) pga ett kontaktfel gjorde så att helljuset var på hela tiden. Detta åtgärdades och när jag skulle tillbaka till där den står vintertid så börjar det droppa på avgasröret långt ner och ryka riktigt mycket från varje droppe. Det var inte bensin. Ställde den på stöt och det fortsatte till vi kom hem. Dock nu när den är kall händer inget och droppar inget. Är detta fel på kylaren? Nån slang till kylaren? Vattenpumpen? Jag är inte bra på att meka men har ni erfarenhet och lista ut hur man finner felet och bäst åtgärdar det?
Serenade
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2013-07-27/18:44

Re: Läcker vätska okänt var. Era råd behövs.

Inläggav Serenade » 2018-01-31/23:34

Ingen alls som vet vad jag ska leta efter för fel?
Serenade
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2013-07-27/18:44

Re: Läcker vätska okänt var. Era råd behövs.

Inläggav Kovlingen » 2018-01-31/23:41

Serenade skrev:Ingen alls som vet vad jag ska leta efter för fel?

Kan iofs. kännas som lite panik men många av medlemmarna kanske har ett jobb att gå till .
Om du kan vänta lite kanske det kommer tips .
Försök i alla fall lista ut vilken vätska det rör sej om .
Troligen en O-ring eller en slang som inte håller tätt men jag bara gissar . :(
Hoppas att det fixar sej snabbt !
Välkommen till forumet i alla fall ! :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Läcker vätska okänt var. Era råd behövs.

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-02-01/08:55

Serenade skrev:Ingen alls som vet vad jag ska leta efter för fel?


Jodu

Det är bra att ha höga förväntningar, 24 minuters väntetid på ett svar omkring midnatt - sen är måttet rågat. Det är kanske dags med en lite uppsträckning av dina forumkollegor här från min sida.

1. Jag tror att det bra om du ger lite mer info om din hoj, kanske någon bild på var det ser ut att komma vätska osv.
2. Kan du ge mer info om var/när det hände? Var det på verkstaden när du startade för att köra hem den? Var det hemma efter en transport på ett öppet släp? Bara så att man kan utesluta vätska/snö som samlats där under hemfärden.
3. Ett beprövat sätt är att ta maskinen till en verkstad och få det analyserat/fixat av proffs. (Har normalt bara öppet dagtid för övrigt. ;-) )

Med vänlig hälsning, Magnus - Webmaster
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Läcker vätska okänt var. Era råd behövs.

Inläggav Håkan » 2018-02-01/16:20

Serenade skrev:Ingen alls som vet vad jag ska leta efter för fel?

Hej.
Kan ju försöka mig på ett svar, även om det nu gått flera timmar sen du skrev din fråga... :P

Kylvattenpumpen sitter på vänstersida, i framkant på motorn, straxt under går avgasröret.
Törrs nästan sätta ett par spänn på att kylvattenpumpen (eller en ledning till/från) läcker och kylvätska droppar ner på avgasröret.
En del BMW modeller har ett "skvallerhål" där det ska droppa om kylvattenpumpens axeltätningen blir otät. Osäkert om det även finns på F modell (sånt kan ha utgått av kostnadsskäl).
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Läcker vätska okänt var. Era råd behövs.

Inläggav Serenade » 2018-02-01/20:10

¨Tack så hemskt mycket för era svar. Jag märkte det när jag drog ut cykeln från en verkstad som hade lagat en kontakt. Det var snö ute på marken inte i luften så jag gick med den sidledes och motorn var igång. Kom c:a 100 m när jag märkte att det börja ryka och droppa på avgasröret på vänster sida. Var mörkt ute så jag kunde inte exakt se vart de kom ifrån. Väl inne i garaget där den står och motorn är avslagen så ser jag inga droppar komma. Var trött annars skulle jag haft den på tomgång och kollat med ficklampa. Får föröka göra detta på söndag och även ta bilder. Gissar på nån slang till vattenpumpen som nån skrev. Hoppas det i alla fall. Än en gång tack för era svar!
Serenade
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2013-07-27/18:44

Re: Läcker vätska okänt var. Era råd behövs.

Inläggav Kovlingen » 2018-02-02/01:41

Magnus Brobeck skrev:Det är bra att ha höga förväntningar, 24 minuters väntetid på ett svar omkring midnatt

Naturligtvis ska vi ha höga förväntningar på våran klubb Magnus så jag förstår inte
varför det tog så lång tid innan tips ramlade in :?
Detta kan vi väl inte tolereras . Problemet får väl luftas på Gotland :?

//Trött å påhittig Kovling ;)

EDIT : Gammal hoj och det kanske bara är lite inkontinens :(
Förlåt mej " Serenade" för att jag skojar lite :oops:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Läcker vätska okänt var. Era råd behövs.

Inläggav JErkers » 2018-02-02/05:12

Jag har en Dakar - 04 och den har skvallerhål som Håkan nämner. Pumpen är gemensam för både olja och kylväska, två tätningar mellan olje- och kylvätskedelen och ett skvallerhål mellan tätningarna. Kommer vätskan ur det lilla hålet är det enkelt att avgöra vad det är för vätska (smaka t ex).
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Läcker vätska okänt var. Era råd behövs.

Inläggav Serenade » 2018-02-04/19:38

Hittade läckaget i dag. En "nippel" i hårdplast där läcker det i packningen. På den sitter en slang med slangklämma (den läcker inte) med kylarvätska. Vart sitter pluggen till kylaren så man kan tömma den och byta packning?

Skickar med en bild så ni ser. På höger sida är det.
Bilagor
BMW 006.jpg
BMW
Serenade
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2013-07-27/18:44


Återgå till Frågelådan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst