Måste jag byta laddare?

Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.
Kategoriregler
Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.

Måste jag byta laddare?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-03-12/13:16

Jeg har en lader av typen som på bildet, som anvendes til min 2011 GSA.

Nå mottar jeg snart min nye 2018 GSA. Kan jeg fortsatt anvende denne laderen, eller bør jeg bytte til noe nyere?

gammel BMW-lader.jpg
gammel BMW-lader.jpg (99.35 KiB) Visad 2996 gånger
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Måste jag byta laddare?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-12/14:11

Det måste väl butiken, där Du köpte cykeln, kunna svara på?!

Jag har en likadan till min 15 år gamla hoj, och den fungerar utmärkt sedan 10 år tillbaka.
Sedan skriver Du inte, om Du bor så till, att Du kan "stötladda" förslagsvis varannan helg (vilket jag gör), eller om Du bor så, att har behov av att låta laddaren vara inkopplad hela vintern.

Folk, som kan mer om laddare än jag, hävdar, att en modern CTEC eller Optimate är bättre. Så frågan kvarstår, om den, som Du har, är tillräckligt bra. Jag har inte svaret.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Måste jag byta laddare?

Inläggav BmwMats » 2018-03-12/15:53

Har både ovan beskriven originalladdare BMW, samt Ctek laddare.
Fungerar mycket bra till mina hojar, båda varianterna är av bra kvalité och har fin funktionalitet.

Men gör du som Bror skriver, tala med din butik vad dom rekommenderar, även om dom vill sälja nytt...

Det är ju inte dirket "raketforskningsteknik" det här med laddning av blyaccumulatorer, det har ju funnits i långt över hundra år till fordon av olika de slag.

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Måste jag byta laddare?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-03-12/16:37

Bror Gårdelöf skrev:Det måste väl butiken, där Du köpte cykeln, kunna svara på?!
.


BmwMats skrev:Men gör du som Bror skriver, tala med din butik vad dom rekommenderar, även om dom vill sälja nytt...
/Mats



Hvis jeg frågar handlaren får bare jeg vite svaret. Får jeg svar her, kan mange flere klubbmedlemmar lese svaret. Det var min tanke.

Bror Gårdelöf skrev:Jag har en likadan till min 15 år gamla hoj, och den fungerar utmärkt sedan 10 år tillbaka.
Sedan skriver Du inte, om Du bor så till, att Du kan "stötladda" förslagsvis varannan helg (vilket jag gör), eller om Du bor så, att har behov av att låta laddaren vara inkopplad hela vintern.


Uansett hvordan jeg bor eller om jeg kan "stötladda" spelar ingen roll. Jeg ønsker å plugge inn i "sigaretttenneren" i november og plugge ut i april, som jeg har gjort i 7 år.

Bror Gårdelöf skrev:Folk, som kan mer om laddare än jag, hävdar, att en modern CTEC eller Optimate är bättre.


BmwMats skrev:Det är ju inte direkt "raketforskningsteknik" det här med laddning av blyaccumulatorer, det har ju funnits i långt över hundra år till fordon av olika de slag.
/Mats


Jeg har en flott C-Tec. Men den åpner ikke CANBUS for lading, og må kobles direkte på batteripolene, jeg vil anvende "sigarettenneren".
Og om lading av blyakkumulatorer ikke er rakettforskning, så er nesten CANBUS på nye BMW'er (både bil og MC) det. Så om jeg kobler via sigarettenneren, så passere man mye avansert elektronikk før man kommer til batteriet. Og denne elektronikken har nok blitt utviklen en del siden 2011.

Så jag har inte fått svar på min fråga....
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Måste jag byta laddare?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-03-13/10:14

Det ser ikke ut til at noen her vet, så jeg kontaktet selgeren (BIKE Göteborg) og har fått et svar (jeg siterer):

"Det ska inte vara några problem."

Så da vet vi det.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Måste jag byta laddare?

Inläggav Taurus » 2018-03-13/21:45

Hej,

Jag köpte min BMW-laddare 2011 tillsammans med en R 1200 RT.
När jag bytte hoj 2016 stod det i instruktionsboken till nya hojen vilken BMW-laddare som rekommenderades.
Den hade ett annat artikelnummer än det som min laddare hade.

Jag kollade med BMW Sverige och det visade sig att den nya modellen är "kraftigare", vilket framgår av specifikationen.
Skillnaden blir alltså att det bara tar längre tid att ladda batteriet.
// Stefan
<p>// Taurus</p>
K 1600 GT
Användarvisningsbild
Taurus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-03-04/01:00

Re: Måste jag byta laddare?

Inläggav BrooklynS » 2018-03-14/06:26

Är det en annan typ av batteri, skall du ha en annan typ av laddare...

Märkligt att alla verkar bortse från den saken.

Ctek (de flesta) har flera lägen beroende på om det är vanlig blyackumulator, AGM-batteri eller på senaste tiden de allt vanligare Litiumjonbatterierna. Alla skall ha olika spänning och laddcykel.

Svaret beror alltså på vilken typ av batteri du har. Dessutom tillkommer i BMW-s fall egenheten att den skall vara kompatibel med ev CANBUS-system då man laddar genom 12V-uttaget...


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Måste jag byta laddare?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-03-14/07:11

Taurus skrev:Hej,
Jag kollade med BMW Sverige och det visade sig att den nya modellen är "kraftigare", vilket framgår av specifikationen.
Skillnaden blir alltså att det bara tar längre tid att ladda batteriet.
// Stefan


Hei

Et godt poeng. Men for meg gjør det ingenting til eller fra, da jeg bare lader ved lengre tids opphold, som f.eks. vinterlagring. Så da kan jeg anvende den gode, gamle.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng


Återgå till Frågelådan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst