Läckande tätning i slutväxeln

Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.
Kategoriregler
Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.

Läckande tätning i slutväxeln

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2018-05-07/13:00

Jag tenderar att få ett litet läckage i den yttre tätningen till slutväxeln. R1200 Lc 2013. Har bytt tätning för ett år sedan. Är det något särskilt man skall iakttaga när man sätter dit en ny tätning?
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Läckande tätning i slutväxeln

Inläggav Håkan » 2018-05-07/15:57

Lars-Erik Holmberg skrev: Är det något särskilt man skall iakttaga när man sätter dit en ny tätning?

Att den sitter rakt.
När jag monterar nya tätningar brukar jag fylla utrymmet mellan tätningsläpparna (om det finns 2 st.) med lämplig fett eller olja. Gör man så kan en liten del av överskottet komma ut...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Läckande tätning i slutväxeln

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2018-05-07/17:15

Håkan skrev:
Lars-Erik Holmberg skrev: Är det något särskilt man skall iakttaga när man sätter dit en ny tätning?

Att den sitter rakt.
När jag monterar nya tätningar brukar jag fylla utrymmet mellan tätningsläpparna (om det finns 2 st.) med lämplig fett eller olja. Gör man så kan en liten del av överskottet komma ut...


OK, jag skall försöka!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Läckande tätning i slutväxeln

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2018-05-08/12:05

Lars-Erik Holmberg skrev:
Håkan skrev:
Lars-Erik Holmberg skrev: Är det något särskilt man skall iakttaga när man sätter dit en ny tätning?

Att den sitter rakt.
När jag monterar nya tätningar brukar jag fylla utrymmet mellan tätningsläpparna (om det finns 2 st.) med lämplig fett eller olja. Gör man så kan en liten del av överskottet komma ut...


OK, jag skall försöka!


Nu är tätningen på plats. Efter lite funderande fann jag att ett dricksglas kunde fungera som ett don! Dessutom passade jag på att dra bultarna till slutväxeln (innanför bromsskivan). De "tålde" en liten dragning.
Efter 12700 mil på bitvis oländiga vägar är det väl inte så konstigt?!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Läckande tätning i slutväxeln

Inläggav landgren » 2019-05-26/16:06

Kör ni med original radialtätning? Tänkte prova med Dig standard. Verkar skilja lite på tätningsläppen
landgren
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2018-08-30/12:40

Re: Läckande tätning i slutväxeln

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2019-05-26/18:30

Jag använde originaltätningen.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1


Återgå till Frågelådan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst