Hastighetsmätaren visar för mycket och är seg

Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.
Kategoriregler
Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.

Hastighetsmätaren visar för mycket och är seg

Inläggav vilde » 2018-05-07/20:08

Körde till stan och efter sista stoppet i matvaruaffären gled jag ut genom parkeringsområdet som vanligt genom att låta hojen rulla på tomgång i tvåans växel, kollade på hastighetsmätaren som visade mellan 40 o 50 km/h. Körde vidare och hastighetsvisaren visade fortfarande alldeles för hög hastighet, mätaren var också seg, dvs den hade svårt att komma ner när jag saktade farten. Körde in på en mack, stannade och startade om motorn två gånger och efter det funkade hastighetsmätaren som den skulle igen.

Vad kan ha hänt, är det något som håller på att gå sönder?

Det verkar som om mitt batteri kanske håller på att ge upp, det är 6:e säsongen nu med batteriet. Det kändes som om det var trögt att starta i dag, även vid affären. Kan det vara att en låg spänning pga av dåligt batteri vid starten tillfälligt kan flippa elektroniken till hastighetsmätaren vid start? Kom att tänka på att mätarna slår i botten vid start, är det någon sorts kalibrering som datorn gör?
R1200R -2012
Användarvisningsbild
vilde
 
Inlägg: 386
Blev medlem: 2008-10-20/23:41

Re: Hastighetsmätaren visar för mycket och är seg

Inläggav BmwMats » 2018-05-07/20:50

Troligtvis fick elektroniken "frispel" vid startögonblicket.
Kan vara batterispänningen, tryckte på startknappen i fel ögonblick efter att tändningen slogs på m.m.

Har arbetat tidigare med utprovning i bilindustrin, har råkat ut för det själv på prototypbilar som gått långtidsprov.

Från det ögonblicket som strömmatningen når elektronikboxarna, så gör dom ofta en självtest, skulle man belasta systemet i "fel ögonblick" genom att trycka på startknappen så falerar en eller flera delar av självtestet, kanske att timern i systemklockan för hastighetsmätaren delar pulserna från hastighetsgivaren med fel klockfrekvens eller något liknande.

Du skulle bara veta vilka problem det kan vara med dagens bilar, OM man har oturen att vrida startnyckel lite i fel timing när man skall starta.
Det talas inte högt om detta pga risken för att kunden skall kunna hävda fel från fabrik/konstruktionsfel.

Hur det ligger till på Din hoj känner jag inte till, kan bara ana mig till att det KAN vara något snarlikt, men mer spekulation från min sida.

Att elektroniken ÄR känslig är dock relativt känt, men det är sällan man råkar ut för något knas då tidsfönstren för tändningstillslag och självtester/starttillfälle är relativt stora och ganska förlåtande.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Hastighetsmätaren visar för mycket och är seg

Inläggav vilde » 2018-05-07/21:58

BmwMats skrev:Troligtvis fick elektroniken "frispel" vid startögonblicket.
Kan vara batterispänningen, tryckte på startknappen i fel ögonblick efter att tändningen slogs på m.m.

Har arbetat tidigare med utprovning i bilindustrin, har råkat ut för det själv på prototypbilar som gått långtidsprov.

Från det ögonblicket som strömmatningen når elektronikboxarna, så gör dom ofta en självtest, skulle man belasta systemet i "fel ögonblick" genom att trycka på startknappen så falerar en eller flera delar av självtestet, kanske att timern i systemklockan för hastighetsmätaren delar pulserna från hastighetsgivaren med fel klockfrekvens eller något liknande.

Du skulle bara veta vilka problem det kan vara med dagens bilar, OM man har oturen att vrida startnyckel lite i fel timing när man skall starta.
Det talas inte högt om detta pga risken för att kunden skall kunna hävda fel från fabrik/konstruktionsfel.

Hur det ligger till på Din hoj känner jag inte till, kan bara ana mig till att det KAN vara något snarlikt, men mer spekulation från min sida.

Att elektroniken ÄR känslig är dock relativt känt, men det är sällan man råkar ut för något knas då tidsfönstren för tändningstillslag och självtester/starttillfälle är relativt stora och ganska förlåtande.


Inte alls omöjligt att jag tryckt på startknappen en andra gång då motorn inte startade direkt som jag är van vid vid första trycket på knappen. Undrar om jag inte läste någonstans att det är smart att vänta ett antal sekunder efter man slagit på tändningen för att låta elektroniken hinna med att göra sitt innan man trycker på startknappen
R1200R -2012
Användarvisningsbild
vilde
 
Inlägg: 386
Blev medlem: 2008-10-20/23:41


Återgå till Frågelådan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst