mc däck som håller länge

Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.
Kategoriregler
Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.

mc däck som håller länge

Inläggav tthathet » 2018-06-11/14:40

Hej!

Gäller denna tabell även mc däck ? https://www.abswheels.se/blog/hastighetsindex/ (blogg länk)

Hittar belastningsindex men vill liksom veta speeden, hur snabbt jag kan åka med däcken jag ska köpa hos dexon https://motorcykeldack.com/dackmarkning/

Kikar på dessa
http://www.dexon.se/landsvag/sport/metz ... t12070zr17 8-) 8-) 8-)


Tomas
You can still a bmw badge on a dead cat - and people would still buy it
Användarvisningsbild
tthathet
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2018-06-01/15:18

Re: mc däck som håller länge

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-11/18:16

Svaret på Din första fråga är veterligen ja. I övrigt har Du ju svaret i länkarna!
Du skriver inte, vilken hoj Du har, och då är det svårt att ge råd.
Generellt gäller rimligen, att ett supersportdäck inte håller lika länge som ett sporttouringdäck. Det ligger i premisserna, att på ett supersportdäck prioriteras grepp och banprestanda framför lång körsträcka, medan sporttouringdäcket är mer av en kompromiss. Det är inte lika vasst på bana, men Du får ut (avsevärt) fler mil.

Dock är värt att notera, att en hojtidning - jag tror, att det var MOTORRAD - för något år sedan hade en artikel, där man konstaterade, att åtskilliga ägare av superbikes gjorde klokare i att köpa moderna sporttouringdäck än mera baninriktade sådana. Dels har sporttouringdäcken av idag imponerande prestanda i sig, och dels är supersportdäcken ett klart sämre alternativ, så snart man lämnar banan - i alla fall om man kör lagligt. I trafik blir de aldrig så varma, att deras prestanda kan göra sig gällande mot sporttouringdäcken, och dels håller de alltså inte lika länge.
OBS! Detta är, vad jag läst. Jag har ingen egen åsikt i frågan.

Dock hade min förra hoj - en Aprilia RST 1000 Futura - Michelins sportdäck monterade från fabriken (minns inte namnet, för det var 2005). Framdäcket var slut efter 800 mil och bakdäcket efter grovt räknat 1 000 - och jag är ingen banåkare.
Därefter blev det Pilot Road/2. Rekordet med det senares framdäck blev 1 800 mil, medan baksvålen fortfarande ville bli utbytt efter 1 000 - 1 200 mil.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-06-11/18:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: mc däck som håller länge

Inläggav Thomas Stadin » 2018-06-11/18:23

Däck med märkningen "ZR" och "W" tex "120/70 ZR 17 (58W)" är de standarddäcken som är högst klassade vad gäller hastighet.

De däck som du tittar på, "Sportec M5RR" är precis tvärt emot vad trådrubriken anger. De är sportdäck och håller troligen inte ens 500 mil.
M5RR ersattes för flera årsedan av M7RR och då det gäller mc-däck görs stora framsteg med varje ny generation. Nyare är alltid bättre. Köp inte M5RR!

Nu vet jag inte vad du har för hoj, men sporttouringdäck brukar generellt hålla mycket bättre än sportdäck, i vissa fall upp emot (eller kanske tom över) 1.000 mil.
Tidningen Motorrad brukar testa mc däck regelbundet. Vid fjolårets test av sporttouringdäck vann Continental RoadAtack3. Andra däck som jag minns placerade sig bra i testen var Metzeler Roadtec Z01, Michelin Pilot Road 4 (nu finns även PR5) samt Dunlop Roadsmart 3.

EDIT: ser att Bror och jag skrev samtidigt.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: mc däck som håller länge

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-11/19:46

Och vi verkar rätt eniga. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: mc däck som håller länge

Inläggav Thomas Stadin » 2018-06-11/22:41

Bror Gårdelöf skrev:Och vi verkar rätt eniga. ;)


Ja :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: mc däck som håller länge

Inläggav tthathet » 2018-06-18/10:41

Tack som fan för alla svar!
You can still a bmw badge on a dead cat - and people would still buy it
Användarvisningsbild
tthathet
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2018-06-01/15:18


Återgå till Frågelådan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst