Stenskott mitt i visiret?

Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.
Kategoriregler
Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.

Stenskott mitt i visiret?

Inläggav Colt2000 » 2018-06-25/21:31

Visst har det smällt till med humlor och getingar i visiret. En gång träffade en sten hjälmen så det började pipa i öronen.

Jag brukar hålla avstånd bakom lastbilar med dåliga stänkskydd. Mötande trafik går inte att göra någonting åt.

Fråga : Vad händer när man får ett stenskott mitt i visiret i +120km/h?
Användarvisningsbild
Colt2000
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2017-01-28/12:29

Re: Stenskott mitt i visiret?

Inläggav Kovlingen » 2018-06-25/21:42

Svar : Visiret gav ett bra skydd .
Gick det bra för övrigt så var glad . Slå en pingel till försäkringsbolaget . Kolla läget
och/eller bara köp ett nytt visir .

Du kan även ta kontakt med en glasmästare för bilrutor och höra om han kan fixa det
troliga märket i visiret . Dom har mycket konstiga prylar .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Stenskott mitt i visiret?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-06-25/21:50

Det beror på... (1:40 in i filmklippet)

https://www.youtube.com/watch?v=eBnioxhXkFA


Luftgevärets utgångshastighet 150 m/s.
(120 km/h = 33 m/s)
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2018-06-25/22:01, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Stenskott mitt i visiret?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-06-25/21:59

En likartad test med Shoei.
Spola fram till 1:20 i filmklippet.

https://www.youtube.com/watch?v=DbajUIBUgkc
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Stenskott mitt i visiret?

Inläggav Colt2000 » 2018-06-25/22:15

Det finns bättre och sämre ,men en dyr märkeshjälm bör visiret vara testat. Kanske med någon märkning.
Användarvisningsbild
Colt2000
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2017-01-28/12:29

Re: Stenskott mitt i visiret?

Inläggav Kovlingen » 2018-06-25/22:15

Fick en sten i bilens vindruta från en lastbil . Dessa rutor skyddar bra men går sönder .
Bara att ta en omväg till glasis . Det var en ny ruta och "rosen" fixades snabbt och billigt .

Allt beror på stenens storlek och fart . Jäkligt obehagligt i alla fall .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Stenskott mitt i visiret?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-26/07:40

Colt2000 skrev:Fråga : Vad händer när man får ett stenskott mitt i visiret i +120km/h?

Det beror naturligtvis på stenens storlek. Det mest sannolika är, att visiret och Din nacke håller (plast är seg) - men det kan bli ett fult märke mitt i synfältet.
Frågan är, om det är meningsfullt att kontakta försäkringsbolaget. Kostnaden för ett nytt visir borde som regel ligga under självrisken.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Stenskott mitt i visiret?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-06-26/07:57

Ett normalt stenskott ska alltså inte vara ett problem, men det finns värre saker.
På Autobahn lossnade en hjulbult från en lastbil framför.
Efter att ha slungats upp en bra bit i luften landade den på taket på min bil prick där min knopp var placerad under.
En roadster.... Tur för mig att det avtagbara komposittaket satt på för dagen.
Resultatet blev en djup krater i taket, och en hög i h-vetes smäll.
En mc-förare hade troligen inte överlevt den smällen om den träffat knoppen oavsett hjälm.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Stenskott mitt i visiret?

Inläggav Thomas Stadin » 2018-06-26/09:40

Om man använder "Rain-off" på ett visir så blir det sprött och absorberar inte smällar på samma sätt som tidigare.
En grossist demonstrerade detta för mig för längesedan. Han tog ett nytt Araivisir och böjde det helt åt fel håll. Jag förväntade mig att det skulle gå sönder men det höll. Därefter försökte han göra om samma sak med ett visir som behandlats med Rain-off, men det gick rakt av med en smäll.
Han visade också att Rain-off ger upphov till massor av småsprickor i visiren.
Kunderna som använt Rain-off såg sprickorna och försökte få ut nytt visir på garanti, men det gick inte eftersom handlarna lärt sig att känna igen symptomen efter användandet av Rain-off.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Stenskott mitt i visiret?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-26/12:11

Vet Du, om samma sak kan hända med vårt kära Pledge/Pronto? Att det med tiden blir mikrosprickor i plasten är ju väl känt, och det uppfattar jag som en normal egenskap hos ett visir, som används.
Nu böjer jag aldrig visiren så extremt som i exemplet med Araihjälmen, men hittills har de i alla fall hållit mekaniskt för den belastning, som de utsatts för - inklusive en viss uträtning för att få Pin-Lock-visiret på rätt plats efter rengöring.
(Dessutom påstod en expedit hos en handlare, att Arai har ovanligt mjuk - och repkänslig - plast i visiren. Huruvida det låg gedigna faktakunskaper bakom det påståendet, har jag ingen aning om.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Stenskott mitt i visiret?

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-06-26/16:59

Det är en milsvid skillnad på bilrutor och visir.
Visir består av tre plastskikt, eller kanske fler, där de yttersta är tunna men hårda för att hålla mot nötning medan det i mitten är mjukt och segt för att göra visiret flexibelt.
Ytskikten är såpass hårda och tunna att dom inte går att polera, förmodligen för att sprickor mm går rätt igenom ytskitet.

Jag vet detta för att jag för några år sen experimenterade med att med olika medel försöka polera upp gamla Shubert-visir där resultatet blev antingen ingen skillnad alls eller att jag polerade igenom ytskiktet och kom ner till en plast som var aldeles för mjuk för att låta sig poleras.
(Inspirationen till dessa försök fick jag från en film där man polerade upp glaset (plasten?) på bilstrålkastare så dom blev som nya.)

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Stenskott mitt i visiret?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-26/17:56

Intressant - för jag har en diametralt motsatt erfarenhet. 2004 - 2008 åkte jag i en Lazer Fibertech - en utmärkt integralhjälm, vars smådetaljer dock inte riktigt höll måttet i längden. De blev spröda och sprack, vilket inte rimligen påverkade krukans huvud(sic!)funktion.

Då brukade jag rengöra visiret med såplösning eller diskmedel och var rätt nöjd med det. När ett visir började bli slitet, fick jag av en slump prova Pledge - och trodde bokstavligt talat inte mina ögon! Den smårepighet och disighet, som talade om, att det var dags för visirbyte, nästan försvann! Körning i kvällsmotjus blev dramatiskt mycket bättre - eller snarare mycket mindre dålig. Det kändes också! Med såplösning/diskmedel hade ytan med tiden blivit lite sträv, men efter en omgång med Pledge var strävheten borta, och ytan var närmast hal!
Med tiden räckte inte ens Pledge, utan det blev till att byta, men jag glömmer aldrig den där första gången. Vad som hände, när jag polerade med Pledge, vet jag inte, men skillnaden var milt uttryckt märkbar.

Hur som helst - mot ett märke efter ett rejält stenskott hjälper nog ingen Pledge-behandling i världen.

Måhända beror skillnaden i våra erfarenheter på, att det där biltricket väl handlade om att använda extremt finkornig smärgelduk - som ju faktiskt slipar bort repor? Pledge, däremot, slipar rimligen inte alls utan fyller på något egendomligt sätt igen ojämnheterna - eller vad det nu gör(?). Skillnad blev det i alla fall.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Stenskott mitt i visiret?

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-06-26/19:57

Jag har alltid antagit att pledge fyller ut smårepor med vax av nåt slag. Det är ju trots allt möbelpolish och inte nåt slipmedel.

Tyvärr år, som alla vet, Johnson Pledge svårt att få tag på numera. Jag har uppnått liknande resultat med flytande hårdvax för bil, men det är mer jobb och rengör inte på samma sätt.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Stenskott mitt i visiret?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-26/21:41

Enig. Därför ber jag alltid bekanta, som åker till Tyskland, att köpa ett par burkar Pronto, som det heter där, så att jag har på lager.
Konstigt, för övrigt, att ett sådant medel kan vara OK i ett stort EU-land, men inte i ett annat.
Men det är väl som med dubbdäck, fast tvärt om; de är tillåtna i EU-landet Sverige, men inte i Tyskland.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Stenskott mitt i visiret?

Inläggav Kapten Stofil » 2018-06-30/23:37

Bror Gårdelöf skrev:Enig. Därför ber jag alltid bekanta, som åker till Tyskland, att köpa ett par burkar Pronto, som det heter där, så att jag har på lager.
Konstigt, för övrigt, att ett sådant medel kan vara OK i ett stort EU-land, men inte i ett annat.
Men det är väl som med dubbdäck, fast tvärt om; de är tillåtna i EU-landet Sverige, men inte i Tyskland.


Mig veterligen används sånt där av plastmodellbyggare som klarlack ovanpå en färdig modell, man airbrushar på ett skikt Johnson möbelpolish. Funktionen är som tidigare nämnts, det lägger sig som ett skikt utanpå och fyller ut mindre repor.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01


Återgå till Frågelådan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst