Oljud koppling/växellåda

Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.
Kategoriregler
Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.

Oljud koppling/växellåda

Inläggav Bonn Lasse » 2018-08-10/18:20

Hej. Jag har en BMW R 60 69:a. Det har uppstått ett gnisslade ljud från koppling / växellåda. Det började under en tur på ca:6mil. Ljudet försvinner när kopplingen trycks in och tycks minska vid ökat varvtal, om det nu inte beror på en i övrigt ökad ljudnivå. Växellådan är tät och oljan bytt.
Användarvisningsbild
Bonn Lasse
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2018-08-10/17:49

Re: Oljud koppling/växellåda

Inläggav Håkan » 2018-08-11/05:27

Hej Bonn Lasse.
Det kan vara lamellen som kärvar på axeln.
Kopplingslamellen sitter med en splineskoppling på ingående axel i växellådan, den skall röra sig något när du frikopplar. Dessa splines skall vara infettade, med tidens tand torkar fettet...
Lämpligt fett: Staburags NBU30PTM (BMW artikelnummer: 07559056992, köps hos din BMW verkstad). ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Oljud koppling/växellåda

Inläggav Bonn Lasse » 2018-08-12/20:31

Hej
Nu har jag hittat orsaken till oljudet.
Eftersom två smarta hjärnor är bättre än en bad jag en granne lyssna på hojen.
Inget misstänkt hördes när jag startade så jag varvade upp ordentligt ett par gånger och förundrades över hur otroligt rapp på gasen den gamla kämpen verkade.
Det hördes också något främmande ljud så jag slog av tändningen, men det fortsatte att surra en lång stund efteråt.
Vi kom ganska snabbt fram till att svänghjulet hade lossnat.
Så nu får man väl bara hoppas på att det inte roterat sönder allt för mycket.
Hälsningar. Bonn Lasse
Användarvisningsbild
Bonn Lasse
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2018-08-10/17:49

Re: Oljud koppling/växellåda

Inläggav Håkan » 2018-08-13/15:50

Bonn Lasse skrev:Hej
Nu har jag hittat orsaken till oljudet.

Vi kom ganska snabbt fram till att svänghjulet hade lossnat.

Ok? :? Om svänghjulet lossnat, hur fick du då igång motorn?
Kicken sitter på växellådan. Det borde inte gå att driva runt motorn utan att svänghjulet sitter fast på vevaxeln?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till Frågelådan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst