Däck

Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.
Kategoriregler
Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.

Däck

Inläggav Nellie » 2018-10-05/15:57

Har en k 1600 gtl och tycker att den sliter mycket däck. Är det någon som har erfarenhet om man ska ha hårda eller mjuka, jag är tacksam för förslag på däck, och hur många mil ska man kunna förvänta sig att dom ska klara. Jag kör lång resor, så det slits väldigt mycket mitt på.
Användarvisningsbild
Nellie
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2018-10-03/18:03

Re: Däck

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-05/19:24

Välj däck med extra styv stomme, byggt för tunga hojar. Exempel på sådana är Michelin Pilot Road 4 GT och Pirelli Angel GT - där GT i båda fallen står för styvare stomme. (Jag är osäker på, om nya Michelin Road 5 finns i extra styvt utförande. Det bör en handlare värd namnet veta.) Både PR 4 GT och Angel GT har fått fina betyg i MOTORRAD:s tester, som nog är det minst dåliga vi kan hitta.
Det finns fler tillverkare, som gör däck för tunga hojar, men jag har det inte i huvudet just nu. (Dunlop Roadsmart III kan vara ett av dem.) Dock vet jag, att RO Nord, Magnus Mörtling, monterat på Mitas-däck, som han hittills är mycket nöjd med, på sin K 1600 Bagger. Här har Du hans hittillsvarande erfarenhet av dem.
viewtopic.php?f=278&t=27896&p=223086&hilit=Mitas#p223086

Åtminstone Michelin har tvåkomponentsgummi både fram och bak - hårdare i mitten för fler mil och mjukare på sidorna för bättre kurvgrepp - och jag tror, att detsamma gäller Pirelli (och förmodligen några fler).

Kvar står, vad som inte kan resoneras bort: Kontaktytorna mot asfalten lär vara ungefär lika stora som ett par tändsticksplån, och när de skall ta upp stora krafter från en tung, motorstarkt hoj, blir resultatet slitage.
En självklar slutsats av det är, att lugn körstil och måttliga kurvhastigheter förlänger däckens livslängd. Beroende på den personliga mentaliteten - och plånbokens tjocklek - får var och en komma fram till, hur vederbörande vill disponera sina resurser.

Min egen hoj - K 1200 RS - är inte lika tung som Din, kring 300 kg fulltankad, med väskor och toppbox, men den är framtung. Ett Michelin PR4 GT framtill håller c:a 1 100 mil, medan baksvålen (också PR 4 GT) klarar kring 1 500. Då håller jag mig som regel till rätt måttliga accelerationer - men motorbromsar å andra sidan en hel del, och det nöter ju också bakdäck.
Jag har i många år kört på Michelin "av gammal vana" men är frestad att prova en uppsättning Angel GT eller Roadsmart III, nästa gång det är dags att byta.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck

Inläggav Taurus » 2018-10-06/19:28

Har en 2014 GT.
Visserligen några kilo lättare än en GTL men en jämförelse bör funka.

Mitt förra framdäck, Metzeler Roadtec Z8 Interact, rullade 1833 mil innan bytet.
Det skulle ha varit ett Roadtec 01 HWM men verkstaden missade i beställningen.
Blir därför intressant att se hur långt det nya, Roadtec 01 HWM, kommer rulla då det ska hålla ännu längre än Z8 Interact enligt Metzeler.

Nuvarande bakdäck, Metzeler Roadtec 01 HWM, har rullat 1392 mil.
Det kan nog klara ca 100 mil men ska bytas innan nästa säsong börjar.

Min körning är blandad. Autobahn marschandes i ca 140. Kurviga vägar och vanliga landsvägar. Av längre sträckor körs ca 40 % med passagerare och packning.

Jag ger sällan järnet från stillastående eller från under 50 km/h men kör ofta om med max pådrag på 3an eller 4an (bara för känslan...).

Undviker att bromsa i onödan vilket funkar bra med GTns hyfsade motorbroms.

Lufttryck fram och bak ca 3.0.

Hoppas uppgifterna kan hjälpa till i valet.

Jag har ingen koll på vad andra märken presterar med däck anpassade för GT/GTL.
Du bör dock hitta en hel del info på amerikanska BMW-forum utöver hjälpen du kan få i detta forum.

// Stefan
<p>// Taurus</p>
K 1600 GT
Användarvisningsbild
Taurus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-03-04/01:00


Återgå till Frågelådan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst