Vibrationer drivlina BMW Boxer

Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.
Kategoriregler
Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.

Vibrationer drivlina BMW Boxer

Inläggav BrooklynS » 2019-02-21/13:37

HIttade en intressant uppgift i en annan tråd:

Roger Gross skrev:- GS/GSA får med sin långa fjädringsväg ett oljud i drivlinan vid körning på 3:an och 4:an i tätortsfart. Detta beroende på att kardanknutarna genom sin vinkling får "jobba" mera.


Min uppfattning är att ALLA BMW med kardan har det där idefinierade durret på just 3:a och 4:an... Men jag har aldrig fattat varför. Dessutom är det mer en vandrande interferens varför jag nog inte köper resonemanget helt.

Någon som har funderat på detta eller har mer information?
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vibrationer drivlina BMW Boxer

Inläggav Roger Gross » 2019-02-21/16:24

BrooklynS skrev:HIttade en intressant uppgift i en annan tråd:

Roger Gross skrev:- GS/GSA får med sin långa fjädringsväg ett oljud i drivlinan vid körning på 3:an och 4:an i tätortsfart. Detta beroende på att kardanknutarna genom sin vinkling får "jobba" mera.


Min uppfattning är att ALLA BMW med kardan har det där idefinierade durret på just 3:a och 4:an... Men jag har aldrig fattat varför. Dessutom är det mer en vandrande interferens varför jag nog inte köper resonemanget helt.

Någon som har funderat på detta eller har mer information?


Tydligast märks det på GS/GSA. På mina båda R1200RS LC har fenomenet inte visat sig. Ej heller på R1200LC. Min senaste R1200GSA LC var bedrövlig just i detta avseende.
Vet en R1200R LC som har det i ringa omfattning. Sannolikt en fråga om samverkande mått-toleranser. Att det är ett interferensfenomen är man överens om.
Men en verkstadsuppfattning är att det är vanligast på GSA och GS. Men - som ngn sa - bara växla ner ett steg så är det borta. Tror inte att det försvinner så länge nuvarande drivlinekonstruktion är i produktion. Finns inte i nästa konstruktionslösning.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Vibrationer drivlina BMW Boxer

Inläggav BrooklynS » 2019-02-21/18:47

Det har i olika utsträckning förekommit på alla mina boxerhojar. :)

R100RS-78:an blev jag nästan förskräckt när jag låg på Lofoten och för ovanlighetens skull puttrade på fyrans växel - plötsligt kände jag vibrationer som kom och gick. Var det däcket, var det växellådan, var det 17.000 mils slitage?

R1100RS hade precis samma fenomen på just trean och fyran, om än en något annorlunda känsla. Inget på femman.

R1200ST hade samma på trean och fyran, även om det kändes mindre. Inget på femman eller sexan.

R1200 GSA har samma fenomen på trean och fyran.

Just det där att det är begränsat till treans och fyrans växel och att det är ett interfererande fenomen gör att jag faktiskt tror att det har med växellådan att göra och då närmare bestämt med den axel som kanske hamnar i svängning med vevaxeln eller dylikt på de växlarna... Men det är teorier!

Bevisligen har det ingenting med hållbarheten att göra... :D
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vibrationer drivlina BMW Boxer

Inläggav Roger Gross » 2019-02-21/19:21

Stefan - vi ser tiden an.
BMW MOTORRAD är precis lika medvetna om detta skönhetsfel som du och jag.
Som du säger så har det inget med driftsäkerhet och livslängd att göra.
Fenomenet interferens är knepigt i det att vissa frekvenser plötsligt samverkar och förstärker varandra.
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Vibrationer drivlina BMW Boxer

Inläggav Allan Ericsson » 2019-02-22/16:31

Vibrationsproblem är intressanta att grunna på. :)
Jag har aldrig reagerat på det som beskrivs men .... kan det vara så att......
något av de obelastade löphjulen börjar rassla på grund av den varvtalsoro som genereras av det icke ideala kardanknutsarrangemanget? Jag tänker då att vid körning på 3:an och 4:an går inte drivmomentet via 2:ans löphjul, som därvid löper obelastat. Nedväxlingar till 2:an uppger ni löser problemet. Om det är så som jag tänker, så borde vibrationen upplevas som kommande från något ”litet svängande eller rasslande system”. Det ni kallar interferens kan då komma från fjädringsrörelsen som modulerar varvtalsoron. (Oron har en frekvens lika med dubbla kardanvarvtalet.) Att det uppträder då hastigheten är låg och drivmomenet är litet indikerar att excitationen kommer ”bakifrån”, dvs. från bakhjulets rotation.
Mitt resonemang är egentligen mycket mer omfattande men jag nöjer mig med det här i väntan på eventuell sågning.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Vibrationer drivlina BMW Boxer

Inläggav Roger Gross » 2019-02-22/17:13

Hej Allan,
Mycket intressant ta del av dina tankar. Jag är inte tillräckligt insatt för att kunna bemöta dina funderingar.
Fr o m årsmodell 2017 har BMW MOTORRAD uppdaterat växellådan på vattenboxern. Dels för att klara ett högre vridmoment från motorn dels för att genom högre precision öka växlingskomforten dvs få tystare och mjukare växlingar. Växellådan lever sannolikt vidare även i utvecklingssteget efter 1250-motorn. Tittar vi då på kardanaxel med knutar så är det inte omöjligt att vi får se en helt annan lösning och då utan paraleverstag. Den kardanlösning Honda har på sin nu nerlagda VFR1200 anses mycket bra. BMW:s paraleverstag finns för att reducera hisseffekterna vid gaspådrag. Yamaha har löst det med en för köregenskaperna mindre lyckad konstruktion med en extra lång baksving. Hondas lösning bygger på att kardanaxeln inte går genom svinglagringen utan under. Både Yamaha och Honda har på så vis reducerat hisseffekterna. När BMW MOTORRAD ersätter paraleverkonstruktionen tror jag att det durrande fenomenet beaktas och elimineras...Det är trots allt bara ett litet skönhetsfel som inte alla märker. Dessutom ingen negativ effekt på driftsäkerhet och livslängd.
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Vibrationer drivlina BMW Boxer

Inläggav BrooklynS » 2019-02-22/18:41

Fenomenet försvinner helt både vid nedväxling och uppväxling. Även belastat uppträder det.

Jag tror (!) därför att det har mer med växellådan än med kardanen att göra.


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vibrationer drivlina BMW Boxer

Inläggav maalse » 2019-02-22/21:47

Jag har en r1200gsa-LC från 2014 men med en ny motor och ny växellåda. Jag vet tyvärr inte vilken version av lådan nu har, mer än att nya motorn inte passade med gamla lådan, därav också ny låda.
Jag har via realoem.com försökt se vad som egentligen skiljer i lådan, men kan inte hitta något.
Någon som vet vad exakt som skiljer, och kan den skillnaden påverka ljudet och hiss effekten?



/Markus
maalse
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2014-09-15/07:00
Ort: Motala

Re: Vibrationer drivlina BMW Boxer

Inläggav Roger Gross » 2019-02-22/21:57

maalse skrev:Jag har en r1200gsa-LC från 2014 men med en ny motor och ny växellåda. Jag vet tyvärr inte vilken version av lådan nu har, mer än att nya motorn inte passade med gamla lådan, därav också ny låda.
Jag har via realoem.com försökt se vad som egentligen skiljer i lådan, men kan inte hitta något.
Någon som vet vad exakt som skiljer, och kan den skillnaden påverka ljudet och hiss effekten?



/Markus


Nej, det kan inte påverka hisseffekten som ju ändå inte finns tack vare paraleverstagskonstruktionen.
Den förbättrade växellåda som vattenboxern fick till årsmodell 2017 skiljer sig i huvudsak inom tre områden:
- dreven bredare/kraftigare för att klara överföringen av ett högre vridmoment. (Förberedelse inför 1250-motorn)
- ytterligare en ryckutjämnare för att ge tystare växlingar
- förfinad/mera exakt växlingsmekanism för tystare och smidigare växlingar
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00


Återgå till Frågelådan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst