Tack för tipset, det såg ju riktigt bra ut för dom pengarna. Dock har jag inte möjlighet att besöka den butiken så det får nog bli något annat material som finns på hyllan i någon närliggande butik.
Tänkte mer på om det finns någon mjukgörare som man kan spraya på, dock inte löser upp helt och hållet
Får åka till någon butik och fråga om det går att få tag på någon ersättningsvinyl som man kan klippa till och klä sadeln med.
Bror Gårdelöf skrev:Förutsatt att överdraget är av konstmaterial, instämmer jag. Mjukgörarna i plasten är borta för länge sedan. (Äkta skinn lär vara en annan femma, men där får andra än jag komma med råd.) I själva verket är det imponerande, att Ditt överdrag hållit så länge. På min 2002:a såg det för ett par år sedan värre ut än på Dina bilder. I hojpressen hade jag läst, att om man inte vet, vad man gör, är det klokt att låta ett professionellt sadelmakeri göra jobbet, även om det är dyrt.
Jag hittade Bil & Marintextil, vars lokaler ligger någon kilometer från Beviks. Alltså synkade jag en ordinarie service på Beviks med omklädnad av sadeln, som jag personligen gick med nämnda kilometer, efter att jag lämnat in hojen.
Jag hade själv fått välja överdragsmaterial, och Bil & Marintextil åtog sig att efter utfört jobb leverera sadeln till Beviks - så när servicen var klar, hade jag också en fräsch sadel monterad och klar.
1 200:- för det utmärkta jobbet och den servicen anser jag definitivt inte dyrt.
Det är väl naturlagarna som härskar, allt material ger sig med tiden, men man blir ändå ledsen när man ser sin trotjänare börja förfalla. Kvittar om det är en ny eller en gammal hoj...
Får nog bli att söka efter vinylklädsel och göra om själv, så kan jag dessutom passa på att lägga in en värmedyna mellan klädseln och skummet i sadeln, så man åker gott även på vintern.
Hittills har jag haft en lös värmedyna 12V som legat mellan sadeln och gel-dynan, det har varit skönt när kvicksilvret har rasat ner en bit under 0 grader Celsius.