Sida 1 av 1

Hurtigkobling batterilader.

InläggPostat: 2019-11-11/20:06
av Pedro
På min nye R1250GS er det en hurtigkobling for lading av batteriet. Kontakten passer imidlertid ikke til min Ctek lader.
Er det noe spesielt med kontakten som er originalmontert eller kan jeg bytte den ut med den som følger med Ctek laderen?

Re: Hurtigkobling batterilader.

InläggPostat: 2019-11-11/21:09
av Roger Gross
Kan vi få se ett foto på "den originalmonterade kontakten" - lättare förstå då vad du menar.
//Roger G

Re: Hurtigkobling batterilader.

InläggPostat: 2019-11-11/22:38
av Pedro
FA022E71-8242-4DDA-A9F6-DD193EA888B2.jpeg
FA022E71-8242-4DDA-A9F6-DD193EA888B2.jpeg (68.73 KiB) Visad 9435 gånger

D48383C7-D791-44D4-8369-23D6B623357B.jpeg
D48383C7-D791-44D4-8369-23D6B623357B.jpeg (79.25 KiB) Visad 9435 gånger

Det er denne. Finnes vel på alle R1200/1250GS?

Re: Hurtigkobling batterilader.

InläggPostat: 2019-11-11/22:43
av BmwMats
Har inte sett detta utförande på någon hoj, men det ser ju definitivt inte ut som standard Ctek.
Du skulle ju kunna skruva på en original Ctek laddkabel på batteriet direkt, så löser ju sig saken.
Tyvärr så får du ju en extra kabel hängande på hojen, men det kanske inte gör så mycket ? :?

Re: Hurtigkobling batterilader.

InläggPostat: 2019-11-11/22:54
av Pedro
Denne er skruvat direkte på batteriet, så det blir i så fall å bytte den med en Ctek ladekabel.
Det jeg undrer på er om denne kabelen/kontakten har spesielle egenskaper (sikring f.eks) som gjør at den bør benyttes.
Men jeg gjør vel ikke noe som kan skade det elektriske systemet dersom jeg kobler på en Ctek kabel?

Re: Hurtigkobling batterilader.

InläggPostat: 2019-11-11/22:57
av BmwMats
Nej, definitivt inte. Vi talar ju bara om spänningar på 12V, skruvas dessa dessutom på batteriet så kan ju inget skadas, inte ens om du förväxlar svart och rött till batteripolerna, då Ctek har en inbyggd skyddskrets som signalerar med en lysdiod om du skulle koppla fel.

Lycka till Pedro ! ;)

Re: Hurtigkobling batterilader.

InläggPostat: 2019-11-11/22:58
av BmwMats
Tillägg... Har Ctek laddkablar på samtliga mina fordon, fungerar mycket väl !

Re: Hurtigkobling batterilader.

InläggPostat: 2019-11-12/07:31
av Bror Gårdelöf
Den där kontakten för tankarna till en av CTEK:s konkurrenter: Optimate. En kollega hade en sådan laddare till sin hoj, och jag vill minnas, att kontakten såg ut (ungefär?) så där. I övrigt har jag inget att tillägga till - eller invända mot - ovanstående inlägg.

Re: Hurtigkobling batterilader.

InläggPostat: 2019-11-12/19:10
av DaK
Det är nog denna som behövs för att ansluta en CTEK https://www.biketrollhattan.se/batteril ... apter.html

Re: Hurtigkobling batterilader.

InläggPostat: 2019-11-12/20:54
av Roger Gross
DaK skrev:Det är nog denna som behövs för att ansluta en CTEK https://www.biketrollhattan.se/batteril ... apter.html


NEJ! Välj INTE CTEK - kontakten med indikeringsdioder till en BMW med can-bus. Kontakten lurar styrdatorn att inte koppla ned med resultatet att batteriet töms på ett par dygn.
Välj CTEK:s kontaktstycke UTAN lysdioder - fungerar perfekt!
Mvh,
Roger G

Re: Hurtigkobling batterilader.

InläggPostat: 2019-11-13/08:14
av Pedro
Roger Gross skrev:Välj CTEK:s kontaktstycke UTAN lysdioder - fungerar perfekt!
Mvh,
Roger G


Er det en slik jeg bør kjøpe da?

ProCharger-SAE-Adapter-10020141_890_FR02_18.JPG
ProCharger-SAE-Adapter-10020141_890_FR02_18.JPG (3.85 KiB) Visad 9276 gånger

Re: Hurtigkobling batterilader.

InläggPostat: 2019-11-13/08:28
av Falken
Roger Gross skrev:NEJ! Välj INTE CTEK - kontakten med indikeringsdioder till en BMW med can-bus. Kontakten lurar styrdatorn att inte koppla ned med resultatet att batteriet töms på ett par dygn.
Välj CTEK:s kontaktstycke UTAN lysdioder - fungerar perfekt!
Mvh,
Roger G

Då det verkar som att Pedros kontakt sitter kopplad direkt till batteripolerna kan väl inte styrdatorn luras att "hålla öppet" även om det ligger en minimal belastning över dioderna?

Re: Hurtigkobling batterilader.

InläggPostat: 2019-11-13/09:38
av Thomas Stadin
Hur är det nu, har inte R1250 ett "Lithiumbatteri"?
I så fall ska man vara försiktig med vad för laddare man ansluter.

Re: Hurtigkobling batterilader.

InläggPostat: 2019-11-13/09:49
av Roger Gross
Thomas Stadin skrev:Hur är det nu, har inte R1250 ett "Lithiumbatteri"?
I så fall ska man vara försiktig med vad för laddare man ansluter.


1250 GS årsm -20 har ett litiumbatteri - inte tidigare årsmodell.
//Roger

Re: Hurtigkobling batterilader.

InläggPostat: 2019-11-13/09:59
av Pedro
Falken skrev:Då det verkar som att Pedros kontakt sitter kopplad direkt till batteripolerna kan väl inte styrdatorn luras att "hålla öppet" även om det ligger en minimal belastning över dioderna?


Ja, det er riktig at kontakten sitter koblet direkte til batteripolene. Jeg kan ingenting om denne elektronikken, derav mine spørsmål.
Jeg får ta en telefon og sjekke dette hos BMW forhandleren.

Roger Gross skrev:1250 GS årsm -20 har ett litiumbatteri - inte tidigare årsmodell.
//Roger


Min 1250GS er årsm -19, men hva slags batteri den har vet jeg ikke.

Re: Hurtigkobling batterilader.

InläggPostat: 2019-11-13/17:09
av Thomas Stadin
Pedro skrev:
Roger Gross skrev:1250 GS årsm -20 har ett litiumbatteri - inte tidigare årsmodell.
//Roger


Min 1250GS er årsm -19, men hva slags batteri den har vet jeg ikke.


Ta reda på vad för slags batteri mc:n har innan du ansluter en laddare.
Om batteriet är ett Lithiumbatteri kommer en CTEK-laddare av "fel typ" att förstöra ditt batteri.

Re: Hurtigkobling batterilader.

InläggPostat: 2019-11-13/18:35
av Roger Gross
Falken skrev:
Roger Gross skrev:NEJ! Välj INTE CTEK - kontakten med indikeringsdioder till en BMW med can-bus. Kontakten lurar styrdatorn att inte koppla ned med resultatet att batteriet töms på ett par dygn.
Välj CTEK:s kontaktstycke UTAN lysdioder - fungerar perfekt!
Mvh,
Roger G

Då det verkar som att Pedros kontakt sitter kopplad direkt till batteripolerna kan väl inte styrdatorn luras att "hålla öppet" även om det ligger en minimal belastning över dioderna?


Som framgår av bl a BMW-hojarnas instruktionsböcker avråder BMW MOTORRAD från att ansluta främmande elprylar.
Det har visat sig att olika elektriska komponenter kan orsaka ett "elektroniskt flimmer" som förhindrar canbus-systemet att stänga ner. Motorstyrdatorn är då igång och drar ström med resultatet att batteriet töms på ett par dygn. Erfarenhetsmässigt hör t ex CTEK:s laddkabel med lysdioder till de prylar som kan skapa nämnda problem. Problemet kan finnas även om elkomponenten direktkopplas på batteriet.
BMW MOTORRAD avråder bestämt från anslutning av prylar som inte är original/inte utprovade. Likaså avslås ev garantianspråk i dessa fall.
Mvh,
Roger G

Re: Hurtigkobling batterilader.

InläggPostat: 2019-11-14/06:52
av Olof Eriksson
Jag har haft C-tek sladd med lysdiod på följande mc:
F800 GS -13
F700 GS -13
R1200 GSA -14 & -17

Och jag flyttar laddaren runt i garaget mellan alla hojar. Så ca 1 gång i månaden sitter då laddaren på.. Har aldrig märkt att spänningen sjunkit nämnvärt under denna tid.

Så jag antar att jag har haft tur. Eller så är det en skröna att det inte funkar. Jag tror på det sistnämnda tills någon räcker upp handen å säger att jag hade problem.

Edit: jag har alltid kopplat in dom på batteriet eller motsvarande. R1200 GS/GSA Har en plusinkopplinspunkt bredvid batteriet.

Re: Hurtigkobling batterilader.

InläggPostat: 2019-11-14/09:43
av Pedro
Olof Eriksson skrev:Jag har haft C-tek sladd med lysdiod på följande mc:
F800 GS -13
F700 GS -13
R1200 GSA -14 & -17

Och jag flyttar laddaren runt i garaget mellan alla hojar. Så ca 1 gång i månaden sitter då laddaren på.. Har aldrig märkt att spänningen sjunkit nämnvärt under denna tid.

Så jag antar att jag har haft tur. Eller så är det en skröna att det inte funkar. Jag tror på det sistnämnda tills någon räcker upp handen å säger att jag hade problem.

Edit: jag har alltid kopplat in dom på batteriet eller motsvarande. R1200 GS/GSA Har en plusinkopplinspunkt bredvid batteriet.


Om du Olof har gjort dette uten problemer i flere år skal det jo funke for meg også. Kontakten som sitter på sykkelen nå er koblet på batteriet (på minuspolen og på plusskoblingspunktet ved siden av batteriet)
Det verste som kan skje er vel at batteriet tømmes for strøm, men det kan jo lades opp igjen.
At BMW (og andre bil/MC fabrikanter) fraråder å bruke annet utstyr enn eget er ikke noe nytt. De vil jo aller helst selge sine egne produkter eller fra produsenter som betaler for å få sine produkter anbefalt.

Nå må jeg bare finne ut hva slags batteri som sitter i sykkelen. Er det litium, må jeg kjøpe en annen lader.

Re: Hurtigkobling batterilader.

InläggPostat: 2019-11-14/13:07
av Thomas Stadin
Pedro skrev:Om du Olof har gjort dette uten problemer i flere år skal det jo funke for meg også. Kontakten som sitter på sykkelen nå er koblet på batteriet (på minuspolen og på plusskoblingspunktet ved siden av batteriet)
Det verste som kan skje er vel at batteriet tømmes for strøm, men det kan jo lades opp igjen.
At BMW (og andre bil/MC fabrikanter) fraråder å bruke annet utstyr enn eget er ikke noe nytt. De vil jo aller helst selge sine egne produkter eller fra produsenter som betaler for å få sine produkter anbefalt.

Nå må jeg bare finne ut hva slags batteri som sitter i sykkelen. Er det litium, må jeg kjøpe en annen lader.


CTEK-LED-kontakt tar ju några mA och om mc:n är utrustad med Lithiumbatteri kommer det att tömmas ganska snabbt om du har en CTEK-LED-kontakt monterad. Inte bra!

Re: Hurtigkobling batterilader.

InläggPostat: 2019-12-10/23:11
av Pedro
Sjekket med forhandler og det er ikke lithiumbatteri på min sykkel.

Bestilte derfor denne:
IMG_1979.JPG


Bruker den som adapter til eksisterende hurtigkobling og bruker min Ctek lader.
IMG_1980.JPG

IMG_E1942.JPG


Fungerer perfekt! :) Jeg lar ikke adapteret med lysdioder sitte på sykkelen, bruker det bare under lading.
Ctek kundeservice sier at adapteret trekker minimalt med strøm og at det vil ta lang tid før batteriet tømmes.

Re: Hurtigkobling batterilader.

InläggPostat: 2019-12-10/23:21
av BmwMats
Trevligt pyssel du har haft med din hoj Pedro ! :)

Fungerar bra med Ctek, käckt att det fanns en koppling som passade till din hoj också !

Mvh BmwMats

Re: Hurtigkobling batterilader.

InläggPostat: 2020-03-04/22:07
av Chrille
Hade ctek laddare med lysdiod på 1200RT 2014 i 9000mil, varav de sista 5000 med lithium batteri utan problem.