R1100S spårar väldigt på grus

Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.
Kategoriregler
Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.

R1100S spårar väldigt på grus

Inläggav jai134 » 2021-05-22/07:06

Jag har några frågor om väghållning. Vilken kategori den ska in under vet jag ej så flytta min frågan om detta är fel!
Jag kör en del grus- och skogsbilvägar med hojen, en R1100S -99, och den är ett litet helvete att ta sig fram med. Den ska promt ner i varenda litet spår så det blir väldigt vingligt. Den är också väldigt kursstabil på asfalt, dvs jag måste brottas med den för att få den att inte gå rakt fram i kurvorna. Jag vet att det är hojen då samma vägar med min två år äldre Triumph Daytona är helt problemfria, både spårig grusväg och kurvig asfalt.
Två saker kan jag tänka det beror på och eftersom jag inte är gjord av pengar vill jag kolla först om jag kan få nåt bra tips var jag ska börja; däck och fjädring. (Om det nu inte är en dålig MC).
Förspänningen? var hårt ställd av föregående ägare men jag har ställt allt jag hittat (både ratten framför tanken och dämpning och förspänning bak) i grundläge och det gjorde ingen skillnad. Någon annan inställning som kan göras? I min instruktionsbok finns inget annat för framgaffeln än just vredet framför tanken, vad jag kan se. Dock är jag inte så bra på tyska.
Det sitter ett gammalt Nankang roadiac bak och något nyare Pilot road fram och jag tänker att de lirar dåligt tillsammans? Har dock ingen lust att lägga pengar på nya däck bara för att upptäcka att det är nåt annat fel.
Vad sägs, ni som har åkt BMW länge. Jag har kört alla möjliga märken av hoj i 40 år men inte BMW så jag vet inte hur de ska kännas.
jai134
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2017-01-08/17:36

Re: R1100S spårar väldigt på grus

Inläggav BrooklynS » 2021-05-22/07:43

Hojar med lite bredare däck kan upplevas spåriga på ojämnt underlag.

En sak du kan prova är att köra med en hand på styret på grus samtidigt som du förankrar dig fast med knäna runt tanken. Omedvetet håller man ofta för hårt i styret och överför framhjulets rörelser till hela hojen som därmed slingrar sig.

Annars vet jag inget som ger så mycket på en hoj som nya däck och det är verkligen en billig investering. Mer än tre år gamla däck skulle åtminstone jag själv inte köra på.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: R1100S spårar väldigt på grus

Inläggav jai134 » 2021-05-22/07:52

Jo, jag vet. Dock är det bredare däck på trajjan och den lämnar spåren "spårlöst". Den lägger jag in i en kurva och den går sedan själv igenom den. BMW:n måste jag hålla kvar med motstyrning hela böjen.
jai134
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2017-01-08/17:36

Re: R1100S spårar väldigt på grus

Inläggav BrooklynS » 2021-05-22/08:11

Börja med däcken; tex Michelin PR4.

Sedan är BMW kursstabila hojar med låg tyngdpunkt, om du styr genom kroppsförflyttning så märker du var balanspunkten ligger.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: R1100S spårar väldigt på grus

Inläggav F800åkare » 2021-05-22/08:14

Du har 2 vitt skilda fjädringssystem på dina hojar. Min tanke är att du försöker köra din bmw som du kör trajjan som har konventionell fjädring. Bmw har lite sämre feedback och jag skulle gissa det är du som överkorrigerar hojen i brist på feedback. Nu är r1100s inte lika kass på feedback som k serien är, men jag upplever samma sak och jag hade en f800st förut och upplevde den otrevlig på grus med 180 bakdäck, med k1300 nu är det än värre iom i stort sett noll feedback genom styret. man får lära om och ta feedback via rumpan om vad som händer med hojen. Men asfalt är inga problem, funderar på smc gruskurs grund för att lära mig hojen på grus.

men även att sätta på 2 nya däck av samma modell kan göra en del för att förbättra.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: R1100S spårar väldigt på grus

Inläggav jai134 » 2021-05-22/08:39

F800åkare skrev:Du har 2 vitt skilda fjädringssystem på dina hojar. Min tanke är att du försöker köra din bmw som du kör trajjan som har konventionell fjädring. Bmw har lite sämre feedback och jag skulle gissa det är du som överkorrigerar hojen i brist på feedback. Nu är r1100s inte lika kass på feedback som k serien är, men jag upplever samma sak och jag hade en f800st förut och upplevde den otrevlig på grus med 180 bakdäck, med k1300 nu är det än värre iom i stort sett noll feedback genom styret. man får lära om och ta feedback via rumpan om vad som händer med hojen. Men asfalt är inga problem, funderar på smc gruskurs grund för att lära mig hojen på grus.

men även att sätta på 2 nya däck av samma modell kan göra en del för att förbättra.


Topp! Tackar för detta. Ska ge mig ut och testa. Det är inte så svårt då resan alltid börjar med 4 km utför på grus. Jag har låtit hojen "dansa på" och inte varit ikull än iallafall. Dock har farten inte varit högre än 50-60 och 40 marschhastighet (det är iofs ganska trivsamt för då hinner en titta ut i skogen). Gruskurs tror jag också på eftersom jag är utpräglad asfaltsåkare. Det låter trösterikt att det inte är fel på hojen utan att det är kombon jag och däcken som är problemet....
jai134
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2017-01-08/17:36

Re: R1100S spårar väldigt på grus

Inläggav jai134 » 2021-05-22/08:43

BrooklynS skrev:Börja med däcken; tex Michelin PR4.

Sedan är BMW kursstabila hojar med låg tyngdpunkt, om du styr genom kroppsförflyttning så märker du var balanspunkten ligger.


Jag upplever tyndpunkten som mycket högre på bmw:n än på trajjan. Det får jag känna mer på men iallafall när jag baxar omkring på dem känns bmw:n mycket mer "vältbenägen".
jai134
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2017-01-08/17:36

Re: R1100S spårar väldigt på grus

Inläggav fredde 7 » 2021-05-22/15:03

Men R1100s är ingen grushoj....... inte ens en crossover, den ska gå 100% asfalt, allt annat är
transport.

Det ända som inbjuder till gruskörning med en R1100s är dess uprätta körställning.
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: R1100S spårar väldigt på grus

Inläggav jai134 » 2021-05-22/18:08

20210522_171329 (1).jpg
Jo det kan du ha rätt i men som skogsmaskin funkar den iallafall.
jai134
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2017-01-08/17:36

Re: R1100S spårar väldigt på grus

Inläggav BrooklynS » 2021-05-22/18:35

Jag har kört massor av skogsväg och stig med R1100RS, det är däcken och markfrigången som begränsar, inte hojen i sig.

BMW kräver lite inkörning för föraren då de skiljer sig mycket åt från andra hojar, tex Telelevergaffeln och hur den beter sig vid bromsning. Samt att man känner framhjulets rörelser i fotpinnarna, inte styret...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: R1100S spårar väldigt på grus

Inläggav fredde 7 » 2021-05-22/20:34

Klart det går, och självfallet går det att modda hojen så den blir bättre på grus, men då blir den sämre på asfalt vilket den är byggd för?......?
Supermotard låter som en utmärkt hojtyp för ändamålet:)

Markfrigång och däck.......är inte det rätt mycket av hojtypen, lägg till bredare styre så har vi en GS;)

Med det skrivet vill jag inte förta någon nöjet att "grusa" sin R1100s"
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: R1100S spårar väldigt på grus

Inläggav jai134 » 2021-05-22/20:59

Jag funderar på att lägga på såna däck som de har på scramblers. Grejen här uppe i trakten är att det vimlar av trevliga grusvägar men det finns inte lika mycket skojiga asfaltsvägar. Än så länge är jag nöjd med att glida fram långsamt och fint och då går det faktiskt utmärkt även med asfaltdäck. Skulle scramblerdäck funka tror ni? Banåka gör jag med trajjan ändå, tror jag.
jai134
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2017-01-08/17:36

Re: R1100S spårar väldigt på grus

Inläggav BrooklynS » 2021-05-22/21:58

Absolut kan du prova med tex Pirelli Scorpion Rally STR som är ett kanondäck, även på asfalt.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: R1100S spårar väldigt på grus

Inläggav jai134 » 2021-05-23/07:09

BrooklynS skrev:Absolut kan du prova med tex Pirelli Scorpion Rally STR som är ett kanondäck, även på asfalt.

Toppen! Tack :)
jai134
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2017-01-08/17:36

Re: R1100S spårar väldigt på grus

Inläggav BrooklynS » 2021-05-23/07:57

jai134 skrev:
BrooklynS skrev:Absolut kan du prova med tex Pirelli Scorpion Rally STR som är ett kanondäck, även på asfalt.

Toppen! Tack :)



Nya däck gör ofta underverk med köregenskaperna... :lol:
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: R1100S spårar väldigt på grus

Inläggav Fredric Fredricson » 2021-05-26/01:02

Jag körde min gamla R1100S på grus många gånger utan att märka några konstigheter. I alla fall inte mer än att det är en mental spärr som måste passeras, men det är nog inte unikt för R1100S.
Den mentala spärren jag pratar om är att man måste förstå att det är hojen som håller balansen, och inte du själv, så lätt grepp om styret och låt den "orma" lite om den vill.
Men å andra sidan hade jag aldrig Nankang-däck nånstans på hojen.

Sen är det förvisso så att R1100S inte är en kurvätare. Visst går det bra att svänga men den är ganska sävlig och man kan få ta i en del. Detta jämfört med min nuvarande S1000R.

De sista tre-fyra säsongerna hade jag dessutom bytt original cykelpumpar mot Öhlins fram och bak, det gjorde stor skillnad. Inte på sävligheten men stabiliteten i kurvorna och hanteringen av gropar och gupp förbättrade markant.


PS. Jag har kvar Öhlinarna och om nån vill köpa dom så är dom till salu för en rimlig peng.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: R1100S spårar väldigt på grus

Inläggav jai134 » 2021-05-26/07:12

Gott! Ja, den är onekligen lite "brottig". Jag kommer inte att lägga ner så mycket på extragrejor på den, den ska mest funka och ta mig från en fikapaus till nästa. Även lite pendling, skulle jag tro. Däcken är prio ett nu (Nankang-däcket är livsfarligt, 10 år gammalt upptäckte jag). Jag tror det är en något rundare profil än framdäcket vilket gör att det händer konstiga saker vid nedlägg.
jai134
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2017-01-08/17:36

Re: R1100S spårar väldigt på grus

Inläggav mille » 2021-05-26/08:52

Min gamla r100rs var underbar på grus, tack vare sina smala däck.
Så fundera på om du kan gå ner lite i bredd om du ska byta däck.
mille
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2006-09-23/20:55

Re: R1100S spårar väldigt på grus

Inläggav Fredric Fredricson » 2021-05-27/21:21

mille skrev:Min gamla r100rs var underbar på grus, tack vare sina smala däck.
Så fundera på om du kan gå ner lite i bredd om du ska byta däck.


R1100S fanns med två bakfälgar, en 5 tum för 170-däck och en 5 1/2 tum för 180-däck. Jag hade 5 tum men moderna sportdäck tillverkas ofta inte i 170-bredd så för att kunna köra på dom däck jag ville så provade jag med 180-däck, på en fälg avsedd för 170-däck, och det fungerade faktiskt bra, även om däckens profil förmodligen inte var exakt hur tillverkaren tänkt sig.

Jag misstänker dock att sätter man smalare däck än vad fälgen är avsedd för så kan man få en del problem med tanke på hur däcksprofilen sträcks ut. Jag har inte provat men jag skulle tveka.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: R1100S spårar väldigt på grus

Inläggav jai134 » 2021-05-29/21:31

Nej, jag tänker inte sätta på smalare däck än de rekommenderade 170x60. Jag har 5" och tänker isf köpa de av BrooklynS rekommenderade Scorpion rally str. Verkar vara en bra kompromiss. Vi får se. Jag kanske köper en motard istället för att kompromissa. Jag har ju trots allt min trajja om jag vill åka sportigt. Vi får se. Tack för alla svar :-)
jai134
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2017-01-08/17:36

Re: R1100S spårar väldigt på grus

Inläggav jai134 » 2021-05-30/11:36

Jag kan härmed meddela att med lite mer luft i däcken spårar den betydligt mycket mindre. (Hade 1,1 fram och 1,6 bak, men säg inget!).
jai134
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2017-01-08/17:36

Re: R1100S spårar väldigt på grus

Inläggav BmwMats » 2021-05-30/11:50

jai134 skrev:Jag kan härmed meddela att med lite mer luft i däcken spårar den betydligt mycket mindre. (Hade 1,1 fram och 1,6 bak, men säg inget!).


Blundar... :roll: :? :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: R1100S spårar väldigt på grus

Inläggav jai134 » 2021-05-31/15:21

BmwMats skrev:Blundar... :roll: :? :D


Det tackar vi för!
jai134
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2017-01-08/17:36


Återgå till Frågelådan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst