Benämning på touringväskor?

Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.
Kategoriregler
Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.

Benämning på touringväskor?

Inläggav unyl_72 » 2021-05-23/14:55

lås.jpg
packväska.jpg
Jag har ett par packväskor till min R100 -82, men saknar nycklar samt innerväskor till dem.
Har sökt en hel del på webben om det går att få tag på detta som tillbehör, men hittar ej.
Den bästa modellbeteckningen jag har som sökord är - sätz tourenkoffer 46 54 2 300 000 - som står i tillbehörskatalogen jag har från samma år - dock får jag ingen träff.

Har förstått att det finns lite olika väskor med olika volym, men de jag har ser ut att vara identiska, eller rättare helt symmetriska mellan höger och vänster.

Någon som vet var jag bäst kan hitta:
1. Nyckel (alt. bra välsorterad låssmed i Gbg)
2. Innerväskor (måste ej vara BMW-original, men bra passform och gärna tåla lite vatten)

M.v.h Ulf
unyl_72
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 2011-07-15/12:00

Re: Benämning på touringväskor?

Inläggav Håkan » 2021-05-23/15:03

Hej Ulf.
Jag sökte nyligen efter nycklar till den typen av väskor.
Lennart Lagervall på MC-Proffsen upplyste mig om att dessa nycklar utgått ur BMWs sortiment...
Jag har sett liknande lås på större resväskor. Pröva hos en affär som säljer resveskor.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Benämning på touringväskor?

Inläggav unyl_72 » 2021-05-23/15:20

Håkan skrev:Hej Ulf.
Jag sökte nyligen efter nycklar till den typen av väskor.
Lennart Lagervall på MC-Proffsen upplyste mig om att dessa nycklar utgått ur BMWs sortiment...
Jag har sett liknande lås på större resväskor. Pröva hos en affär som säljer resveskor.


Tack, Håkan.

Sedan kan man ju också fundera över hur bra säkerhet man får för sitt bagage med dessa lås - De är väl mest till för ärliga människor?
Man kanske får lägga sin energi på att hålla lite uppsikt eller på att ta med sig väskorna i stället för att lämna kvar på hojen... :/

M.v.h Ulf
unyl_72
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 2011-07-15/12:00

Re: Benämning på touringväskor?

Inläggav enhjuling » 2021-05-23/19:16

De väskorna satt det nästan alltid en rem om som extra säkring mot att de öppnade sig under färd.
Låsen var nog inga höjdare.

/Stefan
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Benämning på touringväskor?

Inläggav BrooklynS » 2021-05-23/21:39

enhjuling skrev:De väskorna satt det nästan alltid en rem om som extra säkring mot att de öppnade sig under färd.
Låsen var nog inga höjdare.

/Stefan


Låsen var väl en sak, men gångjärnen... en av mina väskor på R100RS-en lossnade och spridde en gång sitt innehåll på E10 söder om Kiruna, efter detta blev en svenskrem runtom en extra säkring både mot oavsiktlig öppning och lossnande från hållaren. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Benämning på touringväskor?

Inläggav unyl_72 » 2021-05-24/18:09

BrooklynS skrev:
enhjuling skrev:De väskorna satt det nästan alltid en rem om som extra säkring mot att de öppnade sig under färd.
Låsen var nog inga höjdare.

/Stefan


Låsen var väl en sak, men gångjärnen... en av mina väskor på R100RS-en lossnade och spridde en gång sitt innehåll på E10 söder om Kiruna, efter detta blev en svenskrem runtom en extra säkring både mot oavsiktlig öppning och lossnande från hållaren. :)


He, he. Ja, det vill man gärna undvika. Tanken att just detta skulle hända har faktiskt slagit mig vid färd. Man kollar gärna titt som tätt om väskorna sitter kvar :)

Följdfrågan då. Någon som vet ett bra ersättningsalternativ på väskor till dessa standardfästen?

M.v.h Ulf
unyl_72
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 2011-07-15/12:00

Re: Benämning på touringväskor?

Inläggav Ecklesiastik » 2021-05-24/21:23

Personligen har jag alltid gillat hur Hepco Beckers Junior väskor passar på BMW cyklar av äldre modell jag vet dock inte om dessa passar rakt av även om jag vill minnas att jag läst att Krauser väskorna som är dom samma som Hepco Becker en gång i tiden var orginaltillbehör till dessa BMW modeller. Dom mindre 30 liters väskorna är nog i liknande storlek som dom du har.

Om du vill testa och provmontera har jag en uppsättning till min K1100 som du kan få testa med om du är i närheten av Norrköping.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Benämning på touringväskor?

Inläggav unyl_72 » 2021-05-25/18:35

Ecklesiastik skrev:Personligen har jag alltid gillat hur Hepco Beckers Junior väskor passar på BMW cyklar av äldre modell jag vet dock inte om dessa passar rakt av även om jag vill minnas att jag läst att Krauser väskorna som är dom samma som Hepco Becker en gång i tiden var orginaltillbehör till dessa BMW modeller. Dom mindre 30 liters väskorna är nog i liknande storlek som dom du har.

Om du vill testa och provmontera har jag en uppsättning till min K1100 som du kan få testa med om du är i närheten av Norrköping.


Riktigt bra tips, och riktigt hyggligt av dig att få pröva. Har dock några mil till Norrköping och ingen tur planerad.
Just nu, lutar det åt de väskorna som H&B tillverkar åt Siebenrock "Krauser Classic" - Verkar passa rakt av på mina originalfästen.

M.v.h Ulf
unyl_72
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 2011-07-15/12:00

Re: Benämning på touringväskor?

Inläggav unyl_72 » 2021-06-04/19:25

enhjuling skrev:De väskorna satt det nästan alltid en rem om som extra säkring mot att de öppnade sig under färd.
Låsen var nog inga höjdare.

/Stefan


Detta hade du helt rätt i.
När jag skulle montera väskorna, small det ena låset av på mitten.
Tur att man stod hemma på garageuppfarten :)

Någon som vet om nytillverkade Krauser har bättre kvalitet?

Mvh Ulf
unyl_72
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 2011-07-15/12:00


Återgå till Frågelådan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst