Pålitliga spännband

Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.
Kategoriregler
Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.

Pålitliga spännband

Inläggav Patrickgbg » 2021-06-09/19:36

God kväll.

Jag undrar bara om ni har några tips angående pålitliga spännband som man har med sig när man åker under en längre tid på färjor, vet att det finns spännband på vissa färjor men litar inte på deras spännband.
Har testat biltemas men de är inte alls bra och julas fungerar väl till campingutrustning men inte till fastsurrning av hojen.
Jätte tacksam för tips.

Ha en fortsatt trevlig kväll.

Mvh Patrick
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58

Re: Pålitliga spännband

Inläggav Kovlingen » 2021-06-09/19:43

De ggr. jag har åkt med färjor har det funnits riktiga spännband plus hjälpsam
personal för att få hojen förankrad . Det som kan vara bra att ha i packen är någon
typ av skydd över dynan OM spännbandet är lite smutsigt ,
Hitintills inga problem .
Andra kanske har annan info .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Pålitliga spännband

Inläggav Patrickgbg » 2021-06-09/20:26

Det räcker det nog då. Ska till Gotland på semestern nämligen.
Har du spännband med dig i reserv för säkerhets skull ändå?

Tack för ett snabbt svar förresten.
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58

Re: Pålitliga spännband

Inläggav Hasse Gustafsson » 2021-06-09/20:30

Spännband brukar finnas på färjor.
Ettans växel i och ett spännband som drar åt vänster.
sedan klart. Att spänna över dynan har jag
aldrig fattat vitsen med?
Välter hojen så glider väl bara bandet mot dynan?
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Pålitliga spännband

Inläggav Kovlingen » 2021-06-09/21:01

Hasse Gustafsson skrev:Spännband brukar finnas på färjor.
Ettans växel i och ett spännband som drar åt vänster.
sedan klart. Att spänna över dynan har jag
aldrig fattat vitsen med?
Välter hojen så glider väl bara bandet mot dynan?

Du glömd väl att hojen ska stå på sidostödet , vilket jag har lärt mej :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Pålitliga spännband

Inläggav Patrickgbg » 2021-06-12/22:52

Tackar så mycket för att ni tog/tar er tid att svara på frågor.

Ha en fortsatt trevlig kväll och snart morgon.

Mvh Patrick
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58

Re: Pålitliga spännband

Inläggav Fredric Fredricson » 2021-06-15/01:21

Jag har köpt spännband på Bauhaus. Inte för att jag speciellt gillar Bauhaus direkt men dom hade spännband med hållfastheten deklarerad så det står 250kg eller 500kg eller nåt liknande på dom.

Jag använder spännband för att fixera hojen på släpet (när jag har bankörningar) och skulle inte uppskatta om den tog några egna omvägar inne i släpet bland tält, stolar och bensindunkar (som också är fixerade med spännband).

Jag har spännbanden för specifika uppgifter så jag kapar av dom till lämplig längd. Det går bra och om man tar en tändsticka eller tändare och värmer lite på änden efter att jag klippt av dom så fransar dom sig inte.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Pålitliga spännband

Inläggav BmwMats » 2021-06-15/07:29

Fredric Fredricson skrev:Jag använder spännband för att fixera hojen på släpet (när jag har bankörningar) och skulle inte uppskatta om den tog några egna omvägar inne i släpet bland tält, stolar och bensindunkar (som också är fixerade med spännband).

Jag har spännbanden för specifika uppgifter så jag kapar av dom till lämplig längd. Det går bra och om man tar en tändsticka eller tändare och värmer lite på änden efter att jag klippt av dom så fransar dom sig inte.


Hoppas att du inte eldar på för nära dunkarna bara...
(duckar och springer) :lol: :mrgreen:

För att återgå till att vara lite mer seriösa, även jag har vid några tillfällen använt liknande spännband för att säkra hojarna på en vanlig bilkärra, dom sitter bra och säkrar hojen mycket bra under transport.
Dock vill jag förmana att man då och då under transportens gång även kontrollerar och spänner upp dom lite, för dom har en tendens att bli lite lösa efter några mil då allt har skumpat och hoppat lite på släpet.
(egen erfarenhet) :o :(
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Pålitliga spännband

Inläggav Fredric Fredricson » 2021-06-15/09:26

BmwMats skrev:För att återgå till att vara lite mer seriösa, även jag har vid några tillfällen använt liknande spännband för att säkra hojarna på en vanlig bilkärra, dom sitter bra och säkrar hojen mycket bra under transport.
Dock vill jag förmana att man då och då under transportens gång även kontrollerar och spänner upp dom lite, för dom har en tendens att bli lite lösa efter några mil då allt har skumpat och hoppat lite på släpet.
(egen erfarenhet) :o :(

Detta problem har jag aldrig haft. Enligt instruktionsboken skall min S1000R spännas ned i gaffelkronorna eller styret så jag spänner ihop framgaffeln nån centimeter. Det gör att mina främre spännband sitter bra.
Baktill så spänner jag fast hjulet (så det inte skall dansa i sidled) och även här sitter spännbanden hårt, utan fjäder att hjälpa till med.

Jag tror det kan ha att göra med två saker, kvaliteten på spännband och hur man säkrar cykeln. Om man inte har nåt som håller framhjulet på plats (vilket jag har) så kan det flytta sig lite och då kan spännbanden ändra spänning.

Rådet att kolla då och då är emellertid bra, jag kollar varje gång jag stannar för att tanka eller nåt annat. Men hittills har det varit problemfritt.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Pålitliga spännband

Inläggav Micce1980 » 2021-06-15/22:07

Patrickgbg skrev:God kväll.

Jag undrar bara om ni har några tips angående pålitliga spännband som man har med sig när man åker under en längre tid på färjor, vet att det finns spännband på vissa färjor men litar inte på deras spännband.
Har testat biltemas men de är inte alls bra och julas fungerar väl till campingutrustning men inte till fastsurrning av hojen.
Jätte tacksam för tips.

Ha en fortsatt trevlig kväll.

Mvh Patrick



https://www.destinationgotland.se/sv/fa ... for-resan/
Motorcykel ombord
Det finns speciella platser för MC på bildäcken ombord. Spännband finns till varje plats (upphängda på väggen framför varje plats). Du kan även ta med egna för att vara säker på att de passar just din motorcykel. Motorcykeln bör alltid surras fast, oavsett väder.

Hur som, deras spännband håller nog bättre än du tror, de ska ju användas i många år.

Vad är det för fel på biltemas? Sök på lastspännare där annars så hittar du oranga "spännband" som du kan ha

Lycka till
1200GSA 2016 "D15"
Användarvisningsbild
Micce1980
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2020-10-11/18:26
Ort: D15

Re: Pålitliga spännband

Inläggav Patrickgbg » 2021-06-24/19:08

Tackar så mycket för alla tipsen och svaren.

De som jag har köpt från Biltema gick upp ett antal gånger under tre färder när jag transporterade både fästmöns moped och när jag själv hade större packning en gång, fick då stanna ganska ofta för att spänna dem igen, hittade inte heller något som jag hade gjort fel. Var la dock kanske ett "måndags exemplar" jag lyckades få tag på.

Köper kanske ett par bara för att vara på den beryktade, säkra sidan, ifall att.

Ha en god fortsättning på kvällen.
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58

Re: Pålitliga spännband

Inläggav Fredrik J » 2021-06-24/22:31

Har aldrig åkt färja som inte haft spännband som funkat, men det kanske bara är jag ;)
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Pålitliga spännband

Inläggav DaK » 2021-06-25/06:43

Fredrik J skrev:Har aldrig åkt färja som inte haft spännband som funkat, men det kanske bara är jag ;)

Jag har aldrig frågat, men jag tror inte att Bolmsö-färjan kan erbjuda spännband :lol:
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Pålitliga spännband

Inläggav Lindeberg » 2021-06-25/12:12

Jag brukar alltid ha med egna. Inte för att jag tvivlar på färjespännbandens funktion, utan för att de är skitiga. Enda gången jag haft problem var på någon Tysklandsfärjan där fästpunkten inte var monterad PÅ durken, utan istället utgjordes av själva durken (genom att uppsågat kryss). Vid det tillfället så var kroken på mina spännband inte vid nog.

För att sidostödet inte ska fjädra upp brukar jag spänna en enkel rem mellan stöd och framhjul (eller motorbåge), Stoppkloss bakom bakhjulet (om det finns), och hojen parkeras fram mot vägg eller med växel i. Brukar sen spänna band åt sidorna ner, ibland över sadeln, ibland ett år vart håll, lite beroende på hur fästpunkterna är placerade.

Vid ett tillfälle nära på krävde en färjepersonal att min hoj skulle upp på centralstödet. Försökte förklara att det är säkrare med sidostödet. Han stod på sig och jag argumenterade för min sak… Slutade med att jag fick göra som jag ville…
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Pålitliga spännband

Inläggav Micce1980 » 2021-06-25/13:22

Patrickgbg skrev:Tackar så mycket för alla tipsen och svaren.

De som jag har köpt från Biltema gick upp ett antal gånger under tre färder när jag transporterade både fästmöns moped och när jag själv hade större packning en gång, fick då stanna ganska ofta för att spänna dem igen, hittade inte heller något som jag hade gjort fel. Var la dock kanske ett "måndags exemplar" jag lyckades få tag på.

Köper kanske ett par bara för att vara på den beryktade, säkra sidan, ifall att.

Ha en god fortsättning på kvällen.


Ok :) Jag har deras med Artnr. 34-278 och de fungerade för mig, kanske beror på vilka man köpt? Just de behövdes inte dras åt emellan trots 100 mil på släp under 2 dygn :)

Hur som, lycka till
1200GSA 2016 "D15"
Användarvisningsbild
Micce1980
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2020-10-11/18:26
Ort: D15

Re: Pålitliga spännband

Inläggav Kovlingen » 2021-06-25/13:44

Lindeberg skrev:Vid ett tillfälle nära på krävde en färjepersonal att min hoj skulle upp på centralstödet. Försökte förklara att det är säkrare med sidostödet. Han stod på sig och jag argumenterade för min sak… Slutade med att jag fick göra som jag ville…

Lysande resultat . Jag har dessutom alltid 1:ans växel i och stoppklossar om det finns .
Har bara råkat ut för hjälpsam personal . (Det gäller att se vilse ut i pannkakan och ta emot hjälp .
Jag blir aldrig kompis med spännbanden ;) )
Att ha ett reklamblad eller en tidning är inte helt fel då jag brukar lägga spännbandet över dynan .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Pålitliga spännband

Inläggav Patrickgbg » 2021-06-27/13:49

God eftermiddag.

Det är väl nog jag som överdriver, har aldrig parkerat på färja innan.
Var nog otur när jag köpte mina spännband på Biltema.
Jag har fått bra tips och är väldigt tacksam för era svar och för att ni tager er tid att skriva.

Ha en fortsatt trevlig söndag.

MVH Patrick
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58

Re: Pålitliga spännband

Inläggav Kapten Stofil » 2021-06-27/14:21

Jag vill minnas att jag köpte mina på Jula, såna där orangea 500-kilos. De har fungerat utmärkt men mekanismen behöver en droppe olja när de är nya. Använder dem typ hela tiden för att spänna fast grenar och ris på släpkärran m.m. m.m., har även lyft upp en stor säng via balkongen med block och talja och nämnda spännband. Har också spänt fast mina tidigare hojar på färjan med dem ett antal gånger. De har inte fallerat nån gång.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Pålitliga spännband

Inläggav Kovlingen » 2021-06-27/14:46

[quote="Kapten Stofil" har även lyft upp en stor säng via balkongen .[/quote]
Arbetsbänk menar du väl "Kapten" :? :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Pålitliga spännband

Inläggav BmwMats » 2021-06-27/14:47

Kovlingen skrev:[quote="Kapten Stofil" har även lyft upp en stor säng via balkongen .


Jag hade ju aldrig vågat nämna något sådant, åtminstone inte på det här forumet... :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Pålitliga spännband

Inläggav Kovlingen » 2021-06-27/14:50

BmwMats skrev:
Kovlingen skrev:[quote="Kapten Stofil" har även lyft upp en stor säng via balkongen .

Arbetsbänk menar du väl "Kapten" :? :mrgreen:

Jag hade ju aldrig vågat nämna något sådant, åtminstone inte på det här forumet... :lol:

Äh ! Kör hårt . Livet är kort :D
Annars ligger väl Örebro risigt till :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Pålitliga spännband

Inläggav Kapten Stofil » 2021-06-27/20:39

Kovlingen skrev:
BmwMats skrev:
Kovlingen skrev:[quote="Kapten Stofil" har även lyft upp en stor säng via balkongen .

Arbetsbänk menar du väl "Kapten" :? :mrgreen:

Jag hade ju aldrig vågat nämna något sådant, åtminstone inte på det här forumet... :lol:

Äh ! Kör hårt . Livet är kort :D
Annars ligger väl Örebro risigt till :shock:


:lol: :lol: nej jag menade faktiskt säng, en 160-cm IKEA-säng. Jeffulskt tung och precis för bred för att få uppför trappan. Att ge upp går naturligtvis inte så det fick bli balkongen :lol:
BIltemas block och talja, som jag redan skaffat för annat ändamål, och stark kompis var nödvändigt
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Pålitliga spännband

Inläggav Patrickgbg » 2021-07-04/12:47

Jag beställde ett par som jag hämtade ut i fredags och som jag kommer att ha med mig ifall att.

Tack så mycket för att ni lade ned tid och svarade på mina frågor.

Ha en fortsatt trevlig dag.
Mvh Patrick
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58


Återgå till Frågelådan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst