Rengöring Tank invändigt ?

Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.
Kategoriregler
Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.

Rengöring Tank invändigt ?

Inläggav BmwMats » 2021-06-24/08:44

Hej gott folk !

Tittade ner i bränsletanken och ser en fruktansvärt smutsig sörja som bitit sig fast inuti tanken, vad rekommenderar Ni att göra rent denna med för medel ?
Tanken är av aluminium och har stått öppnad en längre tid och det har samlats fukt (vatten) och allsköns annat obeskrivbart inuti den.

Rekorderlig vanlig bensin, fotogen, avfettning eller något annat "mirakelmedel" ?

Har sökt runt lite på olika sidor, men som vanligt söker jag väl fel, eller så är jag inte kapabel att söka på rätt saker... :oops:

Innan jag gör något fel, så skulle jag uppskatta goda råd och tips på hur jag skall gå till väga med detta.
Vill inte skada något som sitter i tanken, det finns ju kablar, bränslenivågivare och annat känsligt.
(vill helst inte lossa denna givare, då anslutningen är känslig och lätt kan läcka efter demontering.

Har aldrig sett en sådan skitig och smutsig tank invändigt tidigare.

Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_4561.JPG
IMG_4562.JPG
IMG_4563.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Rengöring Tank invändigt ?

Inläggav Ecklesiastik » 2021-06-24/12:11

Jag har sätt folk köra en blandning av ättikssprit och vatten. Med metoden

-Fyll med typ 5-10liter 50/50 ättikssprit och vatten
-I med något grovkornigt typ grus
-Ruska sedan skiten
-Låt stå 30 min ruska igen
-Upprepa tills du är nöjd
När man är nöjd med resultatet är det mycket viktigt att rengöra efteråt för att få bort så mycket vinäger som möjligt. Jag brukar spola med vatten sedan spraya lite WD40. Men vet inte om detta endast är för plåt eller om det även funkar på aluminium
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Rengöring Tank invändigt ?

Inläggav BmwMats » 2021-06-24/12:42

Tack, då skall jag botanisera runt i skafferiet och se om hustrun har lite ättikssprit ståendes till övers...
Måste ju spara lite grann så hon kan göra "inlagd gurka" som är så gott till mat. ;)
(lite lite granna kvar i flaskan till henne med andra ord) :oops: :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Rengöring Tank invändigt ?

Inläggav BmwMats » 2021-06-28/20:29

Ikväll fick tanken en välbehövlig dust med pensel och avfettning invändigt, men svårt att komma åt överallt.
Tack till Ecklesiastik för tips om Ättikssprit.
Märkligt nog tyckte hustrun att den borde ha använts till något bättre än att hälla i tanken. Förstår inte det... :shock:

Ser betydligt bättre ut redan... Men det får gotta sig ett tag till.
Bilagor
IMG_4697.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Rengöring Tank invändigt ?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-07-01/14:37

Gör inte som min granne gjorde när vi var i "mopedåldern"; stack ned en cigaretttändare med låga i tanken för visuell inspektion :D

Han sprang utan sin fjunismustasch och ögonbryn under en längre tid.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Rengöring Tank invändigt ?

Inläggav BmwMats » 2021-07-01/19:28

Har hört ryktas om att bensin under vissa omständigheter eventuellt kan vara något brandfarlig...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till Frågelådan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst