Hej Stefan,
Delar dina erfarenheter betr BRISK stift och magerryckproblemen. Men har också diskuterat med BMW VARFÖR de inte rekommenderade BRISK stift. Vad gäller nutida maskiner och tändstift så är det INTE en kommersiell utan en teknisk fråga. (Klart det svider för tyskarna att inte kunna rekommendera tyska BOSCH...) Riktigt att MAHLE är en av leverantörerna av oljefilter - därmed inte sagt att alla deras filter är rätt för en BMW. Övertrycksventilens öppningstryck och genomströmningsvolymen/tidsenhet är specifik för varje motortyp. Men vad gäller just MAHLE kan man hitta tvillingen till det BMW kallar original. K&N, HIFLO mm vill jag inte ens nämna i sammanhanget...
Bromsbelägg finns BREMBO som leverantör och de har en mängd olika belägg. De har också belägg som bromsar ännu bättre än de som BMW kallar original, men de ännu effektivare beläggen sliter hårdare på skivorna. Man har alltså valt en kompromiss.
Oljor är en kommersiell fråga.
Om vi sedan avslutningsvis tar upp BMW:s frikostiga good-will - hantering så förutsätter den att originaldelar används. Med piratdelar är det kalla handen.
Mvh,
Roger G
PS Jodå, tekniska argument finns i några frågor. Man ska ha klart för sig att tyskarna testar på tyskt vis dvs mycket grundligt och väldokumenterat. Att det ibland slipper igenom en groda beror i regel inte på att teknikerna missat. Det finns en inköpsavdelning med ögat på öret, en marknadsavdelning som vill ha ut nyheterna samt underleverantörer som ibland kör i diket...