Backspegelinfästning

Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.
Kategoriregler
Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.

Backspegelinfästning

Inläggav BmwMats » 2022-01-28/12:02

Har problem med att båda mina backspeglar sitter dåligt fast i sin infästning på K1100RS.
Det räcker med att man råkar stöta till dom ytterst lite, så ramlar dom av.

Tidigare ägare av cykeln har dock varit förutseende genom att säkra dom med en tråd fastbundet i motorcykelns kåpa så dom inte försvinner, men dom ramlar fortfarande lätt loss.

Själva spegelhuset sitter med tre stycken skruv vars huvud har en kula längst ut, och genom att trycka fast spegelhuset på kåpan så skall några plåtbleck gripa tag i dessa tre skruvar med kulformat huvud.

Är det någon som har tips på någon lösning på detta problem, skulle det hjälpa med att "spänna upp" dessa plåtbleck i backspegelhuset, eller finns det någon bättre metod ?

Kommentera gärna hur Ni har gjort, misstänker att det är fler som har eller har haft liknande problem, denna K1100RS lär ju inte vara unik i det avseendet.

Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_5987.JPG
IMG_5988.JPG
IMG_5989.JPG
IMG_5990.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Backspegelinfästning

Inläggav Roger Gross » 2022-01-28/14:18

Hej Mats,
Byt blecken alternativt böj dem så de greppar hårdare.
Som framgår av dina bilder är blecken deformerade!?
Vänliga hälsningar,
Roger G
PS Med din dokumenterade mekkompetens undrar jag förstås om du nu driver med oss Forumläsare...
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Backspegelinfästning

Inläggav CG Arvidsson » 2022-01-28/21:40

Kanske du kan justera in blecken lättare om du skruvar av fästplattan från kåpan. Hade ej dessa problem på mina 3 RS:ar
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Backspegelinfästning

Inläggav F800åkare » 2022-01-29/00:20

Jag skulle böja upp skålarna lite, bara lite, sedan lägga små bitar av gummiduk (blå markering) under dom för att öka skålarnas moståndskraft. Sidostyrningarna skulle jag justera ihop en aning. (röd markering)

Felet ligger nog inte i direkt slitage utan att metallen har mattats ut och istället för att fjädra ändra de form. gummit kommer då hjälpa metallen att hålla emot.

Sen givetvis avfetta alla metall delar och enbart lägga på ytterst lite keramiskt antikärv (biltema 36-4551) i varje skål.
Bilagor
IMG_5990.JPG
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Backspegelinfästning

Inläggav BmwMats » 2022-01-29/01:12

Tack grabbar för era svar ! ;)

Roger Gross skrev:Hej Mats,
Byt blecken alternativt böj dem så de greppar hårdare.
Som framgår av dina bilder är blecken deformerade!?
Vänliga hälsningar,
Roger G
PS Med din dokumenterade mekkompetens undrar jag förstås om du nu driver med oss Forumläsare...


Nej Roger, jag bugar och bockar för din tillit till mina arbeten och färdigheter, men det var mer ställt som en undran, även om det kanske inte framkom i klartext, att jag var förvånad att det satt så löst.
Möjligtvis om någon mer har råkat ut för detta på sin hoj, tänkte jag.
Att böja ett plåtclips är baggis, men jag var mer osäker på om det håller i längden, eller om man bör byta dessa då metallen kanske mattas av med tiden.

F800åkare - Har gjort så nu, både böjt till clipsen och lagt en tunn gummiduk under (ca 3X3 mm) under varje slips. Har dock inte fettat in dessa med någon smörja, då jag vill att clipsen skall kärva och inte poppa ut så lätt i framtiden.
Tack ! ;)

CG Arvidsson - Gjorde så, lossade de tre muttrarna med brickor på baksidan av kåpan och släppte på plåtfästet.
Lite idiotisk konstruktion att inte muttrarna satt kvar med någon form av fäste på baksidan, nu fick man ju nästan ha anorektiska underarmar och barnfingrar för att komma åt efter att jag släppte på plastavtäckningen som sitter strax ovan.
Men nu fungerar det, sitter kanonbra (åtminstone för tillfället). Får se efter några mil i vår/sommar om det fortarande verkar sitta, annars får jag nog byta plåtclipsen och göra om jobbet.
Inga problem ! ;)
Trevligt att höra att du har haft tre stycken RS, himla fina maskiner !!! :mrgreen:


Tack för er omtänksamhet, synd att jag inte formulerade mig på ett bättre sätt initialt i tråden, var mer nyfiken på om fler har råkat ut för detta, samt om clipsen har en tendens att mattas med åren.

På min K75RT med snarlik infästning av backspeglarna så sitter dom som berget, har haft av dessa för att rengöra och putsa till cykeln, var mest rädd att göra sönder något då dom satt så hårt och bra.

Önskar Eder alla en fortsatt fin helg, putsa på era bågar och gör servicen själva på dom, så ses vi på vägarna i sommar !

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till Frågelådan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst