Vilket rengöringsmedel till att rengöra drivpaket? (f750GS)

Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.
Kategoriregler
Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.

Vilket rengöringsmedel till att rengöra drivpaket? (f750GS)

Inläggav Mattias Hult » 2023-07-16/13:08

Hej alla!

- Vilket rengöringsmedel ska man köpa för att rengöra kedjan / drivpaketet?
- Är något av nedanstående bättre eller sämre / rent av skadligt?
Muc Off kedjerengöringsspray
Lampolja, t.ex. från Biltema.
Fotogen
WD40

Jag är nybörjare och har sökt här på forumet och på flera andra forum.
Såg förslag på ovanstående produkter, men vet inte vilket jag ska välja - eller kanske inte välja.

Jag har sett rengöringsborstar för kedjan, men det kanske går lika bra med nagelborstar?

Stort tack på förhand! Uppskattar mycket om ni vill svara / ge hjälp. :)
Mvh Mattias
Mattias Hult
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2023-07-16/12:58

Re: Vilket rengöringsmedel till att rengöra drivpaket? (f750

Inläggav BmwMats » 2023-07-16/13:52

Hej Mattias och välkommen till forumet ! :)

Du kan få något/några råd av mig, dock har jag inte kört kedjehoj speciellt mycket.
Under drygt 40 år har jag kört kardanmaskiner, men i tidig ungdom hade jag enbart en blandning av motorolja och fett som smörja, dock kladdade det och stänkte friskt på fälg och runt bakpartiet. = Inte lyckad kombination :cry:

I år skaffade jag också en liten BMW 310 GS med kedjedrift, ville vara noga och sköta om den och har testat två olika smörjmedel, samt ett rengöringsmedel.

För att rengöra kedjan så testade jag ett paket från Motul (Motul MC care) som jag blev rekommenderad av Kenneth's MC i Gbg.
I paketet ligger en borste för att komma åt kedjans olika ytor, samt två sprayflaskor, ett med ett rengöringsmedel samt ett vaxbaserad kedjespray.

Borsten har jag inte öppnat och provat ännu, dock duger det gott med en vanlig hård tandborste vilket jag använt rätt frekvent i kombination med avfettningsmedel.

Efter noggrann rengöring av drev samt kedja har jag testat två olika kedjesprayer, ett från Biltema art.nr:36-5100 men anser att det är lite väl "rinnigt" i början och droppar första halvtimmen efter applicering.
Nr två är Motul's kedjespray som följde med i kitet, det torkar ögonaböj och lägger sig som ett kletigt men fast skikt på kedjan, mycket lättapplicerat och smidigt, men snordyrt... :(

Biltemas köper jag inte någon mer gång, däremot kan jag tänka mig Motul's variant, men jag kanske får belåna kåken först för det är som jag skrev DYRT.

Mina små tips och råd !

Än en gång - Välkommen i forumet och dessutom Grattis till en himla fin hoj ! :D

/BmwMats
Bilagor
IMG_20230716_143200.jpg
IMG_20230716_143227.jpg
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vilket rengöringsmedel till att rengöra drivpaket? (f750

Inläggav BmwMats » 2023-07-16/13:54

Så här ser kedjan ut efter en behandling med Motul's kedjespray:
Bilagor
IMG_20230125_023233.jpg
IMG_8090.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vilket rengöringsmedel till att rengöra drivpaket? (f750

Inläggav Mattias Hult » 2023-07-16/14:08

Hej BmwMats!

Stort tack för ditt svar och stort tack för att du välkomnade mig till forumet. :)
Uppskattar detta mycket!

Jag ska följa dina råd och köpa rengöringsspray.
(Har lite fotogen till hands, eller om det nu var lampolja, tänkte att det kanske går att använda också).

Ska även kolla efter kedjesmörjning av bättre variant.
Har köpt Biltemas kedjespray Artnr. 36-445 och visst, det rinner i början precis som du skrev. Verkar dock smörja som det ska.

Borsten på dina foton är ju smidig, då den tar tre sidor på en gång. Jag ska införskaffa längre fram, har ett gäng tandborstar och nagelborstar för tillfället.

Stort tack igen! :)
Mvh Mattias
Mattias Hult
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2023-07-16/12:58

Re: Vilket rengöringsmedel till att rengöra drivpaket? (f750

Inläggav BmwMats » 2023-07-16/15:08

Ser att du hittade en annan variant av kedjespray, annat artikelnummer.
Kanske en bättre variant än den jag köpte...

Hoppas att du hittar mycket nyttigt här på forumet, alltid kul att diskutera och informera andra om sina egna erfarenheter.
Men det finns många som är mycket mer kunniga än mig här, så du får säkert fler svar.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vilket rengöringsmedel till att rengöra drivpaket? (f750

Inläggav BmwMats » 2023-07-17/09:00

Har skickat dig ett PM här på forumet Mattias !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till Frågelådan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst