Vad gäller för byte av slutburk/avgassystem och besiktning?

Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.
Kategoriregler
Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.

Vad gäller för byte av slutburk/avgassystem och besiktning?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-12-13/00:02

Om eftermarknaden för tex avgasljud kan man tycka, men vad säger Transportstyrelsens föreskrifter gällande besiktning av motorcykel?
En populär fråga.

Ljudkontroll vid provkörning (TSFS 2017:54):
När avgasljudet uppfattas som påtagligt högre än vad som är normalt, ska mätning ske av verkliga ljudnivåer. Om motorcykeln är EU helfordonstypgodkänd eller provad och godkänd avseende ljudenivåer mot kraven i direktiv 92/61/EEG, direktiv 97/24/EG, direktiv 2002/24/EG, förordning (EU) nr 168/2013 eller förordning (EU) nr 134/ 2014 och har referensvärden framtagna för stationär ljudmätning vid ett angivet varvtal, och att värdena (ljudnivå och varvtal) redovisats på särskild tillverkarskylt eller framgår i fält "Ljudnivå stilla" i registeruppgiften ska uppmätt värde jämföras med dessa uppgifter. Motorcykeln får inte ha ljudnivåer som är mer än 5 dB(A) högre än dessa värden för att den ska anses vara godkänd. Om motorcykeln är äldre och inte har referensvärden för ljudnivå fastställda enligt EU-rättsakt ska mätning genomföras vid ett varvtal som utgår ifrån motorcykelns slaglängd enligt kraven för stationär mätning (Bilaga 5). Motorcykeln får då inte ha ljudnivåer som är högre än 103 dB(A) för att den ska anses vara godkänd. På motorcyklar, där relevanta uppgifter saknas eller där varvtal inte kan kontrolleras får subjektiv bedömning ske genom avlyssning. Underkännande sker först när det är helt uppenbart att ljudnivån är "mycket högre än vad som accepteras vid stationär mätning" t.ex. att fordonet saknar konventionell ljuddämpare, är försedd med raka rör eller s.k. megafon. Mätning ska utföras i form av förenklad ljudnivåkontroll på lämplig mätplats enligt kraven för stationär mätning (Bilaga 5). Om gränsvärdet klart överskrids innan Bilaga 2 120 TSFS 2017:54 mätvarvtalet uppnåtts ska mätningen avbrytas och motorcykeln underkännas.


Så fritt för subjektiv bedömning av "påtagligt" varför resultatet kan variera.

...men om jag pluggar ljuddämparen med tex stålull?
"Provisorisk lösning på ljuddämpning som uppenbart inte är lämpad för normal körning" resulterar i en tvåa om så noteras.

....men avgasvärdena då?
Enbart okulär kontroll av avgassystemet, och "visuell kontroll av avgaserna".
En tvåa blir det om avgassystemet efter okulär kontroll saknas/skadat/påtagligt modifierat, eller då motorcykeln vid tomgång avger påtagligt tät avgasrök.
Någon mätning av avgasvärdena sker inte.

Åter en subjektiv bedömning av "påtagligt" som kan ge ett varierande resultat.

Förhoppningsvis kommer ovanstående att hjälpa framtida frågeställare.
Vad BMW må tycka om modifieringar under garantitiden svarar lämpligen BMW på.
Resten är bevisligen ett subjektivt tyckande.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Återgå till Frågelådan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst