Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav BmwMats » 2018-09-20/17:22

Hej kära forumvänner !

Har en liten dröm som jag skulle vilja förverkliga i närtid, och det är att turbokonvertera någon av mina BMW K75-hojar.
Jag kommer inte att eftersträva högre maxhastighet, ej heller köra på bakhjulet eller eftersträva den tveksamt hedersvärda titeln GhostRider, utan bara få ett härligt sugande och ökande vridmoment som bara ett fordon med turbo kan leverera.

Har kört Honda CX500 Turbo när den kom på marknaden, var mycket nära att köpa ett exemplar efter den provturen, men det var aningen för hög prislapp på den i början av 80-talet.
Hade även chansen att köpa sista exemplaret i landet för 30 kkr, men tyvärr fanns ej pengarna på den tiden.

Skulle gärna vilja få samma härliga känsla av laddtrycksuppbyggnad och vridmoment på någon av mina befintliga knarrar, så därför skriver jag detta lilla inlägg och sonderar terrängen om någon av er har provat på en sådan konvertering ?

Har tittat lite på konverteringssatser från Luftmeister (USA), men det var många år sedan dom tillverkades för K75/K100 och det verkar inte finnas några till salu här i landet.
Min förhoppning är att det kanske står något gammalt projekt undanställt i något garage eller ladugård som kanske skulle vilja komma ut på vägarna igen.

Min fråga är om någon här har gett sig på att bygga en sådan hoj, fabrikat eller modell mindre viktigt.

Goda tips och råd hade varit välkommet, gärna bilder om det finns ! ;)

Mvh Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Användarvisningsbild
BmwMats

Re: Erfarenhet av att turbokonvertera motorcykel ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-20/17:33

Jag har inte gjort det och har inga planer åt det hållet, men under en resa träffade jag på en grusåkare, som konverterat en GS-boxer. Hans bakdäck var slut efter 20 mil! Men det beror förstås på, hur man kör.

Skall jag vara snusförnuftig, lär turbon öka belastningen på motorns komponenter => högre risk för haveri - men den risken är Du måhända redo att ta?

En K 1200 "Mk I" ger turbokänsla av två orsaker: Vinandet från kamkedjedriften och den breda vridmomentkurvan - men det visste Du väl redan? Och det är kanske inte så gott om fina begagnade sådana maskiner till salu längre?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf

Inläggav Allan Ericsson » 2018-09-20/18:12

Du kan ju kontakta Lennarth Zander på http://www.boostbusters.com/.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson

Inläggav Håkan » 2018-09-20/18:47

Allan Ericsson skrev:Du kan ju kontakta Lennarth Zander på http://www.boostbusters.com/.

Skadlig webplats säger mitt antivirusprogram.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan

Inläggav Allan Ericsson » 2018-09-20/19:09

Håkan skrev:
Allan Ericsson skrev:Du kan ju kontakta Lennarth Zander på http://www.boostbusters.com/.

Lennarth Zander är i alla fall inte skadlig. (Han har varit min chef under ett antal år.)
Användarvisningsbild
Allan Ericsson

Inläggav BmwMats » 2018-09-20/21:28

Bror Gårdelöf skrev:Jag har inte gjort det och har inga planer åt det hållet, men under en resa träffade jag på en grusåkare, som konverterat en GS-boxer. Hans bakdäck var slut efter 20 mil! Men det beror förstås på, hur man kör.

Skall jag vara snusförnuftig, lär turbon öka belastningen på motorns komponenter => högre risk för haveri - men den risken är Du måhända redo att ta?

En K 1200 "Mk I" ger turbokänsla av två orsaker: Vinandet från kamkedjedriften och den breda vridmomentkurvan - men det visste Du väl redan? Och det är kanske inte så gott om fina begagnade sådana maskiner till salu längre?

Tack för dina funderingar och tips Bror ! :)

Visst påverkar ALL form av acceleration en drivlina, men jag gasar så sällan så varvräknaren passerar 4500 rpm och heller inte segdrar under 2000 rpm, utan befinner mig ungefär däremellan någonstans.
0-90km/h på 20 minuter kanske det inte blir, men du förstår säkert vad jag menar. ;)

En K1200 MkI är säkerligen en underbar hoj, har testkört K1100 nyligen och den var väl föregångaren till 1200'an.
Har även provat K1200 MkII för två år sedan, jisses vilken raket... :o :shock:

Skall jag vara mycket ärlig (och det skall man ju försöka vara) så är det inte effekten eller snabb acceleration som jag är ute efter, utan just känslan när turbon börjar jobba och känna det där speciella suget som inte avtar förrän det är dags att växla.

Ett kanske ännu större skäl till att konvertera en redan befintlig hoj är just att det är roligt att själv ha byggt något som är lite ovanligt, dvs att ta en rekorderlig brukscykel som är lite överdimensionerad redan från början och inte kostar skjortan.
En BMW som är turbokonverterad ser man inte så ofta här i sverige, så det vore kul att ha byggt en sådan själv. ;)

Sedan måste ju jag även erkänna att jag är MYCKET glad i just K75 pga dess silkeslena motorgång och fina vridmomentkurva som gör att den känns mycket kultiverad och vuxen i sitt uppträdande.
Att sedan kanske få till en kanske ännu trevligare känsla av momentuppbyggnad under acceleration tror jag skulle attrahera mig och möjligtvis många andra också.

Som ett exempel med dessa byggen med just "stage 1" av Luftmeisters konverteringssystem som "bara" ökar effekt och vridmoment med ca 40% (från 75hk till 105hk på K75) så är det inga ombyggnationer eller optimeringar i övrigt att tänka på av själva hojen, utan du monterar en turbokompressor och använder ALLA andra komponenter som redan finns på hojen. (jo du får ju dra nytt avgasrör från turbo till ljuddämpare och laddluftrör och en laddluftkyl självklart), men det är prylar som man kan komma över begagnade eller svetsa ihop själv på några vintermånader i garaget. Själva turboaggregatet är väl det som kan vara bekymret att finna en som stämmer med avgasmängder och genomströmning osv.

Jag har en budget på ca 5000 kr som jag tror skulle kunna gå att ordna detta på, om jag tillverkar det mesta själv och finner någon begagnad turbo för kanske 1000-1500 kr. Slangar och kopplingar kanske ytterligare 1000-1500 kr och lite rör och klammer.
(erfarenhetsmässigt så brukar jag kanske vara lite för optimistisk i mina kalkyler, men jag måste ju sikta någonstans) ;)

Den dagen man börjar att byta komponenter på en hoj för att förfina och leta hästkrafter, då kostar det pengar, men det var inte riktigt tanken i detta fallet ;)

/Mats
Användarvisningsbild
BmwMats

Inläggav BmwMats » 2018-09-20/21:30

Håkan skrev:

Allan Ericsson skrev:
Håkan skrev:

Lennarth Zander är i alla fall inte skadlig. (Han har varit min chef under ett antal år.)

Tack både Allan och Håkan för tips och varningar :o :mrgreen:

/Mats
Användarvisningsbild
BmwMats

Inläggav Falken » 2018-09-20/21:53

Spännande Mats! Hoppas du hittar din turbo. Jag är en av de som gärna skulle följa bygget :)
R1200GS Rallye-12
f.d. K1300S-10, R1100R-97
Användarvisningsbild
Falken

Inläggav BmwMats » 2018-09-20/21:54

Har lite material och prylar för att påbörja ett bygge, om nu tiden räcker till vill säga... ;)

/Mats
Bilagor
IMG_7295.JPG
Luftmassamätare
IMG_7292.JPG
Original avgassystem är bakåtriktat
IMG_7291.JPG
Jag tänkte vända på det framåt mot turbokompressorn som sitter framför olje och vattenpumpen.
IMG_7288.JPG
Överbliven reservmotor
DSC_4284.JPG
Aggregat som jag har tillgång till, dock troligtvis för stora för MC-bruk.
Äger dom inte, men kan låna för prov.
Användarvisningsbild
BmwMats

Inläggav BmwMats » 2018-09-20/21:56

Falken skrev:Spännande Mats! Hoppas du hittar din turbo. Jag är en av de som gärna skulle följa bygget :)

Trevligt Falken, man måste alltid ha idéer och vara lite nyfiken, annars lär man bli gammal och tråkig i förtid... ;)

Sedan vet jag ju inte om jag kommer att fullfölja detta projektet, vem vet jag kanske stöter på patrull under resans gång.

Ingen minns ju en fegis... :mrgreen:
Användarvisningsbild
BmwMats

Inläggav Thomas Stadin » 2018-09-20/23:04

Turbo-lag gör mc:n mer eller mindre okörbar på kurviga vägar.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin

Inläggav Kovlingen » 2018-09-21/05:04

BmwMats skrev:Sedan vet jag ju inte om jag kommer att fullfölja detta projektet,
vem vet jag kanske stöter på patrull under resans gång.

Klart att du ska fixa detta och låta oss andra få se lite bilder under tiden :)
Vintern kanske blir lite kortare också ;)
Spännande ! :D
Glöm inte att gå in på den lokala radiostationens trafikinfo och varna när
det är dags för testkörningarna 8-) ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen

Inläggav Nils-Erik Ringlander » 2018-09-21/08:38

Bror Gårdelöf skrev:….men under en resa träffade jag på en grusåkare, som konverterat en GS-boxer. Hans bakdäck var slut efter 20 mil! Men det beror förstås på, hur man kör. ...?

Det kan ha varit Joachim Nordberg du träffade. Han bodde i Linköping (?) tidigare, nu i Västerås och DO i D5 :)
Jag minns han hade en turboladdat GS som sprätte mer grus än någon annan
Hälsningar
Nils-Erik Ringlander
F800GS Adv -13
R90S-76
D9
Användarvisningsbild
Nils-Erik Ringlander

Inläggav Kovlingen » 2018-09-21/09:11

Nils-Erik Ringlander skrev:Det kan ha varit Joachim Nordberg du träffade. Han bodde i Linköping (?) tidigare, nu i Västerås och DO i D5 :)
Jag minns han hade en turboladdat GS som sprätte mer grus än någon annan

AHA ! Då har jag också träffat honom ett par ggr . Första gången förra sensommaren på och på väg hem från tändsticksträffen och i år för ett par veckor sedan då jag åkte med en bit på D5:s utflykt .
Första gången pratades det lite om gs:en med turbo . Gick visst riktigt bra 8-)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen

Inläggav BmwMats » 2018-09-21/13:25

Kovlingen skrev:
BmwMats skrev:Sedan vet jag ju inte om jag kommer att fullfölja detta projektet,
vem vet jag kanske stöter på patrull under resans gång.

Klart att du ska fixa detta och låta oss andra få se lite bilder under tiden :)
Vintern kanske blir lite kortare också ;)
Spännande ! :D
Glöm inte att gå in på den lokala radiostationens trafikinfo och varna när
det är dags för testkörningarna 8-) ;)

Tror dom kommer att varna med "Hesa Fredrik" när det blir dags... ;)
Har dåligt med plats för skruvande i vinter, men det kommer väl fler chanser. Under tiden får jag väl jaga delar till projektet.

/Mats
Användarvisningsbild
BmwMats

Inläggav Kovlingen » 2018-09-21/13:47

BmwMats skrev:Tror dom kommer att varna med "Hesa Fredrik" när det blir dags... ;)

Jag skriker väl till då för Fredrik är ett till namn förutom Håkan :D
(Får ta ett par stadiga före så löser det sej :P )
Kör hårt ! :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen

Inläggav BmwMats » 2018-09-21/13:51

Kovlingen skrev:Jag skriker väl till då för Fredrik är ett till namn förutom Håkan :D
(Får ta ett par stadiga före så löser det sej :P )
Kör hårt ! :)

Tack ! :mrgreen:
Användarvisningsbild
BmwMats

Inläggav BmwMats » 2018-09-21/14:07

Thomas Stadin skrev:Turbo-lag gör mc:n mer eller mindre okörbar på kurviga vägar.

Tack för att du informerade om detta Thomas, dock känner jag till fenomenet rätt väl...
Har jobbat som testförare i 22 år och dessutom provat ut olika turbokompressorer, men det var på bilsidan.
Dock är det en svunnen tid, numera gör jag något HELT annat för att förtjäna brödfödan. :D

Men det är riktigt som du säger, turbo-lag KAN göra ett fordon mer eller mindre okörbar i vissa situationer om man inte vet hur man skall möta upp med gaspådrag. Svårt (och farligt) att på en MC både bromsa och gasa samtidigt för att hålla uppe laddtrycket, men på en bil är det betydligt lättare. (man får då stänga av bromskontakten som ger signal till motorstyr, så den inte häver möjligheten till gaspådrag).

Idéen som jag har med detta projekt, är som jag nämnde något tidigare i tråden, att uppnå något lite annorlunda i hojvärlden, åtminstone på en BMW.
Att med någorlunda små utgifter kunna uppnå ett bättre vrid på en mellanklasshoj.

Jag vet ju dock inte hur just en BMW K75 kommer att kännas efter en konvertering, men jag har erfarenhet från Honda CX500 samt CX500E som jag hade några år och jämför med den fabriksbyggda CX500 Turbo som jag har testkört en del. Där var det enbart positiva fördelar.
Bottendraget var tämligen lika på dessa hojar fram tills dess att Turbon började ladda och nå grundladdtryck, då märktes en avgörande skillnad och ännu mer markant när den nådde sin fulla potential.

Kul att det skrivs lite i tråden, all erfarenhet, idér och tips är MYCKET VARMT välkomna !!! ;)

/Mats
Användarvisningsbild
BmwMats

Inläggav Kovlingen » 2018-09-21/14:26

Spännande tråd . Kommer att studera allt som skrivs ner till minsta my :D

EDIT : Testförare låter skitkul :mrgreen: :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen

Återgå till Övrig teknik