Har man valt en av CTEK's senare åttastegsladdare ska man kunna ha den inkopplad hela vintern enl CTEK. Det skrevs nyligen i Elektroniktidningen om detta. Det viktiga verkar vara att åttastegsladdarna faktisk slutar att ladda efter tio dagar:
"Laddning i åtta steg
Laddaren mäter spänning och ström till batteriet liksom temperaturen. Värdena används för att styra laddningen enligt en modell där delar av förloppet är patenterat.
Temperaturen används dels för att stänga av laddningen om det blir för varmt, en hög temperatur indikerar att något är del. Vissa modeller har extern temperatursensor som placeras på batteriet medan andra har intern sensor.
Och temperaturen är egentligen bara intressant mot slutet av laddförloppet, för att vara säker på att spänningen ligger på rätt nivå för optimal laddning.
Laddaren analyserar också tillståndet hos batteriet men det handlar inte om ett traditionellt belastningsprov utan med hjälp av en patenterad teknik.
Efter avslutad laddning går laddaren över i så kallad float mode. Spänningen sänks till 13,6 V vilket är precis under gasningsnivån. Därmed blir det inte någon vätskeförlust samtidigt som batteriet hålls fulladdat.
Efter tio dagar övergår laddaren till en pulsmod då den enbart mäter spänningen. När den sjunkit till 12,9 V start laddningen på nytt. Därmed kan man ha laddaren inkopplad under lång tid för att alltid ha ett fulladdat batteri samtidigt som batteriet inte ta stryk av laddningen.
– Vet du varför vi valde tio dagar? Om du är ute med båten på helgen och sedan hoppar över nästa helg har du ändå ett fulladdat batteri helgen därpå. Vi tyckte det var en bra kompromiss."
http://www.etn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=60091&via=s