Konventionell framgaffel - Fylla utrymme packbox-avskrapare?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Konventionell framgaffel - Fylla utrymme packbox-avskrapare?

Inläggav Konsument » 2013-05-13/19:23

Jag har fått rådet att fylla mellanrummet mellan gaffelbensavskraparen/dammtätningen och packboxen med fett.

Är det en bra eller dålig idé?

Om utrymmet ska fyllas, vad är lämpligaste "fyllnadsmassa"?
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Konventionell framgaffel - Fylla utrymme packbox-avskrapare?

Inläggav Allbert » 2013-05-13/21:51

Förmodar att du menar att packboxen skall fettas in på insidan innan montering av gaffelbenet. Plus att fettet placeras mellan dammtätning och oljeavskraparen?!

Jag gjorde så nu i vintras och syftet med fettet lär i huvudsak vara att den eventuella skit som tränger in under dammtätningen skall fastna i fettet och inte skada oljeavskraparen. Fettet gör också återmonteringen något lättare. Lämpligt fett vill jag minnas är vanligt EP2 fett som finns från diverse tillverkare.

/A
Allbert
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2013-01-13/19:22

Re: Konventionell framgaffel - Fylla utrymme packbox-avskrapare?

Inläggav Mimmi » 2013-05-13/23:14

Hej!

BMW anger i verkstadshandboken för åtminstone K11 att utrymmet mellan radialtätningen (simmerringen) och den överst monterade dammtätningen skall fyllas med fett. BMW rekommenderar som universalfett på de modellerna Shell Retinax 2 (Mineraloljebaserat litiumtvål EP-fett).
Jag använder över huvudtaget inte Shells produkter, utan använder till detta ändamål Omega 77.

På detta sätt har jag sedan "tidernas begynnelse" skött mina framgafflar (men inte alltid med Omegafett), och jag har, peppar peppar, aldrig någonsin drabbats av en läckande framgaffel. Jag har fått byta gaffeltätningar på flera av mina mc, men då har de läckt vid inköp av mc:n ifråga. I inget fall har jag vid demontage funnit att föregående ägaren skött gaffeln på det sättet, så förmodligen gör det nytta. :)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Konventionell framgaffel - Fylla utrymme packbox-avskrapare?

Inläggav Håkan » 2013-05-14/16:08

Mimmi skrev:BMW anger i verkstadshandboken för åtminstone K11 att utrymmet mellan radialtätningen (simmerringen) och den överst monterade dammtätningen skall fyllas med fett. BMW rekommenderar som universalfett på de modellerna Shell Retinax 2 (Mineraloljebaserat litiumtvål EP-fett).

Tack för tipset, Mimmi, det här hade jag missat. :)
Jag kopierade in texten från verkstadshandboken här:
Pack grease pocket in the dust gaiter with, for example,
SHELL Retinax A or Gleitmo 805.


Observera att det står "grease pocket in the dust gaiter" = fettfickan i dammtätningen.
Det är vad jag förstår inte hela utrymmet mellan tätningsring och dammtätning utan just fettfickan i dammtätningen.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Konventionell framgaffel - Fylla utrymme packbox-avskrapare?

Inläggav Konsument » 2013-05-14/19:18

För att förklara ungefär var jag parkerat fett mot gaffelbenet och drygt det, innan jag klämt ner detalj nr 6 mot nedre gaffelben och fått fett över detalj nr 4 och nr 5. D.v.s. det färggranna inslaget är en av "fettdepåerna" på min magre springare.

Är det rätt eller?

Vore bra att veta eftersom jag för tillfället inte har fett där eftersom jag först ville se om oljebytet spetsat med "Omega 917" uppfyllde förväntningarna.

Som alltid tacksam för sakkunskapen! :-)
(bilden större och tydligare om det klickas på den)

ForkDakar.JPG
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Konventionell framgaffel - Fylla utrymme packbox-avskrapare?

Inläggav Mimmi » 2013-05-14/19:27

Hej!

Det är precis där jag packar fett i mina framgafflar, dock ser ju konstruktionen lite olika ut på olika framgafflar, i synnerhet den övre manschetten kan te sig lite annorlunda beroende på gaffeltyp.

Ursäkta mig, men jag har missat vad det är för mc-modell Du kör?
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Konventionell framgaffel - Fylla utrymme packbox-avskrapare?

Inläggav Konsument » 2013-05-14/20:16

Det är jag som är generell eftersom jag skrev på en allmän del av forumet.
Vissa forum är så himla kinkiga var man skriver så...
i mitt fall är det en F650GD -02.

Men tack för den betryggande informationen så långt!

Jag har dragit en förfrågan om att vilja handla Omega 77 hos lokal handlare om det är så att de säljer till privatpersoner.
Tidigare har jag använt SKF kullagerfett av något slag som "dammfälla" eftersom det var vad jag kom över när jag bytte styrlagren.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Konventionell framgaffel - Fylla utrymme packbox-avskrap

Inläggav kissedin » 2016-04-19/22:46

(Nu drar jag upp en gammal tråd här, men tänker att bättre det än att starta en ny för då kan andra som söker på samma sak få all information samlad i en tråd.)

Så... jag har oxå stött på Shell Retinax EP 2. I BMW:s service-DVD, närmare bestämt, där de vill att jag ska "fylla upp" dust seal (skrapring?) på främre stötdämparna med detta fett.

Efter många om och men insåg jag att min tub med CRC Multigrease Universal också är ett EP-klassat fett. Det består också av Mineralolja med Litium-tvål (vad de nu menar med det?). Uppfyller även NLGI 2.

Går den att använda istället för Shell Retinax Grease EP2? Tacksam för svar!

Lite länkar för smörjfettsentusiasten:
http://www.jahantrd.com/en/products/she ... ad&fid=135

https://www.okq8.se/produkter/bilproduk ... ersalfett/
BMW F800S 2006
kissedin
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2012-10-03/20:26
Ort: Växjö

Re: Konventionell framgaffel - Fylla utrymme packbox-avskrap

Inläggav kissedin » 2016-05-01/17:03

For the record: slutade med att jag använde castrol pyroplex blue som jag hade hemma. kommer ihåg att handlaren rekommenderade det fettet då jag köpte det för att fetta in kullager med gummitätning.

Om hojen exploderar lovar jag att återkomma i denna tråd. :)
BMW F800S 2006
kissedin
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2012-10-03/20:26
Ort: Växjö


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst