Sida 1 av 1

Konventionell framgaffel - Fylla utrymme packbox-avskrapare?

InläggPostat: 2013-05-13/19:23
av Konsument
Jag har fått rådet att fylla mellanrummet mellan gaffelbensavskraparen/dammtätningen och packboxen med fett.

Är det en bra eller dålig idé?

Om utrymmet ska fyllas, vad är lämpligaste "fyllnadsmassa"?

Re: Konventionell framgaffel - Fylla utrymme packbox-avskrapare?

InläggPostat: 2013-05-13/21:51
av Allbert
Förmodar att du menar att packboxen skall fettas in på insidan innan montering av gaffelbenet. Plus att fettet placeras mellan dammtätning och oljeavskraparen?!

Jag gjorde så nu i vintras och syftet med fettet lär i huvudsak vara att den eventuella skit som tränger in under dammtätningen skall fastna i fettet och inte skada oljeavskraparen. Fettet gör också återmonteringen något lättare. Lämpligt fett vill jag minnas är vanligt EP2 fett som finns från diverse tillverkare.

/A

Re: Konventionell framgaffel - Fylla utrymme packbox-avskrapare?

InläggPostat: 2013-05-13/23:14
av Mimmi
Hej!

BMW anger i verkstadshandboken för åtminstone K11 att utrymmet mellan radialtätningen (simmerringen) och den överst monterade dammtätningen skall fyllas med fett. BMW rekommenderar som universalfett på de modellerna Shell Retinax 2 (Mineraloljebaserat litiumtvål EP-fett).
Jag använder över huvudtaget inte Shells produkter, utan använder till detta ändamål Omega 77.

På detta sätt har jag sedan "tidernas begynnelse" skött mina framgafflar (men inte alltid med Omegafett), och jag har, peppar peppar, aldrig någonsin drabbats av en läckande framgaffel. Jag har fått byta gaffeltätningar på flera av mina mc, men då har de läckt vid inköp av mc:n ifråga. I inget fall har jag vid demontage funnit att föregående ägaren skött gaffeln på det sättet, så förmodligen gör det nytta. :)

Re: Konventionell framgaffel - Fylla utrymme packbox-avskrapare?

InläggPostat: 2013-05-14/16:08
av Håkan
Mimmi skrev:BMW anger i verkstadshandboken för åtminstone K11 att utrymmet mellan radialtätningen (simmerringen) och den överst monterade dammtätningen skall fyllas med fett. BMW rekommenderar som universalfett på de modellerna Shell Retinax 2 (Mineraloljebaserat litiumtvål EP-fett).

Tack för tipset, Mimmi, det här hade jag missat. :)
Jag kopierade in texten från verkstadshandboken här:
Pack grease pocket in the dust gaiter with, for example,
SHELL Retinax A or Gleitmo 805.


Observera att det står "grease pocket in the dust gaiter" = fettfickan i dammtätningen.
Det är vad jag förstår inte hela utrymmet mellan tätningsring och dammtätning utan just fettfickan i dammtätningen.

Re: Konventionell framgaffel - Fylla utrymme packbox-avskrapare?

InläggPostat: 2013-05-14/19:18
av Konsument
För att förklara ungefär var jag parkerat fett mot gaffelbenet och drygt det, innan jag klämt ner detalj nr 6 mot nedre gaffelben och fått fett över detalj nr 4 och nr 5. D.v.s. det färggranna inslaget är en av "fettdepåerna" på min magre springare.

Är det rätt eller?

Vore bra att veta eftersom jag för tillfället inte har fett där eftersom jag först ville se om oljebytet spetsat med "Omega 917" uppfyllde förväntningarna.

Som alltid tacksam för sakkunskapen! :-)
(bilden större och tydligare om det klickas på den)

ForkDakar.JPG

Re: Konventionell framgaffel - Fylla utrymme packbox-avskrapare?

InläggPostat: 2013-05-14/19:27
av Mimmi
Hej!

Det är precis där jag packar fett i mina framgafflar, dock ser ju konstruktionen lite olika ut på olika framgafflar, i synnerhet den övre manschetten kan te sig lite annorlunda beroende på gaffeltyp.

Ursäkta mig, men jag har missat vad det är för mc-modell Du kör?

Re: Konventionell framgaffel - Fylla utrymme packbox-avskrapare?

InläggPostat: 2013-05-14/20:16
av Konsument
Det är jag som är generell eftersom jag skrev på en allmän del av forumet.
Vissa forum är så himla kinkiga var man skriver så...
i mitt fall är det en F650GD -02.

Men tack för den betryggande informationen så långt!

Jag har dragit en förfrågan om att vilja handla Omega 77 hos lokal handlare om det är så att de säljer till privatpersoner.
Tidigare har jag använt SKF kullagerfett av något slag som "dammfälla" eftersom det var vad jag kom över när jag bytte styrlagren.

Re: Konventionell framgaffel - Fylla utrymme packbox-avskrap

InläggPostat: 2016-04-19/22:46
av kissedin
(Nu drar jag upp en gammal tråd här, men tänker att bättre det än att starta en ny för då kan andra som söker på samma sak få all information samlad i en tråd.)

Så... jag har oxå stött på Shell Retinax EP 2. I BMW:s service-DVD, närmare bestämt, där de vill att jag ska "fylla upp" dust seal (skrapring?) på främre stötdämparna med detta fett.

Efter många om och men insåg jag att min tub med CRC Multigrease Universal också är ett EP-klassat fett. Det består också av Mineralolja med Litium-tvål (vad de nu menar med det?). Uppfyller även NLGI 2.

Går den att använda istället för Shell Retinax Grease EP2? Tacksam för svar!

Lite länkar för smörjfettsentusiasten:
http://www.jahantrd.com/en/products/she ... ad&fid=135

https://www.okq8.se/produkter/bilproduk ... ersalfett/

Re: Konventionell framgaffel - Fylla utrymme packbox-avskrap

InläggPostat: 2016-05-01/17:03
av kissedin
For the record: slutade med att jag använde castrol pyroplex blue som jag hade hemma. kommer ihåg att handlaren rekommenderade det fettet då jag köpte det för att fetta in kullager med gummitätning.

Om hojen exploderar lovar jag att återkomma i denna tråd. :)