Byte av batteri och startspärrsproblem

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav Tippler » 2013-06-10/14:22

Har en polare som har problem med sin BMW F800R -2010 som har stått vinterförvarad och batteriet har tagit slut, så han har bytt batteri, men när han skall starta denna så går det inte, han slår på tändningen och allt ser bra ut men den går inte att starta, Han får upp ett felmedelande som det står EWS och då har vi listat uta att detta har med startspärren att göra. Han har orginal nycklarna och även en plastnyckel, men inget funkar, någon som har några tips, har vi missat något, är det något som skall resetas eller någon knapp som skall hållas in, please Help!
Tippler
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2013-06-10/14:17

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav Tippler » 2013-06-11/07:58

Ingen som har koll på detta? Känns så dumt att kasta upp hojen på en släpvagn för att ta sig till en BMW verkstad där dom endast sätter i nyckeln och gör något enkelt för att starta denna. Läser vi instruktionsboken till hojen så står det att man skall använda nyckeln, men vilken nyckel? Är det vanliga startnyckeln eller är det plastnyckeln? Har även löst lite på dom amerikanska forumen och där står det att det tydligen kan vara problem med antennen (ringen som sitter runt tändningslåset) som skall känna av nyckeln. Detta är ett stort forum och det känns inte som vi kan vara dom enda som har haft detta problem.

Vet att på min bil (jag vet det är en Saab) så måste man reseta SID:en för efter ett batteribyte, vet inte om det är samma på BMW MC.
Tippler
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2013-06-10/14:17

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2013-06-11/08:09

Ärt inte så insatt i detta men tror att du måste lasta upp bågen för transport till verkstad.
Det är så kallad ringantenn som måste bytas.
Hade samma problem för något år sedan, lyckades få igång den och sedan efter samtal med Bike så sa de stäng inte av den för då får jag nog ej igång den. Så det blev en låååång omväg på semesterrundan att köra till verkstad och byta spärren. Sitter med specialskruv vad jag vet.

Hoppas detta svar ger dej någon klarhet.
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-06-11/08:11

Dessbättre (fast tråkigt nog för Din kompis, eftersom det är ont om erfarenheter) tycks detta vara ett ganska ovanligt problem på F-modellerna.
Vet att det var lite bekymmer med just ringantennerna i början, men det drabbade mest tidiga R1200-modeller eftersom dom var först med integrerad startspärr (EWS).
Har inte varit med om att EWS lagt av i samband med batteribyte, inte heller vid "dött" batteri (vår F650GS Twin -08 stod t ex med helt urladdat batteri ett par veckor, pga trassel med en GPS-hållare).
Alla nycklar till hojen har likadana "chip", så vilken nyckel som används ska inte spela någon roll alls.
Det enda "spök" jag hört talas om är, att chipen kan störa ut varandra om man har mer än en nyckel på knippan - kolla så att det bara är en enda nyckel i närheten av tändningslåset.
Kolla också så att kablaget till tändningslåset/ringantennen är intakt - på F800R har jag för mig att tändningslåset sitter på styrkronan, och kablarna är därmed utsatta för ganska mycket rörelse. Det har hänt mer än en gång, att kablar gått av pga upprepade böjpåkänningar eller helt enkelt att dom suttit för hårt med buntbanden som håller fast dom.
Annars är det nog bara att ta hojen till verkstad, är jag rädd - det finns inte mycket man kan göra själv.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav Tippler » 2013-06-11/09:04

Tackar för svaren, misstänkte också att det blir verkstad, dock skall vi kolla om det kan vara skada på kablarna samt att hålla nycklarna ifrån varandra, annars blir det vagnen som väntar. Tackar än en gång, återkommer hur det går.
Tippler
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2013-06-10/14:17

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-06-11/09:49

Kom på en sak till - har läst några rapporter om, att det kan ta en stund för EWS-systemet att återhämta sig efter att ha "larmat" och vägrat start (typ 30-60 minuter). Prova igen, med ett par olika nycklar!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav Thomas Stadin » 2013-06-11/14:23

Chippet i nyckeln är ömtåligt och måste skyddas väl i den kringliggande mekaniken som utgör nyckeln. Trots skyddet kan det vara tillräckligt att tappa nyckeln i betonggolvet för att resan ska behöva avbrytas i förtid med tänd EWS.
Ta alltså alltid med reservnyckel på långresan och behandla dem som ömtåliga.
Om EWS tänds så prova först att att starta med en annan nyckel innan du lastar hojen på släp och åker till verkstaden.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2013-06-12/00:15

När dom bytte min så hade de en extra på hyllan som jag fick.
Denna har jag alltid med mig så att det går att sätta reservnycken i den så att man kommer vidare.
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav K_N » 2015-03-22/20:38

Jag har också problem med startspärren på min 800gs-11.
Skulle starta hojen förra veckan men batteriet var urladdat. Kopplade startkablar från bilen och hojen startade till och gick för att sedan stoppa efter några sekunder. När jag sedan försökte starta igen så kom ews upp i displayen.
Jag tog ur batteriet och laddade det men den vägrar starta och ews visas fortfarande i displayen.
Bara att få iväg den till verkstaden då eller finns det ngt annat att prova? Har testat med båda nycklar men samma fel.
BMW F800GS -11
K_N
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-09-14/18:02

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav neutral » 2015-03-22/21:04

Har du läst s29 och s35 i instruktionsboken och testat?

Den allmänna varningslampan lyser gul.
+ "EWS" visas.
Möjlig orsak:
Motorcykeln kan inte startas med den använda nyckeln eller förbindelsen mellan nyckeln och motorelektroniken är störd.
- Ta bort andra nycklar från tändningsnyckelns nyckelknippa.
- Använd reservnyckeln.
- Byt ut den defekta nyckeln hos en BMW Motorrad-återförsäljare.


Om en reservnyckel är fäst vid tändningsnyckeln, kan elektroniken bli "irriterad" och ingen klarsignal för motorstarten avges. På multifunktionsdisplayen visas varningen EWS. Förvara därför alltid reservnyckeln åtskild från tändningsnyckeln.
Peter
Husqvarna 701 Enduro -18
Användarvisningsbild
neutral
 
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2011-02-07/17:55
Ort: Linköping (D9)

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav K_N » 2015-03-22/21:32

Ja det har jag testat. Ja förutom att byta nyckel då men båda lär ju inte ha blivit felaktiga samtidigt.
Kan det bli problem med ews om hojen stått med tomt batteri en tid?
BMW F800GS -11
K_N
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-09-14/18:02

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav Mats Ramnefors » 2015-03-23/18:02

Hej,
Jag tror det fungerar så att styrenheten via ringantennen läser av en digital kod i din nyckel och jämför med lagrad information i icke flyktigt minne i styrenheten.

Har du prövat med två nycklar lär det bara vara ringantennen eller styrenheten kvar och det är nog verkstad som gäller, tyvärr. Styrenheten bör inte tappa den här informationen för att den inte är spänningssatt.
Mats Ramnefors
R1200R/2015
Användarvisningsbild
Mats Ramnefors
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2008-02-14/17:26

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav K_N » 2015-03-23/18:47

Ja det är väl tyvärr så. Jag tycker ändå det är konstigt att jag får problem med det på en förhållandevis ny modell med tanke på alla problem BMW haft på tidigare modeller.
Hojen har stått orörd i vinter och den startar till med startkablar, går några sekunder och sedan dess EWS-problemet.
Känns ändå som att ngt med batteriet har utlöst detta.
Hur som helst så är det väl verkstad som gäller.
BMW F800GS -11
K_N
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-09-14/18:02

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav Mats Ramnefors » 2015-03-23/19:02

Jag vet inte om det är något du vill prova, men ...

Med min gamla r1200r hade jag någon gång intermittenta problem med ews när batterispänningen var låg efter att cykeln stått några veckor. Har du prövat att ladda batteriet fullt?

Jag vet att det låter helknepigt men jag hade också problem om cykeln stod med tändningen på ett tag innan jag försökte starta. Då kanske det hände någon gång ibland att starten blockerades. Så jag lärde mig att alltid starta direkt efter att jag slagit på tändning. Varför ews var så känslig vet jag inte. Dom flesta styrenheter för bilar opererar ner till i varje fall 8 volt batterispänning.
Mats Ramnefors
R1200R/2015
Användarvisningsbild
Mats Ramnefors
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2008-02-14/17:26

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav JErkers » 2015-03-23/19:57

Ringantennen kan du byta själv, det är bara att skruva av plasten runt tändningslåset ("tankatrappen") och lossa anslutningen till antennen och ta bort antennen (den sitter säkert med någon skruv). Du behöver inte ens montera ringantennen för att kolla om den är trasig, flytta bara anslutningarna till en hel ringantenn - du kan kanske låna en sådan från en kompis - tr den lösa ringantennen runt din ena nyckel och starta hojen med den andra.

På detta sätt kan man komma vidare även om ringantennen pajar på semestern. Så fort hojen är startad kan ringantennen avlägsnas och kompisen med den hela ringantennen kopplar in sin ringantenn på sin hoj. Han behöver inte ens montera tillbaka den om han också har båda sina nycklar med sig. Det blir lite krångligt varje gång man stannar men man slipper i alla fall bärgning...
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav Fredrik J » 2015-03-23/21:20

K_N skrev:Hojen har stått orörd i vinter och den startar till med startkablar, går några sekunder och sedan dess EWS-problemet.


Det där tycker jag låter som antigen ett dåligt batteri eller glapp/dålig kontakt i tändningslåset.

Tror inte att det är ringantennen som gett sig, vad jag förstår är det mycket ovanligt att "nyare" ringantenner har problem. BMW hade som kanske är bekant problem med dem men körde en "recall" typ 2007/08 och mig veterligen kom man då tillrätta med problemet.

Dåligt batteri eller kinkigt tändningslås skulle jag gissa på, med betoning på dåligt batteri.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav K_N » 2015-03-24/10:05

Ja när hojen gick några sekunder så var batteriet urladdat.
Direkt efter den stannat så försökte jag med startkablar igen och sedan dess slår inte startmotorn till och EWS visas i displayn. Undrar vad som hände med EWS:en då...
Batteriet tog ej emot laddning först men jag skakade om det och därefter gick det att ladda.
Nu håller batteriet en spänning på ca 12 volt och strålkastare mm funkar så då bör väl ström o spänning räcka till för EWS:en?
Direkt när tändningen slås på så visas EWS i displayen.
Har det på laddning nu igen innan jag gör ett sista försök.
BMW F800GS -11
K_N
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-09-14/18:02

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav Anders Nedemark » 2015-03-24/12:23

K_N skrev:Direkt när tändningen slås på så visas EWS i displayen.


Kan vara så att när en felkod registrerats sparas den fram till en nollställning görs med en fordons dator. Då måste du in med hojen på aukt BMW serviceställe och släcka felkoden. Men det är bara en gissning.
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav Mats Ramnefors » 2015-03-24/12:45

I bilvärlden så kan en felkod (DTC) lagras utan att det blockerar funktionaliteten. Styrenheten gör oftast ett par försök att starta om sig själv, om det inte fungerar stänger styrenheten ner till nästa körcykel då den gör ett nytt försök att starta.

Kunden vill ju att funktionen skall vara tillgängligt så du stänger inte ner en funktion permanent om du inte kan bekräfta att styrenhet eller sensorer är trasiga.
Mats Ramnefors
R1200R/2015
Användarvisningsbild
Mats Ramnefors
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2008-02-14/17:26

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav Mimmi » 2015-03-24/12:57

Hej!

"ca 12V" är alldeles för låg spänning på ett fulladdat friskt batteri. Även ett urladdat batteri har cellspänningen 2V. (12V batteri = 6 celler) Först när batteriet belastas kan klämspänningen ge besked om laddningstillståndet. Detta görs med ett för detta ändamål speciellt avsett instrument, belastningsprovare, eller genom att vid startförsök mäta spänningen. Detta senare förfarande fungerar ju dock inte i Ditt fall eftersom maskinen är "död".
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav K_N » 2015-03-24/13:30

Det är möjligt att batteriet inte är fullt friskt men en spänning på ca 12 volt borde väl ändå inte vara så lågt att det ställer till det för EWS eller?
Kanske kan vara så att felkoden måste in och släckas men det är ju konstigt om det hindrar motorn från att starta.
Jag ska göra ett nytt försök senare idag men det känns som att hojen får besöka verkstaden. Känns bara som att det är ngn liten skitsak som orsakar detta...
BMW F800GS -11
K_N
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-09-14/18:02

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav Magnus von Melen » 2015-03-24/13:33

Är batteriet anslutet när du laddar?
Jag skulle se till att hojen var strömlös en stund innan Jag försökte starta den igen.
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-03-24/13:36

Jag håller med Mimmi - att polspänningen på batteriet är 12V säger ingenting, så länge batteriet inte är belastat. Sjunker spänningen för lågt vid startförsök sparkar nog elektroniken bakut ganska snabbt, och just Dina symptom stämmer på hur det kan vara när batteriet "tappat orken".
Kan Du inte prova med ett annat batteri, som Du vet är friskt?
Då gör Du också automatiskt hojen spänningslös en stund som Magnus skriver ovan, vilket brukar vara det som behövs för att återställa felkoder.

Eller så tar Du hojen till verkstaden, som med gissningsvis 90% sannolikhet konstaterar att batteriet behöver bytas...
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav K_N » 2015-03-24/13:40

Ja batteriet är urtaget och har suttit på laddning sedan igårkväll. Har gjort på samma sätt tidigare när jag laddat det.
Men visst det är möjligt att batteriet behöver bytas, men borde inte 12 volt vara tillräckligt för att EWS ska funka normalt?
BMW F800GS -11
K_N
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-09-14/18:02

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav Mimmi » 2015-03-24/13:53

Hej!

12V räcker säkert för elektroniken, under förutsättning att den har den spänningen tillgänglig. Men eftersom Du inte mätt spänningen i systemet när det är belastat vet Du inte hur hög spänningen är då. Spänningen sjunker väldigt snabbt vid belastning, (så fort tändningen sätts på belastas batteriet) om batteriet är dåligt.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav K_N » 2015-03-24/14:08

Javisst spänningen sjunker även på ett helt friskt batteri när det belastas. Men tycker inte mitt EWS-problem bör ha med batteriet att göra.
Får försöka hitta ngt annat batteri att prova med just för att utesluta det.
BMW F800GS -11
K_N
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-09-14/18:02

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav K_N » 2015-03-24/14:19

Precis gjort ett nytt försök med nyladdat batteri, nästan 13 volt obelastat. EWS dyker upp direkt innan jag hunnit provstarta.
Tror inte det är batteriet som orsakar EWS-problemet.
BMW F800GS -11
K_N
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-09-14/18:02

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav JErkers » 2015-03-24/16:32

K_N skrev:Precis gjort ett nytt försök med nyladdat batteri, nästan 13 volt obelastat. EWS dyker upp direkt innan jag hunnit provstarta.
Tror inte det är batteriet som orsakar EWS-problemet.

Byt batteri! Sökte på Google (EWS BMW F800GS) och hittade bland annat denna tråd på ADVrider. (läs posterna 7 och 10 i alla fall). Det finns mycket mer att läsa och någonstans läste jag att EWS dyker upp om batteriet varit frånkopplat. Slå i så fall av och på tändningen några gånger så kommer EWS (förhoppningsvis) att försvinna.
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav jolo » 2015-03-24/17:22

Hej
Kollade på GS-911 hemsida och fann följande
Is the ring antenna always at fault!

NO! in some occasions the symptoms of the motor not starting and “EWS” displayed intermittently or permanently on the instrument cluster are NOT the result of a faulty Ring antenna!

If the Low beam comes on and “EWS” is displayed, when the ignition is switched on the first time after the battery has been removed, the Ring antenna is NOT faulty!

This happens when the BMS-K(P) boots up incorrectly… A good booted BMS-K(P) always shows the gear indicator in the instrument panel, provided the gear selector potentiometer is NOT faulty (GS-911 will tell you this).

Once the ignition is switched on a second time, the EWS should function normally!


Så innan du byter batteri gör som Jerkers sa. Slå av och på tändningen några gånger.
Hoppas det hjälper.

Johan
jolo
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2009-05-14/11:58

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav K_N » 2015-03-24/19:41

Tror jag har provat allt. Slått av och på tändningen många gånger. Laddat batteri. Kopplat bort batteri.
Men nu är den på verkstan. De kollade lite snabbt men hittade inget direkt. De mumlade ngt om att det inte var bra med startkablar... Varför det skulle göra ngt förstår jag inte.
Får se senare i veckan vad de hittar för ngt. Blir väldigt förvånad om det skulle vara batteriet.
BMW F800GS -11
K_N
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-09-14/18:02

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav NickB » 2015-05-02/17:03

Vad kom verkstaden fram till? Har liknande problem på min just nu...
NickB
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2015-05-02/17:01

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav K_N » 2015-05-02/22:04

Har inte fått tillbaka hojen än. Jag förstod att det skulle ta ett tag pga att jag lämnade in den utan att ha bokat tid men inte riktigt så här lång tid. Verkstaden har varit underbemannad så de har haft väldigt mkt att göra.
Men de har varit schyssta och lånat ut demohojar till mig.
De gissar att det är ringantennen som är problemet. Förhoppningsvis hinner de kolla nästa vecka.
På vilket sätt har du problem med din NickB?
BMW F800GS -11
K_N
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-09-14/18:02

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav NickB » 2015-05-03/00:31

Oj, då har du väntat länge!

Den är emellanåt svårstartad, får även ibland upp felmeddelandet "EWS". Prövat med olika nycklar utan resultat. Ibland får man stå och "mala" en stund, väntar sedan ytterligare ett tag så kan starta direkt.
Beter sig mycket märkligt!

Kvittar om jag har haft igång den en längre stund, stänger av den en kort, sedan samma problem vid nästa uppstart.

Väldigt irriterande!
NickB
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2015-05-02/17:01

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav K_N » 2015-05-08/17:52

Nu har verkstaden felsökt och det ser ut att vara ringantennen. Ny sådan är beställd så förhoppningsvis får jag tillbaka hojen till veckan.
BMW F800GS -11
K_N
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-09-14/18:02

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav NickB » 2015-05-08/18:15

Okej, gött!
Dyr rackare?
NickB
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2015-05-02/17:01

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav K_N » 2015-05-08/18:44

De trodde tidigare att den skulle kosta ca 500 så det var ju inte så mkt. Sen skulle de vara snälla med arbetskostnaden pga att det tagit så lång tid.
BMW F800GS -11
K_N
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-09-14/18:02

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav NickB » 2015-05-09/00:29

Ja okej!

Tack för svaren! :)
NickB
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2015-05-02/17:01

Re: Byte av batteri och startspärrsproblem

Inläggav K_N » 2015-06-02/09:30

Tänkte bara tala om att jag fick tillbaka hojen för drygt två veckor sedan.
Det var ringantennen som orsakade felet så nu är den bytt.
Besiktning idag, hoppas det går bra med remus-systemet på.
BMW F800GS -11
K_N
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-09-14/18:02


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst