Intercom - vad bör man köpa?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Intercom - vad bör man köpa?

Inläggav BrooklynS » 2014-06-01/20:41

Hej alla!

Vi är i det läget att vi är ett gäng som åker ihop men saknar möjligheten att prata med varandra. Därför hade vi tänkt skaffa oss intercomanläggningar och då gå ihop två och två och dela på ett parsystem för bästa pris. Vi är alltså helt fria att välja vad vi vill.

Så: vad skall vi köpa och varför? Bra grejor föredras framför billigast möjliga.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Intercom - vad bör man köpa?

Inläggav Magnus Mörtling » 2014-06-01/21:33

Scala Rider G9...
För bra räckvidd och för att de är enkla att koppla ihop med någon annan G4/G9 enhet vid ex. gruppkörningar.
Köps billigt på Yamahabutiken i Torneå. Jag beställde vårt teamset ifrån Tyskland med allehanda rabattkuponger och det var dyrare är i Finland. Men det visste jag ju inte då...
Värt att notera är att ett G9 teamset kommer komplett med två laddare osv så det går alldeles utmärkt att "dela på" med en kompis. Dessutom levereas G9 med både bom-mikrofon och sladdmikrofon så det är inte olika för öppna hjälmar och integralhjälmar.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Intercom - vad bör man köpa?

Inläggav BrooklynS » 2014-06-01/21:34

Bra svar, tack! Vad kostar de i Torneå? Perfekt anledning att åka dit...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Intercom - vad bör man köpa?

Inläggav Thomas BT » 2014-06-01/22:45

Hur många är ni? Ett billigare alternativ än G9 är Q3 av samma tillverkare. Konferenssamtal där alla tjattrar i mun på varandra funkar iof inte med Q3 som med G9 eller G9x men det kan ju vara nog att prata med en i taget. Q3 klarar upp till 3 andra anslutna enheter, dvs totalt 4 med dig själv inräknat. :)
-----------------
R1200R -08
Användarvisningsbild
Thomas BT
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2013-06-26/20:41

Re: Intercom - vad bör man köpa?

Inläggav Magnus Mörtling » 2014-06-02/08:52

BrooklynS skrev:Bra svar, tack! Vad kostar de i Torneå? Perfekt anledning att åka dit...


Har för mig att ett Teamset kostar en bit under 4000kr... de har mycket personlig utrustning osv också.
G9 konfigureras via webgränssnitt och kan kopplas ihop bättre är Q3. Q3 är inte dåliga men G9 är bättre.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Intercom - vad bör man köpa?

Inläggav JErkers » 2014-06-02/09:35

Har ett G9 duoset som jag har använt i en och en halv månad och varit jättenöjd med tills... Min enhet helt slutade fungera. Skickade på reklamation förra veckan så vi får se hur det utvecklar sig...

Har tidigare haft Autocom trådat som tillsammans med en walkie-talkie har fungerat helt utan problem. Bytte enkom för att det är stort och var lite svårt att få plats med på våra nya hojar samt att med G9 så tar du enkelt intercommen med dig när du byter hoj en dag...
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Intercom - vad bör man köpa?

Inläggav otobias » 2014-06-02/09:51

Magnus Mörtling skrev:Scala Rider G9...
För bra räckvidd och för att de är enkla att koppla ihop med någon annan G4/G9 enhet vid ex. gruppkörningar.
Köps billigt på Yamahabutiken i Torneå. Jag beställde vårt teamset ifrån Tyskland med allehanda rabattkuponger och det var dyrare är i Finland. Men det visste jag ju inte då...
Värt att notera är att ett G9 teamset kommer komplett med två laddare osv så det går alldeles utmärkt att "dela på" med en kompis. Dessutom levereas G9 med både bom-mikrofon och sladdmikrofon så det är inte olika för öppna hjälmar och integralhjälmar.


I Torneå finner jag butiken Tatun Tarvike, http://www.tatuntarvike.fi/, som återförsäljare av Yamaha. Känns det namnet igen?

Ska ta en tur norrut till härliga Norge om några veckor. Med lite tur och gud vilja kan jag lägga rutten genom Torneå. Skulle antagligen förhöja upplevelsen lite mer om jag kan snacka med passageraren. :)
Användarvisningsbild
otobias
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2013-08-27/17:35

Re: Intercom - vad bör man köpa?

Inläggav Magnus von Melen » 2014-06-02/09:52

Jag och sonen har varsitt G9 som fungerat felfritt under det år vi använt det.
När nu dotter börjat övningsköra köpte jag ett Q3 till henne. Inga problem att koppla alla tre men hennes tal är klart lägre volym på och hon är därför lite svår att uppfatta. Vad det beror på vet jag inte men jag skulle köpt ett G9 till om vetat om det innan.
Ett annat problem är att det sprakar en del om sonen när vi är ihopkopplade all tre, det blir dock bättre om han fäller upp antennen.
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Intercom - vad bör man köpa?

Inläggav Thomas BT » 2014-06-02/16:33

Magnus Mörtling skrev:
BrooklynS skrev:Bra svar, tack! Vad kostar de i Torneå? Perfekt anledning att åka dit...


Har för mig att ett Teamset kostar en bit under 4000kr... de har mycket personlig utrustning osv också.
G9 konfigureras via webgränssnitt och kan kopplas ihop bättre är Q3. Q3 är inte dåliga men G9 är bättre.


För info så hanteras Q3 också via webgränssnittet. Du menar Scala Community antar jag?

Jag har inte upplevt några ljudproblem med Q3:an heller, intercom och telefonsamtal har funkat fint. Är micken rätt placerad? Sett att G9 numera kostar ungefär lika som Q3 efter att G9x kom. Valde dock Q3 ändå då jag behövde lös bommik att montera i min Schuberthhjälm.
-----------------
R1200R -08
Användarvisningsbild
Thomas BT
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2013-06-26/20:41

Re: Intercom - vad bör man köpa?

Inläggav Magnus von Melen » 2014-06-02/18:42

ThompaB skrev:Är micken rätt placerad?


Har hon den inte precis framför munnen hör vi henne inte alls.

Men det kan ju hända att det är något fel på den, vore intressant att koppla ihop med någon annan q3.
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Intercom - vad bör man köpa?

Inläggav Thomas BT » 2014-06-02/19:03

Magnus von Melen skrev:
ThompaB skrev:Är micken rätt placerad?


Har hon den inte precis framför munnen hör vi henne inte alls.

Men det kan ju hända att det är något fel på den, vore intressant att koppla ihop med någon annan q3.


Skumt. Har ni testat om det blir någon skillnad mellan den trådade- respektive bommicken?
-----------------
R1200R -08
Användarvisningsbild
Thomas BT
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2013-06-26/20:41

Re: Intercom - vad bör man köpa?

Inläggav Magnus von Melen » 2014-06-02/19:14

ThompaB skrev:
Skumt. Har ni testat om det blir någon skillnad mellan den trådade- respektive bommicken?


Nej hon har korvätarhjälm så vi har bara använt bom-micken.
Nu är det inte så att den inte går att använda, har hon micken framför munnen funkar det hyggligt. Men ljudet är väsentligt lägre än från g9:orna.
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Intercom - vad bör man köpa?

Inläggav Thomas BT » 2014-06-02/20:15

Magnus von Melen skrev:
ThompaB skrev:
Skumt. Har ni testat om det blir någon skillnad mellan den trådade- respektive bommicken?


Nej hon har korvätarhjälm så vi har bara använt bom-micken.
Nu är det inte så att den inte går att använda, har hon micken framför munnen funkar det hyggligt. Men ljudet är väsentligt lägre än från g9:orna.


Korvätarhjälm är kanon! :-)

Jag tänkte att det vore intressant att byta mic för att prova ev skillnad. Svågern kör trådad mic och jag har bom till min korvätarhjälm och det har fungerat kanon. Någon skillnad i ljud om hon ringer telefonsamtal istället för intercom? Jag blir ju lite nyfiken ifall det är just micken som är boven i det här...
-----------------
R1200R -08
Användarvisningsbild
Thomas BT
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2013-06-26/20:41

Re: Intercom - vad bör man köpa?

Inläggav Magnus von Melen » 2014-06-02/20:29

ThompaB skrev:Jag tänkte att det vore intressant att byta mic för att prova ev skillnad. Svågern kör trådad mic och jag har bom till min korvätarhjälm och det har fungerat kanon. Någon skillnad i ljud om hon ringer telefonsamtal istället för intercom? Jag blir ju lite nyfiken ifall det är just micken som är boven i det här...


Vi har bara använt den som intercom vid övningskörning, tror inte hon parat med sin mobil ens. Kan tyvärr inte testa så lätt heller då hon bor i Stockholm och jag i Örebro.
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Re: Intercom - vad bör man köpa?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-06-02/20:33

En randanmärkning - satsa på nya G9x istället för G9! Förutom att den har lite extra funktioner (musikdelning, bl a) så levereras den med både "trådad" mikrofon och en s.k. hybridmikrofon - den senare är en mikrofonbom på ett eget fäste, som ansluts med en sladd till själva enheten. Smart!
Och så verkar G9x gå att få billigare än G9, bara en sån sak!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Intercom - vad bör man köpa?

Inläggav BrooklynS » 2014-07-01/12:44

Det blev G9x. Inköpt på Tantun Tarvike i Tornio, Finland. Eftersom vi var fyra stycken som köpte varsitt system delade vi på två "set" och fick ett mycket bra pris. :)
Snabb installation och mycket bra funktion dessutom. En typisk grej som man har svårt att klara sig utan när man en gång provat.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Intercom - vad bör man köpa?

Inläggav Dennis Johansson » 2014-07-02/18:46

Kör Neckmikeblåtand och formgjutna öronproppar.
Det fina är man kan ha blåtandsdelen på kläderna eller i en ficka om man vill så kan man byta hjälm som man vill. Sedan kan man komplettera med en vanligt kablage med 3,5 mm propp till headsetet och kunna svara i tele i andra bullriga miljöer som på en konsert / strippklubb ;-) eller så utan att de i andra ändan hör ngt annat en talet :)
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst