Koniska luftfilter - erfarenhet?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Koniska luftfilter - erfarenhet?

Inläggav FrasseR1200R » 2014-08-06/10:48

Är det någon som monterat och har erfarenhet av separata luftfilter?

Har en NineT som jag ska fixa till lite och funderar på att ta bort luftrenaren och ersätta den med två separata skumfilter. Det kan kanske se fränt ut, men jag funderar på om det ger någon effekt. Om cylindrarna ger upphov till någon turbulent strömning av luftflödet tror jag är försumbart, däremot så kanske motorn får i sig varm luft från cylindern.(?) Vore bra att veta om någon gjort liknande ändring och har erfarenhet av detta, helst via körning i bänk.
Att byta ut original pappersfilter mot K&N eller liknande är inte intressant. Original ger minst lika bra effekt och jag fick bara idén när jag satt och höll ett par koniska MWR filter som skall vara till en Ducati framför hojen.

Är det någon som har erfarenhet av detta så blir jag glad om du vill dela med dig.

/Frasse
FrasseR1200R
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2009-02-23/14:55

Re: Koniska luftfilter - erfarenhet?

Inläggav Fredrik J » 2014-08-06/16:20

Vet en kille från Uppsala som gjort nåt sånt på en R1200R, här finns en tråd där han diskuterar modifieringarna http://www.r1150r.org/board/viewtopic.php?f=20&t=15308 och även visar dyno grafer före och efter.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst